هشدار هواشناسی نسبت آبگرفتگی و سیلاب/ احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ در مازندران



سازمان هواشناسی,اخبار امروز,اخبار جدید
سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی و وزش باد تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر خبر داد و نسبت به آبگرفتگی معابر، سیلاب و کولاک برف در اغلب استان‌ها هشدار داد.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز (سه شنبه) تا پایان وقت چهارشنبه خبر داد و اعلام کرد: فعالیت این سامانه؛  بارش باران، رعدو برق، وزش باد شدید در ارتفاعات، بارش برف،  رخداد مه و کاهش دید افقی را در پی خواهد داشت.

 

این سامانه امروز مناطق نیمه جنوبی آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی و شمال کردستان و فردا (چهارشنبه)  نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان و جنوب اردبیل را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

تشدید فعالیت سامانه، ‌ موجب آب گرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه ها، خطر سیلاب به ویژه در جنوب آذربایجان غربی، اختلال در تردد، کاهش دید، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد خواهد شد.

 

بر اساساس این گزارش، از اواخر هفته جاری تا اول هفته آینده  نیز با ورود سامانه جدید که اواخر وقت امروز (سه شنبه) ‌ وارد کشور می شود و تا پایان وقت روز شنبه ۷ فروردین فعال است، ‌ شاهد وزش باد شدید تا خیلی شدید (با سرعت متوسط ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت)، وزش باد لحظه ای شدید موقت با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه ای و محلی رخ خواهیم بود.

 

این رخداد امروز در مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ایلام و  فردا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، قزوین، سمنان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ارتفاعات تهران، البرز و مازندران رخ خواهد داد.

 

این سامانه روز پنج‌شنبه ۵ فروردین نیز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی فارس و شمال کرمان  را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

سامانه جدید بارشی، ‌ روز جمعه ۶ فروردین نیز در اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب خراسان رضوی، جنوب قم، مرکزی و روز شنبه ۷ فروردین اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی  و  جنوب قم فعال خواهد بود.

 

تشدید فعالیت این سامانه موجب بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، خیزش و توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا (به ویژه در بخشهای مرکزی کشور)، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده، کولاک برف در کوهستان های برفگیر خواهد شد.

 

سازمان هواشناسی نسبت به بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، خودداری از سفرهای برون شهری به ویژه در مناطق کوهستانی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، جلوگیری از صعود کوهنوردان، پرهیز از انجام پروازهای هواپیماهای سبک و هلیکوپتر و سایر اقدامات پیشگیرانه، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان مانند شهرداریها و غیره، آمادگی ماشین آلات برف روب؛ توصیه کرده است.

 

احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ در مازندران

 معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی مازندران از ورود دو سامانه گرم و بارشی در استان خبر داد و گفت: افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع، احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ در مناطق مستعد ارتفاعات، آسیب به سازه های کم مقاوم و خزانه های برنج مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی,اخبار امروز,اخبار جدید

 

احمد اسدی در گفت‌وگو با ایسنا از هشدار  شماره یک هواشناسی مازندران مورخه  سطح نارنجی آگاهی و اقدام در استان خبر داد و در توصیف سامانه اول اظهار کرد: شکل‏ گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی در استان مورد انتظار است و زمان فعالیت سه شنبه ۳ فروردین تا چهارشنبه شب ۴ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.

 

 

 

وی افزود: نوع مخاطره این سامانه افزایش محسوس دما ( بین ۱۰ تا ۱۵ درجه) و وزش باد گرم شدید به ویژه در دامنه ها و ارتفاعات استان است.

 

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران در توصیف سامانه دوم خاطرنشان کرد: شکل‏ گیری جربانات خنک شمالی سامانه بعدی مورد انتظار در استان بوده و زمان فعالیت این سامانه، پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ است.

 

اسدی درباره نوع مخاطره سامانه دوم گفت:  کاهش محسوس دما ( بین ۱۰ تا ۱۵ درجه)، وزش باد شدید خنک شمالی، مواج شدن دریا و رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه منطقه اثر سامانه بارشی در کل استان بوده، درباره اثر مخاطره، گفت: افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع، احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ در مناطق مستعد ارتفاعات، آسیب به سازه های کم مقاوم و خزانه های برنج مورد انتظار است.

 

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران در توصیه‌ای خاطرنشان کرد: پرهیز از روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع، عدم صعود کوهنوردان به ارتفاعات، مقاوم سازی سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و خزانه برنج و سایر اقدامات پیشگیرانه به طور جدی توصیه می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------