اینترنت رایگان، نفس اینترنت را گرفت



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, اینترنت رایگان

 

وعده وزیر ارتباطات برای فعال کردن اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی رایگان هرچند فعلا فقط اینترنت خانگی‌ را دربرگرفته اما به‌دلیل استقبال کاربران باعث پرشدن ظرفیت اینترنت کشور شده است. سرعت اینترنت خانگی طی چند روز اخیر با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شده و برخی کاربران حتی از قطع سرویس خود خبر می‌دهند. به‌نظر می‌رسد نبود ظرفیت لازم در شبکه زیرساخت کشور در کنار افزایش مصرف اینترنت کاربرانی که بنا به توصیه‌ها خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، دلیل این موضوع باشد.

 

وزیر ارتباطات که خود برای مدت‌ها مدیرعامل شرکت زیرساخت بوده، چهارشنبه شب با انتشار عکسی در این شرکت نوشت که همه کارشناسان مشغول افزایش ظرفیت شبکه اینترنت کشور هستند و امشب بسیاری از خطوط پرشده شرکت‌های اینترنتی خانگی ارتقا یافتند. او همچنین نوشت که صد گیگابایت اینترنت رایگان را با کیفیت به کاربران ارائه می‌دهد.با این حال گزارش‌ها از چهارشنبه شب تا جمعه عصر نشان‌دهنده برجاماندن مشکل است. نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت زیرساخت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که ۵۰۰ گیگابیت به ظرفیت پهنای باند مصرفی اپراتورها افزوده شده که رقم قابل‌توجهی است. او همچنین گفته است معادل ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان برای هر کاربر را به‌طور رایگان به شرکت‌های اینترنتی عرضه کرده است.

 

موضوع کرونا و خانه‌نشینی مردم مصرف دیتای کاربران ایرانی را تا ۵۰ درصد افزایش داده اما این کمبود که به خصوص در ایام استفاده از بسته ۱۰۰ گیگابایتی رایگان رخ داده برخی ضعف‌های ارتباطی ایران را هم مشخص کرده است.به گفته سجاد بنابی نایب‌رئیس هیات‌مدیره زیرساخت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این میزان افزایش ۵۰ درصدی، سهم شبکه ملی اطلاعات ۳۰ درصد و سهم اینترنت بین‌الملل ۲۰ درصد در میزان مصرف دیتای کاربران بوده است.

 

به گفته این مدیر شرکت زیرساخت شرکت‌های آسیاتک، مخابرات، داتک، ندا گستر صبا از جمله شرکت‌هایی بودند که با کمبود ظرفیت مواجه بودند اما ظرفیت موردنیاز آنها تامین شده است. با این حال گزارش‌های کاربران نشان‌دهنده آن است که تا عصر جمعه اختلالات اینترنتی در برخی از این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های دیگر چون شاتل و پارس‌آنلاین هم ادامه داشته است. همچنین برخی از کاربران نسبت به مدل فعال کردن بسته ۱۰۰ گیگابایتی اعتراض کرده‌اند. تاریخ مصرف این بسته تا پایان سال‌جاری است درحالی‌که برخی شرکت‌ها اولویت مصرف را به بسته‌های فعال کاربران اختصاص داده بودند. اما پس از اعتراض‌های گسترده کاربران شرکت‌ها بسته ۱۰۰ گیگابایتی را در اولویت مصرف قرار دادند.

 

برخی کاربران ضمن انتقاد از وضعیت پیش آمده گفتند فعال شدن بسته ۱۰۰ گیگابایتی عملا مصرف عادی آنان را هم با مشکل روبه‌رو کرده است. در چنین شرایطی درصورتی‌که ارائه اینترنت رایگان تنها از جیب اپراتور‌های ثابت باشد، مشکلات این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

 

مدیر یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی درباره این موضوع به «ایسنا» گفت: وزارتخانه اعلام کرده که در هزینه‌های مربوط‌به زیرساخت به ما تخفیف می‌دهد، درحالی‌که هزینه‌های زیرساخت کلا ۲۵ درصد هزینه‌های ما را تشکیل می‌دهد و اگر بخواهیم باقی این هزینه‌ها را از جیب خودمان بپردازیم، این موضوع زیان زیادی را به ما تحمیل می‌کند.او با اشاره به تمایل مردم به استفاده از اینترنت رایگان بیان کرد: این اتفاق حتی همین حالا هم به نفع مردم نیست.

 

پیش از این کسانی که پول می‌دادند، می‌توانستند اینترنت را با کیفیت خیلی بهتر دریافت کنند. اکنون اگرچه همه شرکت‌ها مشکلشان جدی نیست، اما بسیاری از شرکت‌ها دچار مشکل کیفیت هستند و کاربران نمی‌توانند به‌درستی از اینترنت استفاده کنند. از طرفی این کار ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که اینترنت رایگان است و تا الان شرکت‌ها پول اضافی از آنها می‌گرفتند، درصورتی که این‌طور نیست و همین حالا هم شرکت‌ها دچار مشکلات مالی زیادی هستند.

 

 

دنیای‌اقتصاد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------