انجمن ژئوپلتیک ایران: با اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن، «اصفهان» به یک فروچاله کشیده خواهد شد



انتقال آب بن-بروجن،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیسی در قبال اجرای پروژه انتقال آب بین حوضه‌ای از زاینده‌رود به بن-بروجن، به عنوان رئیس قوه قضاییه و رئیس قوه مجریه ، دو موضع متضاد داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، انجمن ژئوپلتیک ایران اعلام کرد با اجرای طرح بن-بروجن، ، «اصفهان» به یک فروچاله کشیده خواهد شد.

 

زمان ریاست رئیسی در قوه قضائیه، حکم قضایی توقف پروژه انتقال آب بین حوضه‌ای از زاینده‌رود به بن-بروجن صادر شد. ولی حالا در زمان ریاست جمهوری رئیسی، این پروژه از بودجه ۱۴۰۱ بهره‌مند می شود!

 

منتقدان می گویند ، طرح غیرکارشناسی که به اسم آب شرب مردم، اما برای صنایع پتروشیمی و فولاد باعث تشدید انتقال آب از حوضه بحرانی زاینده‌رود خواهد شد.

 

اخیرا نیز تغییر موضع رئیسی از حامی به مخالف افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه خبرساز شد.

 

سید سلمان ذاکر نماینده  ارومیه در مجلس، پس از  تصویب نشدن کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضائیه گفت: رئیس جمهور در زمانی که در رأس قوه قضائیه بود، انتقاد داشت که چرا حق و حقوق قضات و کارکنان داده نمی شود؟ اما وقتی که در صحنه عمل حاضر می شود، معاون استخدامی خود را به مجلس فرستاده تا با این طرح مخالفت کند.

 

***

 

زلزله مهیار زنگ خطری برای مسؤولان/ برداشت از آبخوان‌ها را متوقف کنید

کارشناس زمین‌شناسی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه 2.5 ریشتری در مهیار شهرضا گفت: رخداد این زلزله می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسؤولان که ضمن نگاه جدی‌تر به مسأله فرونشست زمین، برداشت بیش از حد از آبخوان‌ها را کنترل و متوقف کنند.

 

زلزله مهیار،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

محسن رفیعی، کارشناس زمین‌شناسی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳ و ۱۱ دقیقه زلزله‌ای با بزرگی ۲.۵ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در منطقه مهیار شهرستان شهرضا رخ داده است.

 

وی با بیان اینکه وقوع زمین لرزه‌هایی با این بزرگی، به طور معمول، اهمیت چندانی نداشته و روزانه چندین زلزله با بزرگی کمتر از ۴ ریشتر در کشور رخ می‌دهد، افزود: آنچه اهمیت رخداد چنین لرزه‌ای را از سایر زلزله‌های با بزرگی مشابه متمایز کرده، محل وقوع آن است.

 

رفیعی با بیان اینکه دشت مهیار از دیرباز با توجه به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی متأثر از فرونشست زمین بوده است، گفت: اُفت سطح آب زیرزمینی با میانگین سالانه حدود ۸۰ سانتی‌متر در سال باعث ایجاد درز و شکاف‌های متعدد در این دشت و همچنین ثبت جابجایی عمودی با نرخ بیش از ۱۰ سانتی‌متر در سال شده است.

 

کارشناس زمین‌شناسی بیان کرد: با پایین رفتن سطح آب در لایه‌های آبخوان، منافذ خالی موجود در لایه‌های رُسی بر اثر فشار لایه‌های بالایی کاهش پیدا کرده و باعث نشست در سطح زمین می‌شود، به این فرایند تحکیم لایه‌های رُسی گفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه همان طور که گفته شد یکی از عوامل ایجاد فرایند تحکیم، افزایش فشار استاتیک لایه‌های بالایی است، ادامه داد: در زمان وقوع زلزله و با رها شدن امواج از گسل، فشار دینامیک به لایه‌های خاک وارد می‌شود، ایجاد این فشار دینامیک می‌تواند منجر به تحکیم سریع‌تر لایه‌های خالی از آب و مستعد فرونشست شود.

 

رفیعی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه گفته شد، وقوع خرده لرزه‌هایی با بزرگی مشابه زلزله مهیار می‌تواند منجر به افزایش نرخ فرونشست زمین شده و بر اهمیت این زلزله بیفزاید، رخداد این زلزله می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسؤولان، که ضمن نگاه جدی‌تر به مسأله فرونشست زمین، برداشت بیش از حد از آبخوان‌ها را کنترل و متوقف کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------