دیوارکشی کتابخانه عمومی توسط هیات امنای مسجد در البرز



دیوارکشی کتابخانه عمومی  البرز،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ با انتقاد از دیوارکشی در سالن کتابخانه شهید ثالث شهر مهستان گفت: این اقدام بدون هیچ رأی حقوقی و با اقدام شخصی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز انجام شده است.

حسین عسکری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به موضوع دیوارکشی در سالن کتابخانه عمومی شهید ثالث شهر مهستان در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، گفت: آقای علی معدنی پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در گفت و گویی با ایسنا در ۱۰ آبان ۱۴۰۲  توضیحاتی درباره دیوارکشی و واگذاری حدود ۱۱۰ مترمربع از فضای کتابخانه عمومی شهید ثالث (نخستین و قدیمی ترین کتابخانه شهر جدید مِهستان) داده است. پس از خواندن روایت ناتمام ایشان، لطفاً حقیقت ماجرا با توجه به مستندات موجود را هم بشنوید.

 

عسکری ادامه داد: به تصریح «شرکت عمران شهر جدید مهستان» در نامه تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱، مِلک این مکان فرهنگی از سال ۱۳۷۷ به کتابخانه اختصاص یافته و کاربری اش از آغاز، کتابخانه عمومی بوده است. این کتابخانه ۲۵ ساله در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی مسجد حضرت ولی عصر (عج) بیش از ۳۵ هزار نسخه کتاب و ۱۶۰۰ عضو دارد و از  آغاز تأسیس تا کنون، ۳۰ هزار نفر از اهالی در آن به طور مقطعی فعال بوده اند.

 

 وی افزود: نماینده حقوقی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران به نمایندگی از دفتر امام جمعه شهر جدید مهستان در اوایل سال ۱۴۰۲ با تسلیم دادخواستی به طرفیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز و شرکت عمران شهر جدید مهستان، خواستار «تخلیه کتابخانه شهید ثالث و مطالبه خسارت و اجرتالمثل اموال» می شود. با عدم حضور نماینده شرکت عمران، دادرس محترم شعبه ۵ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ساوجبلاغ در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ حکم به «تخلیه کتابخانه» می دهد.

 

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اعتراض وسیع فعالان فرهنگی و هوشیاری دادگستری استان البرز در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ دعوای خواهان (شورای سیاستگذاری ائمه جمعه) مبنی بر تخلیه کتابخانه با حکم دو تن از مستشاران دادگاه شعبه اول تجدیدنظر استان البرز به طور قطعی رد می‌شود.

 

عسکری ادامه داد: علی‌رغم رد حقوقی خواسته هیئت امنای مسجد ولی عصر (عج) و دفتر امام جمعه مهستان، به ناگاه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز راساً و با دلایلی نامعلوم در ۹ آبان ۱۴۰۲ به طور نامتعارف (دیوارکشی در ساعات اوج فعالیت کتابخانه) حدود ۱۱۰ متر مربع از فضای کتابخانه را به دفتر امام جمعه واگذار می‌کند. متأسفانه در مقابل چشمان نگران و اشک بار دختران و پسران جوان و کودکان و نوجوان عضو کتابخانه، دیواری شگفت و بدعت آمیز در کتابخانه عمومی شهید ثالث بالا می‌رود. عجیب آنکه، بخشی از مکان اصلی کتابخانه و سرویس بهداشتی آن هم در فضای جدا شده قرار گرفته است!

 

وی افزود: دیوارکشی کتابخانه شهید ثالث در آستانه «هفته کتاب و کتاب خوانی» و دقیقاً همزمان با برگزاری «آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتاب خوانی» انجام شد؛ آیینی که پنج شهر از جمله شهر کرج (البرز) هم نامزد آن بود اما انتخاب نشد. با این اوصاف مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز علی‌رغم عدم صدور هیچ رای حقوقی و با اختیار خود با دو نیمه شدن کتابخانه موافقت کرده است. آیا این «ترک فعل» نیست؟ چرا اداره کل کتابخانه های عمومی بدون هیچ فشاری، به کاهش سرانه کتابخانه و مکان های فرهنگی در شهر مهستان اقدام کرده است. شهر جدید مهستان با دو کتابخانه «شهید ثالث» و «مهستان» به ازای هر هزار نفر دارای حدود ۱۲ متر مربع سرانه کتابخانه است. این رقم در میانگین کشوری ۲۴ متر مربع به ازای هر هزار نفر است. با دو نیمه کردن کتابخانه شهید ثالث، در واقع سرانه کتابخانه در شهر مهستان به حدود ۸ متر مربع خواهد رسید. این یعنی مهستان در ردیف شهرهای فقیر از نظر فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت. آگاه باشید با توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر چه می کنید.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------