اعلام وضعیت نارنجی برای آب در تهران



 ذخایر سدهای تهران ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به وضعیت بارش‌ها و وضعیت ذخایر سدهای این استان گفت: امسال شهر و استان تهران در قسمت نارنجی قرار گرفته و تا به این لحظه وارد شرایط قرمز نشده‌ایم.

 به‌گزارش ایسنا، استان تهران ۳۷ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش بارندگی را تجربه کرد البته این شرایط در کل کشور همه گیر است حتی برخی استان‌ها وضعیت بدتری نسبت به تهران دارند اما به هر حال نکته ای که وجود دارد این است که نه تنها نسبت به سال قبل میزان بارش‌ها منفی بوده بلکه نوع بارش و تراکنش نیز متفاوت بوده است. درواقع ذخیره برف تعیین کننده ذخایر سدهای تهران است، امسال متاسفانه تقریبا ذخیره برفی بسیار کم و در برخی نقاط نزدیک به صفر بوده به ویژه در شرق استان تهران ذخیره برفی بسیار پایین است و سدهای ماملو و لتیان آسیب پذیر شده اند.

 

کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب در سدهای تهران

حجم ذخایر سدهای تهران در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده اما اکنون این عدد به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است یعنی نسبت به سال قبل حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب شرب سدهای تهران را داریم. ضمن اینکه امسال به دلیل گرمای زودرس و افزایش دما میزان مصرف مردم نیز افزایش یافته است.

 

دو عامل کرونا و گرما باعث شده که میزان مصرف در استان تهران به ویژه شهر تهران افزایش یابد، در حال حاضر حدود سه میلیون ۵۰۰ هزار مترمکعب مصرف آب شرب شهر تهران است. میزان مصرف نسبت به سال قبل در حد دو تا سه درصد افزایش یافته و یکی از نقاط امیدواری این است که بیش از این میزان افزایش مصرف نداشته باشیم.

 

طبق اعلام وزارت نیرو البته باید گفت که از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش مصرف شهر تهران سیر صعودی بالایی پیدا کرد، قبل از شیوع این ویروس عمدتا در اول خرداد این میزان مصرف وجود داشت اما از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون هیچ روزی میزان مصرف کمتر از سه میلیون نبوده و به طور کلی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف آب شرب در تهران به دلیل ویروس کرونا افزایش یافته است.

 

جیره بندی آب در دستور کار نیست

محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در این باره گفت: اولویت اول ما اخطار و سپس کاهش فشار است و با این حال بی‌توجهی به این هشدارها قطع آب را به دنبال دارد.   به‌زودی در مناطق پرمصرف هم کاهش فشار آب را اعمال خواهیم کرد، ولی برنامه‌ای برای جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب تا این لحظه در استان تهران نداریم.

 

وی ادامه داد: امسال ما برنامه‌ای برای قطع یا نوبت‌بندی آب تا به امروز نداشته‌ایم و نخواهیم داشت، ولی وضعیت نگران‌کننده‌ای را در سدهای استان تهران شاهد هستیم. امسال به لحاظ کاهش بارندگی در کشور سال ویژه‌ای است، در مقایسه با ۵۰ سال اخیر میزان بارش‌ها در سراسر کشور به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: میزان مصرف استاندارد معادل ۱۴ مترمکعب برابر با ۱۴ هزار لیتر در ماه است که اگر این عدد بیش از چهار برابر افزایش پیدا کند، اخطار و قطعی آب را در پی خواهد داشت.

 

به گفته بختیاری سه وضعیت سبز، نارنجی و قرمز را برای تهران تعریف کرده‌ایم که سال گذشته به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها در قسمت سبز قرار داشتیم و وضعیت ذخایر سدها خوب بود، اما امسال شهر و استان تهران در قسمت نارنجی قرار گرفته و تا به این لحظه وارد شرایط قرمز نشده‌ایم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------