رئیس محیط زیست: ۱۵ هزار هکتار از تالاب میانکاله خشک شد



تالاب میانکاله،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از میانکاله به عنوان یک گنجینه طبیعی منحصربفرد یاد کرد و گفت: ۱۵ هزار هکتار از این تالاب تاکنون خشک شده است.

به گزارش مهر، علی سلاجقه عصر پنجشنبه در بازدید از پناهگاه حیات وحش میانکاله از این ذخیره گاه زیست کره به عنوان یکی از ذخایر جانوری، آبی و خاکی برجسته و منحصربفرد یاد کرد و گفت: جنبه‌های مختلف اقتصادی، توریستی و گونه‌های کمیاب آن می‌طلبد تا به میانکاله توجه ویژه شود.

 

وی افزود: تالاب میانکاله متأثر از تغییر اقلیم و خشکسالی است و روند عقب نشینی دریای خزر نشان می‌دهد این روند طی سال‌های آینده ادامه دارد و خشکی زایی خلیج و خشکسالی سبب کاهش ورودی‌های آب می‌شود.

 

وی از تالاب میانکاله به عنوان گنجینه یاد کرد و گفت: ۱۵ هزار هکتار از تالاب میانکاله تبدیل به اراضی خشک شد و باید نگاه استانی و ملی به تالاب شود.

 

سلاجقه با اشاره به تهیه طرح جامع میانکاله گفت: محیط زیست در حال پیگیری این طرح از سوی دستگاه‌های مختلف است و تغییر کاربری‌ها، تعرض، ورودی آب و غیره در این طرح مدنظر قرار گرفته است و باید به این تالاب توجه ملی شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: همچنین باید به حق آبه تالاب در سطح کم آبی، میان آبی و پر آبی توجه شود و آب منطقه‌ای موظف است حق آبه تالاب را تأمین کند تا تالاب به روزهای اوج خود برگردد.

 

وی درباره آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: در این باره به تالاب میانکاله به صورت ویژه نگریسته شده است زیرا پرندگان مهاجر زیادی از سیبری و دیگر مناطق وارد میانکاله شدند و پرندگان رصد می‌شوند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.

 

سلاجقه درباره دلایل مرگ فوک های خزری نیز افزود: فوک تنها پستاندار دریایی به شمار می‌رود و تا آنجایی که تحقیق کردم بیشترین فرضیه مربوط به مانورهای نظامی در سطح خزر و کشورهای همسایه است زیرا بیماری مشاهده نشده است.

 

معاون رئیس جمهور با اشاره به سوختن مازوت در نیروگاه نکا گفت: وزارت نفت باید بحث آلایندگی را رفع کند و ایستگاه‌های پالایش آلودگی در مناطق مختلف استان نصب می‌شود.

 

وی درباره کم آب شدن سدهای شمال کشور نیز گفت: آب مشکل اصلی کشور و دنیا است و بارش‌هایی صورت گرفته ناچیز بوده و باید از جنبه محیط زیستی بررسی شود تا احداث سد لازم است یا خیر.

 

ساجقه با اشاره وقوع بیماری بوتولیسم و مرگ پرندگان طی دوسال گذشته خشک شدن تالاب را دلیل آن بیان کرد و گفت: خشکسالی سبب بروز بیماری‌های نهفته می‌شود و امیدواریم امسال شاهد چنین بیماری نباشیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اطفای حریق در میانکاله را امری مهم دانست و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و راه اندازی ایستگاه هوشمند سبب می‌شود تا مناطق حفاظت شده و حیات وحش را پایش کنیم.

 

وی با اشاره به دلایل انسانی وقوع برخی آتش سوزی‌ها گفت: در زمینه تجهیز امکانات میانکاله نیز تلاش خواهیم کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------