آخرین اخبار جامعه

سازمان هواشناسی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

سامانه بارشی یک روز زودتر وارد کشور می‌شود | صدور هشدار نارنجی برای استان‌های غربی

سامانه بارشی از عصر امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) از غرب کشور وارد می‌شود. به گزارش همشهری ‌آنلاین کارشناس سازمان هواشناسی کشور…

نفس‌های آخر یک سد ‌



اخبار,اخبار اجتماعی,سد

‌خمین یکی از مهمترین شهرستان‌های استان مرکزی به شمار می‌رود و همواره به واسطه شخصیت‌های بی‌نظیری که به کشور تقدیم کرده است، شهره بوده و با حدود 97 روستا با هفت دهستان ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری را در خود جای داده است.

یکی از این روستاهای بکر که طبیعت بکری را در خود جای داده است، روستای علی‌آباد است.

 منطقه مرکزی- این روستا با آب و هوای بسیار خوب در جنوب غربی و در فاصله 32 کیلومتری خمین واقع شده است و علیرغم سابقه نه چندان زیادش طوایف بزرگی همچون سرلک، منصوری، بابایی، الواری و محتشمی‌پور در آن ساکنند.

علیرغم جمعیت 320 نفری و طبیعت تفریحی زیبایش، کمتر کسی اسم علی‌آباد را شنیده است.

یکی از داشته‌های مهم این روستا سد خاکی علی‌آباد است‌ که این روزها دیگر نمی‌توان تعریف سد را برایش لحاظ کرد. کاهش حجم آب و خشکسالی‌های اخیر میزان آبدهی سد را بسیار کاهش داده است، اما هنوز می‌تواند منطقه‌ای ویژه و بکر برای علاقمندان به طبیعت باشد، چنانکه کوه بیشه - منطقه‌ای زیبا در نزدیکی روستا - دارای اماکن تفریخی زیادی است که می‌تواند مقصد گردشگران و طبیعت‌گردان باشد.

متاسفانه میزان آب این سد به قدری کاهش یافته که به چشم کاملا محسوس است و این امر به شدت روستا را متاثر کرده است.

بهرام میرزایی دهیار این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه طبیعت روستا بسیار ویژه است، اما گردشگر خاصی نداریم، گفت: روستا به صورت کلی جمعیتی حدود 320 نفر دارد. برخی از جوانان روستا با توجه به خشکسالی‌های اخیر به مهاجرت فصلی دست زده‌اند و برای کار به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و تنها زمستان‌ها در روستا حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه طی یکی دو سال اخیر مهاجرت برخی خانواده‌ها را به صورت کامل از روستا شاهد بوده‌ایم، افزود: خانواده‌ها به دلیل نبود امکانات و عدم توان تامین معیشت خود دست به مهاجرت زدند.

میرزایی اضافه کرد: عمده فعالیت روستا دامداری است، اما کمبود منابع آبی، خشکسالی، بالا بودن قیمت نهاده، پایین بودن قیمت فروش احشام و در عین حال کاهش فروش آنها منجر به کنار گذاشتن این شغل و مهاجرت روستاییان شده است.

دهیار روستای علی‌آباد افزود: چاه‌های عمیق روستا به کمترین میزان آبدهی رسیده‌اند، آب قنات‌ها به شدت پایین رفته و حتی چاه ویژه آب لوله‌کشی نیز با کاهش چشمگیر آب مواجه شده است. علاوه بر این سد علی‌آباد نیز نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت آبی رو به کاهش قرار دارد و حجم آن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شده است.

اخبار اجتماعی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------