فرونشست زمین در اصفهان با میانگین ۳۰ سانتیمتر در سال



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, فرونشست زمین
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سالانه در استان اصفهان با میانگین ۳۰ سانتیمتر نشست سطح زمین گزارش شده است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با مهر با اشاره به پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان اظهار داشت: در اثر برداشت آب‌های زیرزمینی و خارج شدن آب از منافذ خاک، امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر فراهم می‌شود.

 

وی با اعلام اینکه خشکسالی‌های چند دهه اخیر موجب تشدید پدیده فرونشست در کشور شده است، تصریح کرد: ۴۰۵ دشت در کشور دچار فرونشست زمین شده است و در استان اصفهان دشت‌های مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، گلپایگان، میمه، برخوار، اردستان و فلاورجان درز شکاف‌هایی مشهود است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین شامل فروریزش یا نشست رو به پایین سطح زمین است، ابراز داشت: این پدیده در دشت‌های اصفهان پیامدهایی چون شکاف در زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها، تخریب ساختمان را به دنبال داشته است.

 

فرونشست زمین با میانگین ۳۰ سانتیمتر در سال

وی افزود: فرونشست زمین از جمله مخاطرات محیطی است که امروزه در تمام دنیا اتفاق افتاده است و سالانه در استان اصفهان با میانگین ۳۰ سانتیمتر نشست سطح زمین گزارش شده است.

 

شیشه فروش با اشاره به مخاطرات فرونشست زمین گفت: برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی خارج از توان آبخوان، جاری نبودن زاینده رود و کاهش تراز آب‌های زیرزمینی و به تبع آن فرونشست زمین در پیدایش ترک‌ها و شکاف‌ها در دشت‌های استان اصفهان مؤثر است.

 

وی بیان داشت: کنترل برداشت آب و مشخص کردن دشت‌های ممنوعه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان مطالعه، اندازه گیری و پایش می‌شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه متولی پایش سطح آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو است، اظهار داشت: سازمان نقشه برداری کشور نرخ فرونشست را تعیین می‌کند.

 

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست زمین

وی اقدامات پیشگیرانه در خصوص فرونشست زمین را در استان اصفهان برشمرد و گفت: کنترل برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، طرح تعادل بخشی توسط ۶۲ گروه گشت و بازرسی منابع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است.

 

شیشه فروش به پر و مسدود شدن ۸۳۷ حلقه چاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اصلاح و تعدیل دو هزار و ۳۶۰ پروانه کشاورزی چاه‌ها و نصب ۴۵۰ کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان و اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب بر ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در سال گذشته از اقدامات پیشگیرانه در فرونشست زمین در استان اصفهان بوده است.

 

وی اشاره‌ای هم به اقدامات کنترل و پیشگیری از فرونشست زمین در شش سال اخیر داشت و گفت: در شش سال اخیر، بالغ بر شش هزار و ۱۰۴ حلقه چاه پرو مسدود شده است؛ سه هزار و ۹۰۰ کنتور آب و برق در زمین‌های کشاورزی نصب گردیده و ۱۲ هزار پروانه کشاورزی اصلاح و تعدیل شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به توقیف ۶۰۰ ادوات حفاری غیرمجاز تصریح کرد: تیم‌های گشت و بازرسی در طرح تعادل بخشی، با شناسایی چاه‌های غیرمجاز اقدام به پرو مسدود شدن این چاه‌ها می‌کنند و با اصلاح و تعدیل پروانه‌های کشاورزی و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و توسعه اصلاح الگوی کشت و جایگزینی کشت گیاهان کم آب بر از فرونشست زمین پیشگیری می‌کنند.

 

وی افزود: پدیده فرونشست واقعیت پیش روی ماست و باید با آن سازگاری کرد و با رعایت عدم برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و استخراج آنها جهت اهداف کشاورزی، صنعتی، خانگی از پیشرفت فرونشست زمین کاست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------