رئیس سازمان پزشکی قانونی: آمار فوتی‌های آبان را به مراجع ذیصلاح اعلام کرده‌ایم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: آمار فوتی‌های آبان ماه را در همان روزهای اول به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و وظیفه سازمانی برای اعلام رسمی این موضوع نداریم. 

عباس مسجدی آرانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص اینکه وی اعلام کرده است که آمارهای کشته شدگان حوادث آبان ماه در دست دولت و همین طور وزارت کشور است و بر اساس مصوبه شورای امنیت این موضوع را اعلام کرده، گفت: مصوبه شورای امنیت کشور ارتباط سازمانی با سازمان پزشکی قانونی ندارد زیرا پزشکی قانونی کاملاً تخصصی عمل می‌کند و بر اساس دستور قضایی اجساد و پرونده ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: مسئولان ذیربط در یک بازه زمانی تعدادی از اجساد و پیکر را به پزشکی قانونی ارجاع دادند و آنها از ما خواستند که کار تخصصی بررسی و شناسایی روی آنها انجام شود و بعد از اینکه کار تخصصی روی این پیکرها انجام شد در همان روزهای اولیه نتایج به مراجع ذیصلاح را اعلام کردیم.

 

مسجدی آرانی تاکید کرد: به هیچ عنوان وظیفه سازمانی پزشکی قانونی نیست که آمارهای مربوط به حوادث آبان ماه را اعلام کند اما این آمارها در همان روزهای اولیه به مراجع ذیصلاح اعلام شده است.

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در موضوع حوادث آبان‌ ماه مصوبه شورای امنیت کشور است که مسئول هم وزیر کشور است و آمارها را در همان روزهای اولیه به آنها اعلام کرده‌ایم و اگر خود صلاح بدانند می توانند آمارها را اعلام و با مردم صحبت کنند.

پ

وی در پاسخ به اینکه چرا در برخی موارد شاهد هستیم که اعلام آمارها را بر عهده پزشکی قانونی می‌گذارند، گفت: در این خصوص نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم اما آنچه روال سازمانی است نه تنها در آمارهای مربوط به آبان ماه  که در هر آمار دیگری به دلیل اینکه آمار ما محرمانه است به مقامات ذیصلاح اعلام می‌کنیم و آنها اگر خود صلاح بدانند آمارها را اعلام می کنند.

 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز یکشنبه هفته جاری در نشست خبری در پاسخ خبرنگار نیویورکر درباره ابهامات شمار جان‌باختگان حوادث آبان‌ ماه گفت: در این حادثه رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. اول یک عددی را اعلام کردند بعد به آنها چیزی گفته نشد همینطور روزانه عدد را صد نفر صدنفر بالا بردند تا از هزار هم عبور کرد.

 

وی ادامه داد: این اعداد کاملا نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملا مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شود به مردم اعلام شود.

 

رییس جمهوری گفت: این که چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت روشن باشد آنها می‌توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله  خیلی زیادی دارد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در هفدمین نشست خبری خود نیز گفته بود: شورای امنیت مسئول اعلام تعداد جانباختگان حوادث اخیر(آبان ماه) است.

 

در پی اعلام افزایش قیمت بنزین و رفع سهم بندی سوخت در آبان ماه، اعتراض های صورت گرفت و در نتیجه تعدادی جان باختند.

 

مسجدی آرانی در پاسخ به این سوال که برخی بستگان کشته شدگان حادثه هواپیما اوکراین اعلام کرده‌اند که پیکر عزیزان خود را دریافت نکرده اند یا اینکه مثلاً اشیایی از سوی پزشکی قانونی از بقایای اجساد آنها برداشته شده، گفت: دشمنان نظام همیشه علیه نظام عملیات روانی انجام می دهند مثل اینکه در مباحث مربوط به حوادث آبان ماه گفته بودند که پزشکی قانونی برای تحویل اجساد ۲۰۰ میلیون تومان می‌گیرد که کاملاً کذب محض بود و حتی یک مورد هم فردی نتوانست آن را ثابت کند.

 

وی ادامه داد: در مباحث مربوط به سقوط هواپیما سازمان پزشکی قانونی هیچ مشکلی نداشت و اینکه در صحنه حادثه حاضر شویم و وظیفه ما نیست بلکه در صحنه جرم اولیه نیروی انتظامی حاضر می شود به دلیل این که مرتبط با بحران هستند و با حضور در محل حادثه وسایل  جانباختگان جمع‌آوری و صورتجلسه شده است.

 

 رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: اعلام می‌کنم که در سازمان پزشکی قانونی چیزی گم نشده و برای شناسایی ۱۷۶ جانباخته زمانی که هیات های خارجی برای بازدید به پزشکی قانونی آمدند از سرعت و کیفیت کار ما متعجب بودند.

 

 وی اعلام کرد: برای شناسایی و تعیین هویت جان باختگان در حادثه سقوط هواپیما پزشکی قانونی از بالاترین استانداردها استفاده کردیم و همچنین به رغم اینکه با تحریم های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم از کیت های استفاده کردیم که بالاترین حد استاندارد برای شناسایی و تعیین هویت است.

 

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و بصورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۷ مسافر ایرانی جان باختند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------