آموزش سواد دیجیتال در مدارس بزودی آغاز می‌شود



سواد دیجیتال در مدارس،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح آموزش سواد دیجیتال به معنی یاد دادن برنامه‌نویسی به کودکان به زودی در پنج درصد مدارس ابتدایی کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، رحمان عیسی‌زاده روز چهارشنبه در پنجمین مراسم روز اینترنت امن‌تر با بیان اینکه یکی از شاخص‌های پیشرفتگی کشورها جامعه اطلاعاتی است، افزود: در اجلاس سال ۲۰۱۸ چهار موضوع مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها بحث آموزش و به ویژه نقش تکنولوژی‌های نوین در آموزش بود.

 

وی از یک مدل چهار وجهی در توسعه فناوری در جامعه یاد کرد و گفت: نخستین وجه توسعه فناوری زیرساخت است مثلا شاخص تعداد رایانه نسبت به تعداد افراد هر جامعه؛ در سال ۲۰۰۳ در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان داشتن رایانه به ازای هر نفر بررسی شد به عنوان مثال در فنلاند به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۳ رایانه وجود داشت، در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ و اکنون در ایران در آموزش و پرورش به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از چهار رایانه وجود دارد. 

 

عیسی زاده افزود: در دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد تجهیزات ارتباطی هوشمند به هم وصل هستند و در زمینه استفاده از سیستم‌های هوشمند طی این دو سال به علت شیوع کرونا و اجباری شدن آموزش آنلاین رشد بسیار زیادی در ایران داشته‌ایم. استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در مدارس ممنوع بود، الان همان مسوولان می‌گویند چرا تبلت در اختیار حدود سه میلیون دانش آموز نیست. این تغییر رویکرد یک پیشرفت است. 

 

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار داشت: شاخص دیگر نیروی انسانی است. اکنون بسیاری از جوانان متخصص نرم‌افزار در همین داخل ایران برای کشورهای خارجی کار می‌کنند، این امکان را فناوری اطلاعات فراهم کرده که محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته است.

 

عیسی‌زاده بیان کرد: در آموزش و پرورش بحث سواد دیجیتال به زودی در پنج درصد مدارس ابتدایی آغاز می‌شود که این طرح به معنی یاددادن برنامه نویسی به کودکان است که لازم است در گام نخست معلم‌ها یاد بگیرند و توانمند بشوند. 

 

وی سیاست‌های دولت برای پیشرفت فناوری در امر آموزش و همچنین نقش نهادهایی که می توانند فناوری را در زمینه توسعه بکار بگیرند، به عنوان وجوه دیگر این مدل توسعه در حوزه جامعه اطلاعاتی اعلام کرد و گفت: در آمریکا در دانشگاه هاروارد از حدود ۵۵ سال پیش پروژه ای با نام «پروژه صفر» اجرا شد که به نقش فناوری اطلاعات در بالا بردن هوش جامعه می‌پردازد، میانگین هوش یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورهاست. اینها با همین ابزار تلاش می‌کنند دنیا را تحت سلطه بگیرند، در ایران میانگین هوش جامعه ۸۴ است که از سطح میانگین کلی کشورها پایین‌تر هستیم و هرچه از فناوری در آموزش استفاده کنیم، می‌توانیم سطح هوشی را بالا ببریم.

 

جامعه بهتر در گرو بهره‌گیری بهتر از فناوری

جعفر زیاری مسوول نماینده رسمی روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) در این مراسم افزود: امروز دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی همزمان با ۲۰۰ کشور دنیا ما هم در ایران روز اینترنت امن‌تر را جشن می‌گیریم. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۴ این روز را نامگذاری کرد با این رویکرد که اینترنت هم مانند هر ابزار دیگری مزایا و مخاطرات را در کنار هم دارد. مانند آتش هم می تواند برای آشپزی و گرمایش به ما کمک کند و هم ممکن است عامل آتش‌سوزی بشود.

 

وی بیان کرد: هر سال شبکه هدایت‌گر این پویش یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب می‌کند تا توجه همگان از کاربران تا صاحبنظران را به یکی از چالش‌های فضای مجازی جلب کند. سال‌های پیش‌تر موضوعاتی مانند قلدری آنلاین و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار این شبکه بود، در سال ۲۰۱۰ با شعار «فکر کن قبل از اینکه پُست بگذاری» عرضه اطلاعات و تصاویر شخصی آنلاین مورد توجه قرار گرفت و موضوع روز اینترنت امن‌تر در سال ۲۰۱۱ زندگی مجازی بود که با شعار «این بیشتر از یک بازی است، این زندگی توست.» مطرح شد و شعار چند سال اخیر «همه با هم برای اینترنت بهتر» است.

 

زیاری تاکید کرد: اینترنت پاک یا اینترنت امن‌تر صرفا با ابزارها تامین نمی‌شود بلکه نیازمند اتخاذ یک رویکرد رفتاری است، رویکردی که به دنبال درک و شناخت درست تکنولوژی و چالش های آن است و ما در روز اینترنت امن‌تر در پی آگاهی بخشی برای نهادینه کردن یک رویکرد رفتاری هستیم. 

 

پنجمین مراسم روز جهانی اینترنت امن‌تر که در ایران با عنوان روز اینترنت پاک شناخته می‌شود، در یک دبیرستان تهران با حضور مجازی برخی دانش آموزان برگزار شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------