پاتوق مرگ در‌حاشیه بزرگراه



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,معتادان

 

روایتی از رفتار خطرآفرین معتادانی که حاشیه برخی بزرگراه‌ها را پاتوق کرده اند

  

از زیر پل امام حسین(ع) عبور می‌کردم، تابلویی را دیدم که روی آن نوشته شده بود: «محدوده خطر تصادف، احتیاط کنید» حواسم را بیشتر جمع کردم و به راهم ادامه دادم اما  کمی جلوتر بعد از پل، ناگهان با صحنه عجیبی مواجه شدم  فردی از پشت شمشادها بلند شد، دو، سه قدم نامتعادل برداشت و خود را وسط جاده انداخت، دست‌هایش را باز کرد و شروع کرد به رقصیدن، همین طور نامتعادل و لرزان، سرش را پایین می‌آورد، کمرش خم می‌شد، بالا می رفت به پشت متمایل می شد، انگار روی ابرها راه می‌رفت، درک چنین تصویری آسان نبود اما شاید چند ثانیه طول کشید، به قد و قواره کشیده‌اش می‌خورد جوان باشد هرچند از پشت آن همه موی بلند سر و صورت آن هم از فاصله 50، 60 متری شناخته نمی شد، دلم هری ریخت، خودروی کناری زد روی ترمز، از صدای ترمز خودروی کناری به خودم آمدم و پایم را محکم روی پدال ترمز فشار دادم، فرمان در دستم می رقصید و چندباری تکان خورد، کمی متمایل به راست شدم تا این که پیرمردی از بین شمشادها آمد و فریاد زد و دستش را کشید، در جاده شلوغ بزرگراه (صدمتری) به زحمت و میلی متری از کنارش رد شدم.

 

از آینه عقب هنوز پشت سرم را می‌پاییدم، پیرمرد هنوز داشت دعوایش می‌کرد، نمی توانستم رانندگی کنم، کمی جلوتر کنار جاده بالاخره ایستادم، انگار یک دوی صد متر را با فشار بالا دویده بودم، عرق کرده بودم و ضربان قلبم بالا بود، پیاده شدم، خیره بودم به جاده و خودروهایی که با سرعت عبور می کردند، به شمشادها و درختان وسط جاده و نرده ای که وسط درختان کشیده بودند. یک جوان دیگر دوباره از وسط شمشادها بلند شد، یک کیسه نارنجی رنگ روی دوشش بود که با آن زباله گردی می کرد، سر تا پا خاکی بود، سرش را انداخت پایین و حتی به جاده و خودروهایی که از کنارش با سرعت می آمدند نگاه هم نمی کرد، فقط می آمد، بوق ممتد چند خودرو رشته افکارم را پاره کرد، به چشمانش نگاه می کردم، انگار اصلا قرار نبود چیزی را ببیند، آخرین خودرو هم از پشتش به زحمت رد شد و به سلامت عبور کرد، از کنارم رد شد و یک لحظه چشم در چشم شدیم، ناامیدی در چشمانش موج می زد، نمی دانم اما این اندازه از ناامیدی از کیسه روی دوشش می آمد یا از سلامت گذشتن از جاده!

 

این روایتی بود از اتفاقی که روزانه در برخی بزرگراه های مشهد از جمله صدمتری رخ می دهد؛ معتادان و زباله گردانی که آیلند میانی بزرگراه را پاتوق خود کرده اند و هرازگاهی با رفتارهای خطرآفرین خود، رانندگان در این مسیرها را هم به خطر می اندازند.

 

577 تصادف، 528 مجروح

برای این که دید دقیقی از وضعیت کلی این نوع تصادفات در بزرگراه های شهر داشته باشیم از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد آمار تصادفات منجر به جرح افراد در بزرگراه های صدمتری، امام علی(ع)، آیت ا... هاشمی رفسنجانی(میثاق)، شهید برونسی، آزادی و سلسلة الذهب را دریافت کردیم.بر اساس این گزارش، میزان تصادفات در سال 97، 564 فقره بوده است که 628 مجروح به جا گذاشته و در سال 98 تعداد تصادفات به 577 فقره رسیده و مجروحان این تصادفات نیز 528 نفر بوده اند.

 

آمار فوتی معتادان متجاهر در تصادفات استان

سرهنگ حمیدرضا دهنوی رئیس پلیس راهور استان نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» با ارائه آماری در این زمینه می گوید: 57 درصد از کل تصادفات منجر به فوت استان در سه ماه نخست امسال مربوط به عابران پیاده بوده که 30 درصد از این تصادفات مربوط به معتادان متجاهر است. وی می افزاید: 55 درصد از کل تصادفات منجر به فوت در معابر بزرگراهی اتفاق افتاده که 50 درصد از این جان باختگان عابران پیاده بوده اند. دهنوی همچنین در تشریح علل میزان بالای تصادفات در معابر بزرگراهی تصریح می کند: بر اساس ماده 215 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده باید از گذرگاه های پیاده رو عبور کنند که گاه این کار را انجام نمی دهند اما یکی از دلایل این موضوع این است که  بیشتر معابر بزرگراهی ما در نزدیکی و مجاورت مناطق مسکونی قرار دارد، به طوری که  100 کیلومتر معبر بزرگراهی شهر مشهد تقریبا به طور کلی در مناطق مسکونی قرار دارد و  با توجه به این که سرعت مجاز وسیله نقلیه در بزرگراه  80 کیلومتر تعیین شده است برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده با همین سرعت تا حد زیادی قطعا به مرگ عابر منجر خواهد شد.

 

رئیس پلیس راهور استان درخصوص اقدامات پلیس برای مقابله با حضور معتادان متجاهر در حاشیه بزرگراه ها نیز می گوید: چهار طرح جمع آوری معتادان اجرا شده و نقاط بحرانی بیشترین تجمع این معتادان را شناسایی کردیم و با این کار محدوده بزرگراهی برای معتادان نا امن شده است اما پاک سازی این مسیرها بسیار سخت است و باید تدبیر استانی برای این کار انجام شود و سازمان های دیگر نیز کمک کنند. وی می افزاید: آمار جان باختگان در خردادماه نسبت به دو ماه قبل رو به افزایش است و این به دلیل کاهش تردد و خلوتی معابر بوده که باعث رعایت نکردن سرعت مطمئنه است، اما به طور کلی 56 درصد از جان‌باختگان تصادفات در سال ۹۷ در استان و در شهر مشهد مربوط به عابران پیاده بوده‌اند که این آمار در سال ۹۸، به ۵۵ درصد رسیده است.

 

جمع آوری 90 معتاد متجاهر از  بزرگراه های مشهد

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی استان نیز در پاسخ به این سوال که اقدامات بهزیستی برای جمع آوری معتادان متجاهر در حاشیه بزرگراه ها چیست؟ به «خراسان رضوی» می گوید: پیگیری در زمینه افزایش تصادفات عابران پیاده به ویژه در حاشیه بزرگراه ها که عموما مربوط به معتادان متجاهر بوده و توسط پلیس راهور و شهرداری نیز به ما اطلاع داده شده،  باید توسط نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر صورت می گرفت و ورود ما نیازمند دستور مقام محترم قضایی برای پیگیری های بیشتر بود که در نهایت 13 خردادماه امسال این دستور توسط مقام قضایی صادر شد و اولویت اصلی ما بر جمع آوری معتادان متجاهر اطراف بزرگراه ها قرار گرفت. وی می افزاید: در این مدت تا کنون 90 نفر از معتادان متجاهر به طورمشخص از بزرگراه ها جمع آوری شده اند که باید برای مدت دو هفته تحت قرنطینه کرونا قرار می گرفتند، این کار نیز در مراکز نگهداری ما انجام شده و تا چند روز آینده پس از طی شدن این زمان به مراکز نگهداری و ترک اعتیاد منتقل خواهند شد.

 

 

 خراسان/ نوید زنده روحیان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------