طرح حذف غربالگری اجباری زایمان خبرساز شد/ واکنش تند عباس عبدی



اخبار,اخبار اجتماعی,حذف غربالگری اجباری زایمان
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی شده است که مجلس شورای اسلامی غربالگری اجباری زایمان را لغو کرده است. این خبر به صورت رسمی تاکنون تائید نشده است.

به گزارش فرارو، کبری خزعلی در توئیتی نوشت: "عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت بلاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز های غیراستاندارد وغیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست."

 

آزمایش‌های غربالگری زایمان برای تشخیص نقص‌های مادرزادی و آسیب‌های جنین انجام می‌شود.

اخبار,اخبار اجتماعی,حذف غربالگری اجباری زایمان

 

واکنش تند عباس عبدی 

اعلام این خبر توسط کبری خزعلی واکنش های تندی در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. 

 

عباس عبدی کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در توئیتی در این باره نوشت: "این سیاست منجر به افزایش نوزادان سالم نمی‌شود. فقط معلولان را زیاد می‌کند. این سیاست از مخالفت با دوش و دفاع از گنداب خزینه بدتر است. وزارت بهداشت چگونه اجازه می‌دهد این بدنامی در کارنامه آنان ثبت شود؟ سیاستی که با زحمت فراوان تصویب شد و به راحتی لغو گردید."

 

او در توئیت دیگری افزود: "اگر همه مادران خانه‌های مصادره‌ای در الهیه تهران داشتند باکی از معلول به دنیا آمدن کودکانشان نبود! شرم چیز خوبی‌ست اگر یافت شود."

 

***

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: مجلس هیچ مصوبه‌ای درباره حذف اجباری بودن غربالگری زنان باردار نداشته است

اعتماد آنلاین نوشت: حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید دارد که مجلس هیچ مصوبه‌ای در این زمینه نداشته است.

 

او توضیح داد: این بحث‌ها در کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده طرح شده که سه عضو مشترک با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز دارد، اما هنوز این مساله تصویب نشده است.

 

شهریاری درباره این موضوع گفت: این مساله در حد پیشنهاد است و می‌گوید اجبار به این مساله حذف شود، اما مادرانی که مایل به انجام این کار هستند یا دکتر متخصص برای آنها چنین امری را لازم می‌داند کماکان می‌توانند غربالگری را انجام دهند و این پیشنهاد که هنوز هم تصویب نشده است تنها بحث «اجباری بودن غربالگری» را حذف می‌کند، اما هنوز کمیسیون این مساله را تصویب نکرده است.

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین ادامه داد: حتی اگر این مساله تصویب هم بشود- که هنوز معلوم نیست- در همه کشور کمیته‌ها و تیم‌های پایش در مراکز مختلف برای مادران باردار وجود دارد و کماکان اگر مادر بارداری نیاز به غربالگری داشته باشد، دستور انجام این کار آن برای او صادر می‌شود.

 

***

 

واکنش وزارت بهداشت به خبر حذف غربالگری دوران بارداری

ایلنا نوشت: کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود در رشته توییتی درباره حذف غربالگری اجباری دوران بارداری نوشت: وزارت بهداشت بعنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسوول می‌داند، غربالگری بیماری های ژنتیکی که برپایه شواهد علمی و فناوری های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است.

 

همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد میداند و البته در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی مبتنی بر شواهد، تباین و تنافری بین این دو مهم متصور نیست، چنانکه شاید نظام سلامت بیش و پیش از هر حوزه ای، سهم خود را در قبال سیاست های جمعیت و ترویج فرزندآوری و گسترش فرهنگ خانواده سالم ادا نموده و آن را ارتقا خواهد داد.

 

غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولید بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و ... داشته و خواهد داشت. همه در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسوولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------