افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر/گروه‌های حساس از حضور در فضای باز خودداری کنند



 ازن,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
آلاینده ازن از ابتدای خرداد ماه تاکنون کیفیت هوای تهران را طی پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داده است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران توصیه کرده که در چنین شرایطی تمامی افراد به‌ویژه گروه‌های حساس فعالیت خود را در فضای باز کاهش دهند. 

به گزارش ایسنا، ازن آلاینده‌ای خطرناک است که می‌تواند سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم بیماری‌های تنفسی شود. باتوجه به این موضوع بهتر است که گروه‌های حساس طی ساعات ظهر و بعد ازظهر از حضور در فضای باز خودداری کنند. در ادامه به نکاتی درباره آلاینده ازن اشاره شده است:

 

*آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید آلاینده ازن(O۳) می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعلات سوخت‌رسانی تولید می‌شود.

 

*خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای آلاینده ازن هستند. تمام این منابع در حضور گرما و نور خورشید، ازن تولید می‌کنند.

 

* هرچند که ازن آلاینده‌ای تابستانه است اما در هوای تهران طی فصل زمستان نیز وجود دارد ولی به دلیل اینکه در این فصل نور خورشید و دما به اندازه کافی بالا نیست ازن از حد استاندارد خود بالاتر نمی‌رود.

 

* افزایش دمای هوا و تابش نور خورشید طی چند سال اخیر سبب افزایش غلظت آلاینده ازن در تهران شده است. در کنار این، دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش آلودگی هوا نیز در اندازه‌گیری دقیق آلاینده ازن در تهران کمک کرده است.

 

* آلاینده ازن و ازنی که در لایه‌های بالای جوی وجود دارد، از یک نوع هستند اما ازن در لایه‌های بالای جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو لازم و ضروری است اما ازن در سطح زمین خود را به صورت آلاینده‌ای سمی نشان می‌دهد.

 

* بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی می‌شود. ازن در مرگ ومیر زودرس نیز تاثیرگذار است.

 

* بر این اساس غلظت آلاینده ازن تقریباً از نیمه خرداد ماه تا نیمه مرداد ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۸ افزایش پیدا می‌کند. از این رو توصیه می‌شود که تمامی افراد در این ساعات حضور خود را در فضاهای باز کاهش دهند.

 

* گروه‌های حساس شامل کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران نسبت به افزایش آلاینده ازن حساس‌تر از سایر گروه‌ها هستند، به همین دلیل این افراد نیز باید از فعالیت‌های طولانی و سنگین در این بازه زمانی در فضاهای باز خودداری کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------