برگزاری کارگاه های عملی به صورت تجمیعی پس از بازگشایی مدارس



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, کارگاه های عملی
مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: تعطیلات مدارس تا هر زمان ادامه داشته باشد، پس از امکان بازگشایی چند هفته به صورت پیوسته کارگاه های عملی را برگزار خواهیم کرد. 

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش در گفت و گو با  مهر، در خصوص تشکیل کلاس های بچه های هنرستانی در روزهای کرونایی گفت: در حال حاضر بیشتر خبرها مربوط به شیب تند شیوع بیماری کرونا در کشور است و دغدغه ها و نگرانی هایی که برای سلامت بچه ها و جامعه وجود دارد. منتها در حوزه هنرستانی راهنمای جریان تربیت و یادگیری در شرایط کووید ۱۹ را ۲۳ مهر ماه به تمام مدارس کشور ارسال کردیم و در آن ۵ الگو را برای متوسطه اول و دوم نظری و متوسطه دوم فنی حرفه ای و کاردانش ابلاغ کردیم و به این ترتیب مدارس یکی از ۵ الگو را با تصویب شورای مدرسه می توانند انتخاب کنند.

 

وی ادامه داد: البته انتخاب الگوها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر امکان بازگشایی و یا عدم بازگشایی مدارس تعیین می شود. در حال حاضر به نظر می رسد شرایط برای آموزش حضوری مانند اوایل سال تحصیلی تنها در برخی جاها مهیاست.

 

مدیرکل دفتر فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش بیان کرد: دروس عملی هنرستان در شرایطی که اصناف و کسب و کارها و فعالیت های اجتماعی در حال انجام است فعال خواهد بود و دروس غیرکارگاهی مثل شایستگی های غیرفنی و دروس عمومی بچه ها نیز در بستر شاد و مدرسه تلویزیونی تدریس می شود.

 

آذرکیش با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش دروس کارگاهی در هنرستان های کشور فعال است، گفت: هفته گذشته استنباط خود من این بود که در شهر نوشهر هنرستان ها تعطیل باشند اما در بازدیدی که داشتم مشاهده کردم در آنجا هنرستان ها فعال هستند البته نمی توانم بگویم در تمام کشور کلاس های کارگاهی دایر است، وقتی ستاد کرونا برای ۴۳ شهر محدودیت های شدید اعلام می کند قاعدتاً مشمول دروس کارگاهی می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از دانش آموزان هنرستانی ابراز می کنند بیشتر از سایر دانش آموزان متوسطه دوم از جریان آموزش دور مانده اند و همین مساله باعث بروز آسیب های روحی برای آنان شده است و همچنین کیفیت آموزش های غیرحضوری بیان کرد: مطمئناً این را همه به آن واقف هستیم که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد. وقتی یک بیماری واگیر شیوع پیدا می کندو یا در اثر سیل و زلزله آموزش تحت تاثیر قرار می گیرد قاعدتاً کیفیت عادی را ندارد. در حال حاضر نیز کرونا تاثیرش را در آموزش دانشگاهی و مدرسه‌ای در تمام دنیا گذاشته است، منتهی تلاش آموزش و پرورش این بوده که روش های مختلف را برای ارتقا کیفیت آموزش استفاده کند. برای همین ما در شبکه شاد هم آموزش برخط (آنلاین) داریم و هم آموزش آفلاین و اگر هنرجویی بگوید در تلویزیون نتوانست برنامه‌ای را ببیند همان محتوا را مجدداً در شاد بارگذاری می کنیم بیش از ۵۰۰ کانال برای رشته های فنی حرفه ای و کاردانش در شبکه شاد ایجاد کرده ایم و در حال توسعه آن هستیم.

 

آذرکیش گفت: در حال حاضر ۲۰۰ رشته در هنرستان ها وجود دارد که دروس عمومی پایه شایستگی های غیرفنی برای بچه ها مشترک است و برای رشته های متفاوت کانال های اختصاصی ایجاد شده یا هنرستان ها گروه هایی را ایجاد کردند.

 

وی ادامه داد: ما تمهیدات خود را برای هر میزان تعطیلی که در پیش باشد در نظر گرفتیم. اگر بیش از دو ماه یا حتی بیش از چهار ماه نتوانیم کارگاه ها را برگزار کنیم از آنجا که هر هفته بچه های فنی حرفه ای دو روز کارگاه می رفتند و بچه های کاردانش سه روز پس از تعطیلات و در صورت امکان بازگشایی ما چند هفته به صورت پیوسته کارگاه ها را برگزار خواهیم کرد تا بچه ها عقب نمانند. حتی آیین نامه این اجازه را به ما می دهد دروسی که می ماند در تابستان ارائه شود و یا در پایه های بعدی دانش آموزان همزمان این دروس را بگذرانند.

 

آذرکیش بیان کرد: بعضی هنرستان های ما مثل کشاورزی یا دامداری فضاهای بزرگی دارند و با الگوهایی که معرفی کردیم با توجه به اقتضائات هنرستان ها دروس کارگاهی در آنها تعطیل نیست اما در بعضی رشته ها همانطور که گفتم این توانایی هست که بعداً به صورت فشرده و تجمیعی کارگاه ها را برگزار کنیم.

 

وی در پایان گفت: اینکه دوران کرونا باعث آسیب های روحی به دانش آموزان شده است قابل کتمان نیست همانطور که باعث آسیب روحی به کل جامعه شده است. امیدواریم هر چه زودتر این دوران سپری شود و جریان عادی آموزش برقرار شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------