تغییرات آب و هوایی از طریق گنجشک ها بررسی می شود



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,گنجشک ها
پژوهشگران استرالیایی می گویند با بررسی شیوه زندگی نوع خاصی از گنجشک ها موسوم به مرغ های کریچ ساز طلایی، می توان از میزان تغییرات آب و هوایی و چالش های مرتبط با آن مطلع شد. 

به گزارش مهر به نقل از ای بی سی، این پرنده کوچک به علت ساخت لانه‌های بسیار بزرگ و به دقت طراحی شده از شهرت خاصی برخوردار بوده است.

 

برخی از این پرندگان برای مدت‌های بسیار طولانی و حتی تا ۴۰ سال در منطقه خاصی زندگی کرده و نسل‌های بعدی آنها نیز در همان نقطه باقی می‌مانند و این رفتار ویژه باعث شده تا بتوان از آنها برای بررسی تغییرات آب و هوایی کره زمین بهره جست.

 

پرنده مذکور در نقاط مرتفع جنگل‌های بارانی کوینزلند استرالیا زندگی می‌کند و به شرایط آب و هوایی مرطوب و کوهستانی این بخش از کشور استرالیا عادت دارد. با تداوم گرمایش کره زمین این پرنده برای یافتن محلی که دارای شرایط آب و هوایی قبلی باشد، مجبور به افزایش ارتفاع و لانه سازی در نقاط کوهستانی مرتفع‌تر شده است. اما وخیم‌تر شدن اوضاع باعث شده تا مرغ‌های کریچ ساز طلایی دیگر نتوانند محل مناسبی را برای سکونت در جنگل‌های کوینزلند بیابند.

 

این پرنده‌ها قبلاً در مناطق کوهستانی با ارتفاع ۹۰۰ متر از سطح دریا به سادگی زندگی می‌کردند، اما این مناطق به علت تداوم گرمایش زمین دیگر مناسب سکونت آنها نیستند.

 

پژوهشگران استرالیایی از سال ۲۰۰۵ به این سو روند مهاجرت این پرندگان را در جنگل‌های کوینزلند مورد بررسی قرار داده‌اند و می‌گویند روند تخریب نقاط مناسب برای لانه سازی و زندگی آنها به خصوص در یک دهه اخیر به شرایط نگران کننده‌ای رسیده و تداوم این وضعیت به انقراض پرنده مذکور می‌انجامد.

 

بررسی‌های پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد به علت گرمایش زمین زندگی حدود ۵۰ گونه جانوری دیگر در این کشور نیز به خطر افتاده و آنها در حال از دست دادن سکونتگاه‌های مناسب برای خود هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------