زمزمه زلزله خاموش+عکس



صبح دیروز یک فرونشست در خیابان شمس‌آبادی اصفهان و در فاصله‌ای نه چندان دور از آثار تاریخی این کلانشهر اتفاق افتاد اما وقتی از نگرانی درباره فرونشست صحبت می‌کنیم، منظور، چنین حوادث کوچکی نیست. 

به گزارش ایسنا، فرونشست زمین پدیده‌ای است که سازمان جهانی بهداشت و هبیتات آن را خطری دست کم گرفته شده می‌نامند. خطری که شبیه به یک بمب ساعتی، زیر گوش شهرها کمین کرده و هر لحظه ممکن است خساراتی جبران ناپذیر به بار بیاورد.

 

تا به امروز فرونشست‌های رخ داده در اصفهان به نشست‌هایی کوچک در خیابان‌های این کلانشهر ختم شده بود اما این همه ماجرا نیست. آنچه کارشناسان را درباره شهرهای ایران، از جمله اصفهان نگران کرده، پدیده‌ای با نام فروچاله است که با فرونشست زمین ارتباطی مستقیم دارد.

 

فرونشست و فروچاله، پدیده‌هایی علمی هستند که به دلیل تغییرات عمیق اقلیمی و برداشت‌های متمادی و بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی اتفاق می‌افتند.

 

در این پدیده، آب تراکم ناپذیر از میان بافت خاک خارج شده و هوا جایگزین آن می‌شود. هوای قرار گرفته در میان تخلخل خاک، با وزن سازه‌ها یا لایه‌های بالایی تحت فشار قرار می‌گیرد و به یکباره یا آهسته فشرده شده و پایین‌تر می‌رود.

 

فرونشست معمولاً آهسته پیش می‌رود، در محدوده وسیع‌تری رخ می‌دهد و یک ناحیه را درگیر می‌کند اما فروچاله به یکباره و در مساحتی محدودتر پدید می‌آید.

 

تا امروز فرونشست و فروچاله قابل توجهی در شهر اصفهان رخ نداده و وقتی از نگرانی در رابطه با "زلزله خاموش" سخن می‌گوئیم، منظوری غیر از رخدادهای تا امروز داریم.

 

پدیده فروچاله و فرونشست مختص ایران و اصفهان نیست و کشورها یا شهرهای متعددی این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۰ فروچاله‌ای به عمق ۱۰۰ متر در گواتمالا ایجاد شد که سه ساختمان کامل را در خود بلعید.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

گمانه‌زنی‌ها درباره علت این فروچاله بسیار است اما اکثر کارشناسان در این رابطه اتفاق نظر دارند که این فروچاله ناشی از فعالیت‌های انسان ساخت بوده است. یک شهرساز در گفت‌وگو با نشنال‌جئوگرافی گفته قوانین ضعیف ساخت و ساز در این کشور موجب چنین حوادثی می‌شود.

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

سال ۲۰۱۶ نیز در ژاپن فروچاله‌ای به عمق ۸ متر ایجاد شده و یک خیابان را در خود بلعید. ترمیم راه و بازگشایی خیابان با وجود کار ۲۴ ساعته، ۱ ماه زمان برد. این فروچاله به تأسیسات شهری نیز آسیب جدی وارد کرد و فاضلاب بخشی از شهر را قطع کرد.

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

در سال ۱۹۹۵ در سانفرانسیسکو بعد از یک باران سنگین فروچاله‌ای رخ داده که حدود ۱۵ متر عمق داشت. این فروچاله نیز چندین عمارت و خانه را در خود بلعید و از بین برد اما خوشبختانه کسی آسیب ندید. این اتفاق در منطقه‌ای اعیان نشین و مجلل رخ داد.

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

یک کامیون در شانشی چین در یک فروچاله سقوط کرده.

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

چاله‌ای در ساینت کاترین در سال ۲۰۱۳ که یک خودرو را غافلگیر کرده است.

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زلزله خاموش

 

چاله‌ای در شهر ریسبون که هنگام عبور یک اتوبوس شهری ایجاد شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------