ملخ‎ها به جنوب فارس هجوم آوردند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,ملخ‎ها
سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام خبر هجوم یک دسته بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان‌های مهر و لامرد، برای مقابله با این آفت محصولات کشاورزی وضعیت آماده‌باش به نیروهای خود در جنوب استان اعلام کرد. 

این سازمان شامگاه جمعه دوم اسفند 98 اطلاعیه ای را خطاب به مدیران مناطق جنوبی استان فارس ارسال کرده که یک نسخه از آن نیز در اختیار ایرنا قرار گرفته است.

 

در این اطلاعیه آمده که با توجه به ورود یک دسته بزرگ ملخ به شهرستان‌های مهر و لامرد که از ساعاتی پیش آغاز و هنوز نیز ادامه دارد ، لازم است هر چه سریع تر با هماهنگی فرمانداران شهرستان نسبت به تعیین وضعیت ملخ در شهرستان‌های مربوطه ،امکانات موجود و سایر موارد سریعا اقدام و گزارش آن را  به مدیریت حفظ نباتات استان فارس اعلام کنند.

در این اطلاعیه آمده است:‌ مرخصی های کارکنان ذی ربط لغو و کلیه پرسنل در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

 

پیش از این، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آذرماه گذشته به ایرنا گفته بود: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده و اخطارها و نقشه‌های سازمان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) و بخش حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی احتمال هجوم ملخ در ماه‌های آخر سال ۹۸ به استان فارس وجود دارد.

 

حمید دبیری افرود: در ماه‌های پیش رو احتمال هجوم ملخ صحرایی به جز از سوی عربستان از سمت پاکستان و هند نیز به استان فارس وجود دارد و به جز آن احتمال هجوم ملخ های تخم‌گذاری شده سال گذشته در فارس نیز می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه سخنان خود گفت: تخم ریزی ملخ ها تا بیش از دو نسل امکان پذیر است و احتمالا با مناسب شدن هوا در پایان بهمن و اوایل اسفندماه ۹۸ ملخ‌های تخم گذاری شده از هجوم قبلی ملخ ها در این استان نیز سر از تخم در آورند.

 

وی اظهار داشت: سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس انجام شد و در سال جاری نیز پیش بینی می شود که مبارزه در ۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان انجام شود.

 

دبیری از پیش بینی سم و دستگاه‌های سم پاش برای مبارزه با ملخ صحرایی در ماه های پیش روز سخن گفت و افزود: پیگیری اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال جاری با سازمان برنامه و بودجه انجام شده اما کمبود بودجه و اعتبارات اصلی ترین مشکل در حوزه مبارزه با این آفت است.

 

او  عنوان کرد: هزینه‌های تامین سم ،سمپاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که این رقم به غیر از حق ماموریت کارکنان است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به دلیل مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته خسارت موثری به عرصه های کشاورزی استان فارس وارد نشد اما در حوزه منابع طبیعی حدود دو میلیارد تومان خسارت وارد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------