زمان ادغام شماره‌ سازمان‌های امدادی؛ شماره جدید چند رقمی است؟ | مردم نباید وسط حادثه فکر کنند اول به کجا زنگ بزنند



 ادغام شماره‌ سازمان‌های امدادی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: ایران از معدود کشورهایی است که شماره‌های تماس اضطراری آن جداگانه هستند و عجیب هم هست. فکر مردم وسط یک حادثه نباید درگیر این باشد که باید با کدام سازمان امدادی تماس بگیرند تا برای کمک بیاید. برای همین شماره تماس ۴ سازمان امدادی ادغام خواهند شد.

به  گزارش همشهری‌آنلاین ؛ حدود دو هفته پیش، خبر ادغام شماره‌های ۴ دستگاه امدادی اورژانس، آتش‌نشانی، اورژانس اجتماعی و هلال احمر منتشر شد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد این طرح فعلا به صورت پایلوت در بخش‌هایی از شهر تهران اجرا می‌شود و بعد از آن در سراسر کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

نصیری گفت: بر اساس این طرح، ۴ شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس، ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۲۵ آتش‌نشانی با هم ادغام خواهند شد و دیگر لازم نیست شهروندان برای درخواست کمک، با ۴ شماره جداگانه تماس بگیرند و به جای همه این شماره‌ها، یک شماره جدید اعلام خواهد شد.

 

روز گذشته نیز رئیس سازمان اورژانس کشور در توضیح بیشتر این طرح گفت: ادغام شماره‌های امدادی باعث سرعت عمل و اثرگذاری بهتر مأموریت‌ها خواهد شد. این قبیل کارها در همه دنیا اتفاق افتاده و ایده خوبی است که باعث سرعت عمل در امدادرسانی می‌شود.

  

شماره امدادی جدید امسال اعلام نمی‌شود/ شماره جدید ۳ رقمی خواهد بود

 همشهری‌آنلاین درباره روشن‌تر شدن ابعاد طرح ادغام شماره‌های امدادی با علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفتگو کرده است. او می‌گوید: شماره تماس اضطراری را که یک شماره واحد است، اغلب کشورهای دنیا دارند و ایران از معدود کشورهایی است که شماره‌های امدادی آن جداگانه هستند و عجیب هم هست.

 

 ادغام شماره‌ سازمان‌های امدادی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

نصیری ادامه می‌دهد: در کشور ما شماره‌هایی که به حیات و نجات جان انسان‌ها مربوطند، ۴ شماره تشخیص داده شده‌اند که ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس، ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۲۵ آتش‌نشانی هستند و لازم است ادغام شوند. چون به نفع مردم است. دستگاه‌های دیگر مثل اداره آب و ... را هم می‌توان مرتبط کرد اما بار اصلی روی دوش این ۴ دستگاه است. چون همان طور که گفتم، با جان انسان‌ها در ارتباطند.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: این طرح امسال به صورت پایلوت و آزمایشی در یکی از مناطق شهر تهران اجرا می‌شود اما فعلا نه زمان دقیق اجرای طرح را می‌توانیم بگوییم و نه منطقه مورد نظر را. چون باید ببینیم پیشرفت کار و بودجه‌ای که قرار است اختصاص داده شود، به چه صورت است.

 

نصیری با بیان این که شماره جدید قرار نیست امسال اعلام شود، می‌گوید: ۴ شماره امدادی فعلا به قوت خود پابرجا هستند. فقط تماس‌ها به یک مرکز واحد جدید ارجاع داده می‌شود. یعنی مردم فعلا با همان شماره‌های قبلیِ ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵ تماس می‌گیرند، اما تمام این‌ تماس‌ها در یک مرکز واحد که نیروهای آن در ساختمان سازمان مدیریت بحران شهر تهران مستقرند، پاسخ داده می‌شود. در واقع با اجرای آزمایشی این طرح، همه شماره‌های امدادی ابتدا بدون تغییر به یک مرکز واحد وصل می‌شوند و در مرحله بعد و پس از طی شدن مراحل آزمایشی، شماره جدید را اعلام می‌کنیم. شماره هم می‌تواند یکی از این ۴ شماره باشد یا شماره جدید باشد. این را سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات تصمیم می‌گیرد.

 

به گفته نصیری، شماره امدادی جدید قطعا ۳ رقمی خواهد بود و طبق استانداردها باید دو رقم آن ۱ باشد.

 

این مسئول می‌گوید: مرکز واحد جدید در جایی خارج از این ۴ سازمان و در ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طراحی و جانمایی شده و یک بخش از نیروها را همین ۴ دستگاه تامین می‌کنند و بخشی از نیروها را هم خود ما اضافه می‌کنیم که بروند در این ۴ دستگاه آموزش‌های لازم را ببینند و کار را شروع کنند.

 

اجرای پایلوت طرح در یکی از مناطق شهر تهران/ شماره پلیس ۱۱۰ مشمول ادغام طرح نیست

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره پیشینه طرح می‌گوید: این طرح که حدود ۲ سال روی آن مطالعه انجام شده، فعلا در حد آزمایشی و به صورت پایلوت قرار است در یکی از مناطق شهر تهران اجرا شود تا مشکلات و نقاط ضعف آن را پیدا کنیم.

 

نصیری می‌گوید: ما در تهران مشکلاتی متعددی داریم. بعضی از سازمان‌ها مثل آتش‌نشانی شهری هستند و بعضی از سازمان‌ها استانی هستند مثل هلال احمر و اورژانس. ضمن این که شیوه‌های کاری این سازمان‌ها با هم متفاوت است. بنابراین طرح باید دقیق باشد. ما حدود ۲ سال کار دقیق کارشناسی روی این طرح انجام دادیم، دو تز دکتری درباره آن کار شده، مدل‌های دنیا مورد مطالعه قرار گرفته تا ببینیم کدام روش و مدل با کشور ما و با واقعیت سازمان‌های امدادی ما منطبق‌تر است، جلسات متعددی با حضور نمایندگان ۴ سازمان امدادی (اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشانی و اورژانس اجتماعی) برگزار شده است، حتی سازمان‌هایی مثل پلیس ۱۱۰ که مشمول ادغام طرح نیستند ولی با مدیریت حوادث مرتبط هستند، کنار ما بوده‌اند و درنهایت طرح توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ریاست وزارت کشور تصویب شده و مورد تایید کلیه دستگاه‌ها قرار گرفته و الان در مرحله اجرایی کردن آن هستیم و امیدواریم فاز اول آن را امسال اجرا کنیم.

 

این مسئول تاکید می‌کند: ما بدون نظر کارشناسیِ این ۴ دستگاه اصلا جلو نمی‌رویم. همه این دستگاه‌ها مشارکت خوبی دارند ولی مجری طرح، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است و تامین بودجه و هزینه‌کرد و ایجاد زیرساخت‌ها هم بر عهده همین سازمان است.

 

ادغام شماره‌های امدادی چه فایده‌ای دارد؟ فکر مردم نباید درگیر شماره‌ها و تماس باشد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره فایده و نتایج مثبت طرح توضیح می‌دهد: فایده ادغام شماره‌های امدادی این است که مردم وقتی وسط حادثه هستند، سردرگم نمی‌شوند که به کدام نهاد یا سازمان زنگ بزنند. تصور کنید خانه‌ای آتش گرفته و چند نفر هم آن داخل گرفتار شده‌اند. مردم نباید وسط حادثه فکر کنند که اول باید به ۱۲۵ زنگ بزنند، یا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند! خیلی از مردم نمی‌دانند که باید همزمان به پلیس هم زنگ بزنند یا نه؟ آیا هلال احمر هم لازم است برای کمک بیاید؟ مردم را نباید درگیر وظایف حاکمیتی و دولتی و فرآیندهای آن کنیم. مردم فقط باید از یک نهاد واحد کمک بخواهند و کمک هم فوری به آنها برسد. این ماییم که موظفیم تشخیص دهیم کدام دستگاه‌ها باید مطلع شوند و برای کمک به موقع خود را به محل حادثه برسانند.

 

نصیری می‌گوید: الان دستگاه‌های امدادی اغلب مواقع به طور همزمان به محل وقوع حادثه نمی‌رسند. مثلا پیش می‌آید که اورژانس دیر می‌رسد و ماموران اورژانس به همین دلیل از دست همراهان کتک هم می‌خورند. یا اورژانس زود می‌رسد و پلیس به موقع نمی‌آید. یا پیش می‌آید مردم به دستگاه مرتبط اول مثل آتش‌نشانی زنگ می‌زنند، اما یادشان می‌رود با اورژانس هم تماس بگیرند.

 

دستگاه‌ها هم موظف نیستند وقتی تماسی دریافت می‌کنند، به هم اطلاع بدهند و فقط به وظایف ذاتی خودشان عمل می‌کنند. ولی وقتی یک مرجع واحد مسئولیت کار را داشته باشد، همه کارها را همان مرکز انجام می‌دهد؛ دستگاه یا دستگاه‌هایی که باید به محل حادثه فرستاده شوند، فوری مطلع می‌شوند و افراد هم مجبور نیستند با چند نهاد تماس بگیرند. درضمن تعداد تماس‌ها کم می‌شود، احتمالا نیروی انسانی هم در درازمدت کاهش پیدا می‌کند. البته در شروع کار، ممکن است تعداد نیروها بیشتر شود.

 

او ادامه می‌دهد: به احتمال زیاد مراکز اعزام یا همان دیسپچ‌های سازمان‌های چهارگانه ادغام نمی‌شوند و در سازمان‌های مربوطه می‌مانند اما مرکز تلفن‌ها ادغام می‌شوند و نیروهای آنها به ساختمان سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتقل می‌شوند. در فاز اول این نیروها کنار هم می‌نشینند اما در فاز دوم یک سری نیروی جدید، آموزش‌های لازمِ مربوط به هر ۴ سازمان امدادی را فرا می‌گیرند.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: مهم‌تر از همه این است که با ادغام شماره‌های امدادی، آمار حوادث و جزئیات آن واقعی‌تر ثبت می‌شود و نظام جامع آمار حوادث شکل می‌گیرد. چون الان آمارهای حوادث در دستگاه‌های مختلف گاهی هم‌خوانی ندارد. مثلا درباره یک حادثه، اورژانس یک آمار می‌دهد و آتش‌نشانی یک آمار دیگر. مزیت دیگر ادغام این است که حوادث را ریشه‌یابی کنیم تا از وقوع حوادث بعدی پیشگیری کنیم؛ چرا حادثه رخ داد؟ کوتاهی کدام سازمان بود؟ چرا به موقع رسیدگی نشد؟ این یک طرح تحلیلی به منظور ریشه‌یابی حوادث و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه بعدی با مطالعه آمار و اطلاعات حوادث قبلی است.

 

فاز اول طرح در تهران کلید می‌خورد/ زمان اجرای طرح در سراسر کشور

نصیری در پاسخ به سوالی درباره میانگین زمانی که فرد باید منتظر بماند تا سازمان مربوطه به محل وقوع حادثه برسد، توضیح می‌دهد: ما الان در مرحله راه‌اندازی هستیم و هنوز نمی‌دانیم میانگین چقدر خواهد بود ولی قاعدتا زمانش باید کاهش پیدا کند. تصور و برنامه ما این است که این طرح، زمان رسیدن دستگاه‌ها به محل وقوع حادثه را کاهش خواهد داد. به این دلیل فعلا با اطمینان نمی‌گویم که بخشی از کار وابسته به توسعه زیرساخت‌ها است. مثلا ما الان ۲۰۰ آمبولانس داریم. این آمبولانس‌ها درنهایت آمبولانس هم باید توسعه پیدا کند دیگر.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: واقعیت این است که توسعه آتش‌نشانی قوی‌تر از توسعه اورژانس بوده است. اورژانس عقب‌تر است. چون دولت در این سال‌ها روی اورژانس سرمایه‌گذاری کمتری کرده است. البته اورژانس نسبت به گذشته جلو رفته اما نسبت به وضعیت مطلوبش خیلی عقب است. اورژانس ۵۰ درصد عقب است و نیمی از زیرساخت‌هایش را در تهران ندارد و امکاناتش باید ۲ برابر فعلی شود.

 

نصیری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح درنهایت به طور کامل اجرا خواهد شد یا ممکن است در مرحله آزمون و خطا بماند و جلوتر نرود، می‌گوید: ما الان داریم کارهای اجرایی را انجام می‌دهیم. وارد فاز معامله و خرید کامپیوتر و استخدام نیرو شده‌ایم و این طرح قطعا اجرا خواهد شد.

 

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فاز اول این طرح با مشارکت هر ۴ دستگاه امدادیِ یادشده به شکل آزمایشی امسال در تهران کلید می‌خورد و در سال‌های بعد هم فاز به فاز تکمیل خواهد شد و اگر جواب داد و مشکلی نداشت، آن را در کل کشور اجرایی خواهیم کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------