مهیب‌ترین توفان گردوغبار خاورمیانه به ایران رسید



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
بررسی‌ توفان‌های گردوغبار سال 1401نشان می‌دهد، سدسازی ترکیه در مسیر دجله و فرات، عراق و سوریه را به کانون انتشار ریزگرد خاورمیانه تبدیل کرد 

مهیب‌ترین توفان گردوغبار سال2022خاورمیانه، دیروز همزمان در سوریه و عراق آغاز شد و دامنه آن به سرعت به مرزهای غربی کشور رسید. شدت ریزگردهایی که دیروز وارد کشور شد نیز تا آن حد بالا بود که مدارس استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و زنجان را تعطیل کرد.

 

به گزارش همشهری، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد وسعت مهیب‌ترین توفان گردوغباری سال2022خاورمیانه، کشورهای یمن، چاد، ‌عربستان، عراق، سوریه، ‌امارات، اردن، مصر و ایران را درگیر خیزش گردوغبار کرد.

 

امروز سه‌شنبه، 27اردیبهشت مهیب‌ترین توفان گردوغبار خاورمیانه به قله فعالیت خود رسیده است. نکته مهم اینکه این توفان دارای چند کانون خیزش است که مرز مشترک عراق و سوریه در جنوب رشته سدهای ترکیه، بخشی از این کانون‌هاست و به وضوح نشان می‌دهد سدسازی‌های این کشور اثری واضح بر هوای کشورهای همسایه دارد. همچنین شبکه عرب‌نیوز در این‌باره اعلام کرد: این توفان طی چند هفته اخیر شدیدترین توفان گردوغبار بوده و بدترین خیزش گردوغباری است که تاکنون به ثبت رسیده است. به این ترتیب هرچه ترکیه طی روزهای اخیر تلاش کرده بود منشأ ریزگردهای اخیر خاورمیانه را فارغ از سدسازی‌های گسترده‌اش در آناتولی جلوه دهد، بی‌اثر ماند.

 

روی خط دیپلماسی

ابتدای هفته جاری، تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته بود: این ادعاها از پایه‌های علمی برخوردار نیست. توفان گردوغبار در یک مقیاس وسیع در سطح جغرافیایی شکل می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزوده بود: اتهامات مقامات تهران به ترکیه در این خصوص، راه‌حل درستی برای مسائل نیست. اشاره وی به سخنان وزیر خارجه ایران بود که 22اردیبهشت گفته بود اقدامات ترکیه در حوزه سدسازی و تأثیرهای منفی آن بر محیط‌زیست، برای ایران قابل‌قبول نیست.

 

با توجه به تغییرات ایجاد شده در حوضه‌های آبریز و منابع آبی منطقه، در کنار آثار تغییرات اقلیمی، می‌توان پیش‌بینی کرد که با ادامه روند حاضر، شاهد افزایش وقوع توفان‌های ریزگرد در کشور باشیم؛ بنابراین لازم است با فعالسازی دیپلماسی محیط‌زیست و همکاری با کشورهای دخیل در این پدیده، خصوصا کشورهای ترکیه، عراق و سوریه، اقدامات لازم درخصوص مهار کانون‌های ریزگرد انجام پذیرد.

 

بررسی کارشناسی

هر سال با شروع فصل بهار، عمدتا کیفیت هوا در شهر تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور مناسب بود، اما در سال‌جاری پدیده توفان ریزگرد به‌عنوان پدیده غالب و تعیین‌کننده کیفیت هوا در 2ماه اول سال به‌حساب آمده است.

 

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ریشه‌های خیزش این ریزگرد و نقش ترکیه را تشریح کرد. به‌گفته این مسئول، در شدیدترین حالت گردوغبار مشاهده شده در شهر تهران در فروردین امسال، شاخص کیفیت هوا به 500 و غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از 10میکرون به بیش از 1700میکروگرم بر مترمکعب رسیده که در دسته مقادیر خطرناک قرار دارند. به‌گفته این رئیس سابق مرکز تغییر اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، اگرچه وقوع توفان‌های گردوغبار در شهر تهران در سالیان گذشته نیز مشاهده شده، اما توالی وقوع و شدت آنها، حداقل در 12سال گذشته هیچ‌گاه به‌شدت مشاهده شده در سال‌جاری نبوده است؛ از این‌رو بررسی‌های کارشناسی در شرکت کنترل کیفیت هوا جهت تعیین دلایل وقوع توفان‌های ریزگرد و کانون آنها در دستور کار قرار گرفت.

 

میرزایی‌قمی ادامه داد: براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی ثبت شده در ایستگاه‌های بین‌المللی، کانون‌های اصلی تولید‌کننده توفان‌های ریزگرد در شهر تهران، عمدتاً در خارج از کشور واقع شده‌اند؛ به‌خصوص در توفان‌های مشاهده شده در تاریخ 19و 20فروردین امسال که سهم عمده مربوط به کانون‌های واقع در کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده و همچنین کانون ریزگرد اخیر در تاریخ 17و 18اردیبهشت که کانون‌های واقع در کشورهای عراق و عربستان صعودی نقش اصلی در وقوع آنها را داشته‌اند.

 

به گزارش همشهری، بررسی‌های اخیر در زمینه تعیین کانون‌های ریزگرد در شرکت کنترل کیفیت هوا و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فعالیت کانون‌های ریزگرد به‌ترتیب در کشورهای عراق و سوریه که در پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارند، در سال‌های اخیر افزایش داشته؛ به‌طوری‌که حجم بسیار بالایی از ریزگرد با سرعت‌های نه چندان بالای باد در آنها تولید و در هوا پخش می‌شود. البته تنها بخشی از توفان‌های ریزگرد شکل گرفته به محدوده شهر تهران می‌رسد و عمده آنها مناطق غربی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. در کنار فعالیت منابع ریزگرد در منطقه، بررسی سایر متغیرها ازجمله رطوبت خاک و سطح پوشش گیاهی نیز نشان‌دهنده تأثیرپذیری کانون‌های ریزگرد در کشورهای سوریه و عراق از کاهش ورود آب رودخانه‌های دجله و فرات به این کشورهاست.

 

رطوبت خاک و پوشش گیاهی در مناطق دارای کانون‌های ریزگرد، خصوصا در سال‌های اخیر، روند کاهشی به‌خود گرفته که می‌تواند در توالی و شدت پدیده توفان‌های ریزگرد نقش مهمی را ایفا کند.

 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تأکید کرد: تغییرات مذکور که بر اثر احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌های دجله و فرات در سال‌های اخیر، توسط کشور ترکیه ایجاد شده به افزایش بیابان‌زایی در کشورهای عراق و سوریه منجر شده که کانون‌های ریزگرد متعددی را در آنها فعال کرده است که مناطق غربی کشور را به حد زیادی تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و باید برای رفع آن دیپلماسی محیط‌زیستی فعال شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------