کاهش ۵۱ درصدی بارش‌های بهاره تهران/ پیش‌بینی تابستانی «گرم و خشک»



هواشناسی  ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با پیش‌بینی تابستانی «گرم و خشک» برای تهران ، اعلام کرد: برای سه‌ ماه آینده دمای هوای « یک تا ۱.۵ »درجه بیش از نرمال و بارندگی‌ها در خوشبینانه‌ترین‌حالت در حدنرمال پیش‌بینی می‌شود که نمی‌تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند. 

مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا درباره میزان بارندگی‌ها و شرایط دمایی در ماه‌های پیش‌رو اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ و حتی برای تیر و مرداد ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد شده و متوسط بارش استان در بهترین شرایط، در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود حتی در خوشبینانه‌ترین حالت و نرمال بودن بارش طی خرداد و تیر، این شرایط نمی‌تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند چراکه متوسط بارش در ماه‌های مذکور به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد.

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید کرد: با توجه به حاکمیت این شرایط کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود همچنین لازم است درباره الگوی کشت و تقویم کشت متناسب با کم‌بارشی تصمیم‌گیری و مدیریت شود.

 

وی با ارائه گزارشی از شرایط دما و بارش در اردیبهشت‌ماه اظهارکرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی اردیبهشت‌ماه ۱۰ میلی‌متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران ثبت شده است که نشاندهنده کاهش ۶۹ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت در این ماه است همچنین از ابتدای فصل بهار تاکنون کاهش ۵۱ درصدی بارش در استان تهران گزارش شده این در حالیست که از ابتدای سال زراعی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ، تنها ۱۴۱ میلی‌متر باران (به‌صورت پهنه ای) در استان تهران اتفاق افتاده که ۴۳ درصد کاهش بارش نسبت به بلند مدت و ۶ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل در استان تهران را نشان می‌دهد.

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با تاکید بر اینکه اکثر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، گفت:تاثیر این کم بارشی‌ها به گونه‌ای است که از ابتدای سال زراعی تا پایان اردیبهشت‌ماه، کل کشور با کاهش حدود ۲۱ درصدی بارش روبرو بوده است. بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان اردیبهشت‌ماه، نشان‌دهنده آن است که متاسفانه استان تهران با سه پله صعود، چهارمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلندمدت دارد.

 

وی درباره توزیع مکانی بارش‌های استان تهران اظهارکرد: این بارش‌ها از نظر توزیع مکانی نیز در تمامی شهرستان‌ها طی اردیبهشت‌ماه کاهش داشته که بیشترین میزان کاهش بارش مربوط به شمیرانات، دماوند، تهران، پردیس و فیروزکوه بوده است همچنین بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا (شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر) در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در اردیبهشت‌ماه نسبت به بلندمدت است.

 

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره وضعیت دمایی این استان تصریح کرد: متوسط دمای هوا استان تهران در اردیبهشت‌ماه ۲۰.۷ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلند مدت ۱.۱ درجه افزایش داشته این درحالی است که متوسط کمینه دما ۱.۱ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر اردیبهشت ۱۴۰۲ در مقایسه با بلندمدت به‌طور محسوسی گرمتر بود. متوسط دما از ابتدای سال زراعی تا پایان اردیبهشت در استان تهران نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

 

غلامی در پایان گفت از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبرو بوده‌اند و شهرستان‌های غرب استان شامل شهریار، قدس، ملارد، رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان به‌ترتیب بیشترین افزایش دما را داشته‌اند. افزایش دما در نواحی کوهستانی نیز اتفاق افتاده است که منجر ذوب سریع برف در نواحی کوهستانی شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------