سفره‌هاي زيرزميني دوره ‌احمدي‌نژاد خالي شد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, پایتخت

 

مشکلات ترافیکی، زیست‌محیطی و بیکاری عمده مطالبات این روزهای مردم است که این مشکلات در پایتخت به‌شکل جدی‌تری نمود پیدا کرده است. شهرداری تهران در دور جدید و با حضور اصلاح‌طلبان به برخی اقدامات اصلاحی دست زد که از دید بسیاری پنهان مانده است؛ برخی با انتقاد از این طرح‌های اصلاحی آن را کافی نمی‌دانند و برخی دیگر از عدم توانایی مدیریت شهری در تغییر شرایط سخن می‌گویند.

 

با این‌حال شهربانو امانی با اشاره به دغدغه‌های شورای پنجم در مدیریت شهری به آینده خوشبین است. «برنا» در رابطه با مسائلی چون تغییرات اقلیمی، مشکلات ترافیکی پایتخت و برنامه‌های مدیریت شهری برای رفع آنان و مدیریت شهرداری در کنترل سیلاب اخیر سوالاتی مطرح کرد که مصاحبه در رابطه با این موضوعات مطروحه را می‌خوانید.

 

امروزه بزرگ‌ترین مطالبه مردم در پایتخت رفع ترافیک و آلودگی است. در این رابطه مسئولان در برهه‌های مختلف اقداماتی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام دادند و بخشی از عدم‌توسعه را به گردن تحریم‌ها انداختند؛ با این حال چه در زمان تحریم‌ها و چه بعد از لغو آن مدیریت شهری در امر حمل‌و‌نقل عمومی نتوانست رضایت مردم را به دست بیاورد. به‌نظر شما که در کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران هستید، گره کار کجاست؟

مردم در کلانشهرها برای سرعت‌بخشیدن به زندگی خود ماشین خریدند و پس از آن پل و زیر گذر و روگذر ساخته شد که باز هم مشکلات ما حل نشد. پس از آن بحث مترو را کشورهای بزرگ و 140سال پیش از ما داشتند اما مترو هم نتوانست مشکل ترافیک را حل کند، زیرا مردم با خودروی خود می‌آمدند و در جایی ماشین را پارک کرده و سوار مترو می‌شدند. ابتدایی‌ترین مطالبه مردم ترافیک و آلودگی هواست؛ تقویت و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی در دستور کار است. مدیریت‌های گذشته فعالیت‌هایی چون پل صدر، بزرگراه امام علی و... را انجام داد و زحمت کشید اما دنیا از این مدل عبور کرده است. ما از الگوهای منسوخ استفاده کردیم. خوشبختانه در حال حاضر همگرایی جدی بین مدیریت شهری و شورا وجود دارد که یکی از شاخص‌ترین مسائل بحث ترافیک و آلودگی هوا است و تصمیم داریم در حوزه مترو سرمایه‌گذاری انجام بدهیم.

 

از جمله اقدامات می‌توان به راه‌اندازی مجدد خط 6 و 7 مترو اشاره کرد. طبق برنامه میان‌مدت بنا داریم که تعداد مسافران مترو را از 2‌میلیون سفر به 7‌میلیون افزایش بدهیم و این امر مستلزم این است که ایمنی و تجهیزات خطوط صورت بگیرد؛ خوشبختانه بخشی از این تجهیزات بومی شده است. لازم است تا پایتخت حدود دو‌هزار واگن مترو داشته باشد. دولت یکسری قول‌هایی داد که دوباره به تحریم خوردیم و در زمانی که در تحریم نبودیم در خصوص توسعه مترو سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شد. همان‌گونه که می‌دانید آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بنیانگذار مترو تهران بود که مخالفان جدی داشت و خوشبختانه فرزند آیت‌ا... هاشمی که رئیس شورای شهر تهران هستند یکی از متخصص‌ترین افراد در زمینه مترو است. این امر فرصت مغتنمی است که می‌توان مترو را توسعه داد.‌ به‌صورت کلی معتقدم آلودگی هوا زاییده ترافیک است و در کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل در این رابطه در شورای پنجم بررسی‌های لازم را انجام داد و بحث TOD را پیش برده‌ایم.

 

بحث TOD چندی است که از سوی مدیران شهری مطرح است. توضیح این روش که شما نیز در موارد بسیاری بدان تاکید داشته‌اید چیست؟

 

خوشبختانه شورای شهر در برنامه سوم شهر تهران به TOD رأی داد و پیش‌بینی بودجه برای انجام آن صورت گرفت. بدین‌ترتیب در هر منطقه باید یک خیابان کامل ساخته شود؛ یعنی می‌خواهیم خیابان‌ها را از خودرو پس بگیریم. پس‌گرفتن خیابان‌ها و پیاده‌پسندکردن خیابان‌ها و شهر انسان‌دوست به‌گونه‌ای است که مردم با حمل‌و‌نقل عمومی و دوچرخه و پای پیاده به مراکز مختلف مراجعه کنند. دانش آن و استانداردهایش وجود دارد و برای اجرا آماده است.

 

شهردار تهران در مدیریت شهری پنجم، در جلسات هیات دولت شرکت دارد ولی این امر در دوره‌های گذشته ممکن نبود. در این رابطه چه دستاوردهایی نصیب پایتخت شده و شهرداری چه توافقاتی با دولت برای حل مشکلات تهران داشته است؟

محصول انتخابات گذشته این شد که رابطه مدیریت ملی با مدیریت شهری و شهرداری بهینه شود. امیدوارم این حق از مردم تهران و پایتخت به هر دلیل گرفته نشود. خوشبختانه این حضور سبب شد تا یارانه سوختی که قانون است و باید شهرداری از بابت اتوبوسرانی بدهد پرداخت شود و اولین‌بار بخشی از یارانه بلیت مترو داده شد. در واقع بدهی‌های دولت به شهرداری جدی گرفته شد و برای اولین‌بار پرداخت شد. متاسفانه به‌دلیل اینکه اداره پایتخت کشور درست تدوین نمی‌شود، دولت مرکزی در اداره پایتخت کشور وظایف حاکمیتی خود را در حد محدود انجام می‌دهد که امیدوارم با تغییرات انجام‌شده آینده تهران و مطالبات اصلی مردم حل شود.

 

یکی از پرچالش‌ترین اقدامات شهرداری طی یک‌سال گذشته اجرای طرح ترافیک جدید بوده است. تا چه میزان این طرح را موفق می‌دانید؟

خوشبختانه در سال 97 هیچ‌روز تعطیل به‌دلیل آلودگی هوا نداشتیم و سال گذشته برای اولین‌بار این اتفاق رخ داد. گرچه لطف خدا شامل حالمان شد اما اجرای طرح ترافیک جدید و لزوم داشتن معاینه فنی برتر این امر را تسهیل کرد. گزارشی دارم که 1500 ماشین در حوزه پسماند معاینه فنی ندارند و عده‌ای از شهرستان‌ها معاینه فنی می‌گیرند. به هر حال طرح ترافیک جدید اثر خوبی داشته است و چنانچه بخواهیم مقایسه کنیم نسبت به طرح ترافیکی که نزدیک به چهل‌سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور شروع شده و تجدیدنظر نشد و بعدا محدوده‌ای را به‌عنوان طرح زوج و فرد اضافه کردند بهتر عمل کرده است. متاسفانه تا سال 96 حدود 4500 نفر از آلودگی هوا در تهران هر‌ساله از بین می‌روند. قطعا طرح ترافیک خیلی تاثیرگذار بوده است و هر جایی که اهتمام به اجرای قانون کردند آن قانون اجرا شد.

 

با توجه به اینکه یکی از انتقادات موجود در خصوص طرح ترافیک افزایش تعداد موتورسواران بوده است که این امر خود به آلودگی هوا منجر خواهد شد، چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟

حدود سه‌میلیون موتور در سطح تهران تردد می‌کنند که در جلسات مختلفی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عزم و اراده‌ای برای اجرایی‌شدن قانون هوای پاک وجود ندارد. شهرداری ابزار برخورد با موتورسواران ندارد و متاسفانه خود موتورسواران بیش از سایرین آلودگی هوا را استنشاق می‌کنند به‌دلیل اینکه اهتمام جدی وجود ندارد و نهاد‌های دیگر باید همکاری کنند چراکه شهرداری یک بخش است.

 

اگر قانون داشتیم و افراد جریمه و تشویق می‌شدند و همه اهتمام به اجرایی‌شدن داشتند و آموزش را از کودکی انجام بدهیم بچه‌ها خانواده را ملزم به اعمال قانون می‌کنند و برای اجرایی‌شدن قانون راه‌های برون‌رفت نباید وجود داشته باشد و ما چندین جلسه گذاشته‌ایم که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. در شرایط فعلی کشور باید کار فرهنگی انجام داد و شهروندان باید در اداره شهر مداخله کنند.

 

شما سال‌های زیادی در حوزه محیط زیست فعالیت داشته‌اید. روزهای ابتدایی سال 98 با واقعه سیل مواجه شدیم که به‌نظر برخی این رویداد به‌دلیل دستکاری و مداخله در طبیعت صورت گرفته است. شما تا چه میزان با این ادعا همراه هستید؟

در این رابطه باید واکاوی تاریخی انجام شود. در سال 94 سخنرانی در دانشگاه ارومیه داشتم که از صحبت‌های مقام معظم رهبری نقل کردم. 17 اسفند سال 93، مقام معظم رهبری با مدیران محیط زیست دیدار داشتند و ایشان عنوان کردند که حتی محیط زیست را برای ساختن حوزه علمیه تخریب نکنید؛ مردم اجازه ندهید این اتفاق رخ بدهد. به‌دلیل اینکه فعالان محیط زیست مطالبه‌گری می‌کنند صدایشان به جایی نمی‌رسد و بعضا هزینه فعالیت در این حوزه زیاد است. هیچ‌کشوری در جنگ با طبیعت پیروز نشده است؛

 

پژواک صدای تخریب طبیعت چندبرابر به ما بازخواهد گشت. سفره‌های آب زیرزمینی را در مرحله بحرانی قرار دادیم حتی این بارش‌ها این سفره‌ها را تغذیه نکردند. این سفره‌های آب زیرزمینی با مدیریت غلط و بی‌‌‌برنامگی همه بخش‌ها به این روز افتاده‌اند. همه قوا در این رابطه نقش دارند. قوه مقننه نقش دارد چراکه چاه‌های غیرمجوزدار در مجلس هشتم مجوز داده است. نه اینکه نبوده بلکه سرعتش را افزایش داده است. قوه قضائیه وظیفه داشت برخورد کند. قوه مجریه وظیفه داشت برنامه‌ریزی کند اما دقت نکرد. امروز دو کشور ایران و مصر در زمینه سفره‌های آب زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار دارند اما وضعیت ایران بحرانی‌تر است.

 

سفره‌های آب زیرزمینی که سرمایه جبران‌ناپذیر میلیون‌ها سال است که اگر تخلیه شد ترمیم نمی‌شود. هر کشور می‌تواند از 20‌درصد این سفره‌ها بدون برنامه و 40‌درصد را با برنامه استفاده کند اما طی سال‌های گذشته از مرز صد‌درصد گذشتیم که حدود 80‌درصد آن از سوی دولت آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت. در ارتباط با بحث سیل در شهرسازی‌ها و توسعه روستاها به این امر توجه نکرده‌اند. کارشناسان می‌گویند از جایی که آب عبور می‌کرده است نه اینکه رودخانه باشد بلکه تنها آب عبور کند احتمال اینکه 100 تا 200 سال بعد از آنجا آب عبور کند وجود دارد. در کشورهای دیگر در دانشگاه این نکته را تدریس می‌کنند.

 

نظرات کارشناسی و تغییرات اقلیمی درست است اما اگر مدیریت درست باشد این اتفاق رخ نخواهد داد. ایرانیان دانش چند‌هزار‌ساله دارند. سال 95-96 برخی‌ها گفتند که ابرها را بارور کردیم. من تخصص ندارم و وارد نمی‌شوم. از زمان قبل انقلاب بحث یونیزه وجود داشت که عنوان شد نباید انجام شود اما بارورکردن هنوز نتایج قطعی مثبت و منفی آن مشخص نیست؛ در کشورهای پیشرفته هم از این روش استفاده می‌کنند اما چون ادعا کردند که ابرها را بارور کرده‌ایم و ابرهای باران‌زا تقویت شدند و باران آمد، الان هم مردم می‌گویند پس اگر این همه باران آمده شما سبب شده‌اید. در سیلاب آنچه مهم است این بوده که ما در گذشته خاک زیادی تخریب کرده‌ایم.

 

تخریب خاک ما در ایران بیست برابر متوسط جهانی است؛ این اگر تخریب محیط زیست نباشد چیست؟ همه با هم مقصر هستیم. در حال حاضر مردم نمی‌توانند وسایل زندگیشان را از گل‌ولای بکشند بیرون. عوامل همگی دست در دست هم داده‌اند. ما اشتباهاتی داشته‌ایم و ضعف‌هایی داریم اما یکبار دیگر باید به مدیریت یکپارچه برسیم. مردم ایران در شرایط سخت و بحرانی مانند جنگ، انقلاب ، سیل و... و هر کجا که غم است همدردی و همنوایی فوق‌العاده‌ای حتی با جهان دارند. این سیل نشان داد که مدیریت یکپارچه می‌تواند موفق باشد.

 

تهران در روزهای ابتدایی سال 98 نیز درگیر بارندگی‌های شدیدی بود که عنوان‌شده خطر سیل از بیخ گوش پایتخت‌نشینان رد شده است؛ این ادعا تا چه حد صحیح است؟

بارندگی تهران را مدیریت کردند و خوشبختانه هم مدیریت استان و مدیریت دولتی در آماده‌باش کامل بود و همچنین از روز اول همه ارکان شهرداری آماده‌باش بودند. از رفتگران عزیز تشکر می‌کنم چراکه معابر و جوی‌ها را می‌شناسند. عذرخواهی می‌کنم که در هزاره سوم کارشان را چندبرابر می‌کنیم و آشغال‌های خود را زمین می‌اندازیم. این رفتگران نقش بسزایی در کنترل امر سیلاب تهران داشتند و می‌دانستند زباله‌هایی که در جوی‌هاست می‌تواند جلوی آب را بگیرد و مانع فوران آب شوند. نظر کارشناسی این است که در سیل ده‌ساله این اقدامات خوب بوده است و البته خدا هم کمک کرد. اما مدیریت شهری مدیریت واحد خوبی ایجاد کرد که ممکن بود هر لحظه با یک گرفتگی مسیل آب فاجعه ایجاد شود اما نظر مشابه این است که باید آماده سیلاب صد‌ساله باشیم.

 

به‌عنوان عضو شورای شهر تهران افراد زیادی به شما مراجعه می‌کنند ومطالبات زیادی دارند. چه مقدار از این مطالبات مربوط به مسائل شهری است و چه مقدار خواهان دریافت رانت هستند؟

متاسفانه بدنه شورا همراهی با ما ندارد. ممکن است سوال شود که چرا برخورد نمی‌کنید من می‌گویم ما می‌خواهیم کار کنیم و نظرمان این است که کارمندان هم باید کار کنند. ‌درصد بسیار کثیری از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند مطالبات مالی دارند و پیمانکار بوده‌اند که جای تشکر از معاونت مالی و اداری دارم؛ بخش مهم و عادلانه‌ای از مطالبات و بدهی‌ها را مدیریت کرد. خوشبختانه خیلی از پیمانکاران صبر و تحمل داشتند. بخش اعظم درخواست‌ها مربوط به امر کار است. خط 6 افتتاح شد و من از سراسر کشور تلفن داشتم. تصور می‌شد نیروی زیادی قرار است به‌کار گرفته شود در صورتی است که 4000 نیروی مازاد تنها در بخش مترو داریم که اینها کاملا بدون رعایت چارچوب قانونی وارد مترو شدند.

 

بخش دیگر مطالبات اشتغال ارتقا است. می‌توانم با شهامت بگویم 95‌درصد درخواست‌های افراد برای ملاقات با من درخواست‌های شخصی است. این در حالی است که در بحث‌های رانتی خیلی به سراغ بنده نمی‌آیند و شاید سراغ خیلی از اعضای شهر نروند. اولا افراد را به مراکز مختلف معرفی نمی‌کنیم و اگر این اتفاق رخ بدهد و هر کسی درخواست شخصی در چارچوب قانون داشته باشد نامه رسمی و اتوماسیونی می‌دهم و به فرد می‌گویم اگر رشوه خواستند به من اعلام کن. بعضا شبکه تنیده و مقاوم است شاید کار فرد را حل نکنند و این گزارش‌ها را به ما می‌دهند. امیدوارم با نظارت همگانی و رعایت قانون و جایی که نیاز است وضع قانون در چارچوب اختیارات شورا مشکلات را حل کنیم. معتقدم اگر قانون اجرا شود خیلی از مشکلات حل‌وفصل خواهد شد.

 

 

آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------