رسوایی بزرگ در شورای شهر مازندران / بازداشت 54 عضو شورا



شورای شهر ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
رئیس کل دادگستری مازندران گفت: طی دوره چهار ساله شورای پنجم 54تن از اعضای شورای شهر در سراسر استان مازندران بازداشت شده‌اند که غالب تخلفات این افراد مالی بوده و رسیدگی به پرونده آنان ادامه دارد. 

به گزارش شبستان از ساری،‌حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدصادق اکبری» امروز(یکم تیر) در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت قوه قضائیه با گرامیداشت این هفته و دهه کرامت ایام منتسب به ولادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: سال گذشته با اهتمام جدی و تلاش کارکنان دادگستری مازندران ۳۴ درصد مانده پرونده‌ها در محاکم قضایی کاهش یافت.

 

رئیس‌کل دادگستری مازندران با بیان اینکه ۱۵۸ هزار و ۱۸۷ پرونده موجودی اول سال ۱۳۹۹ بوده است، افزود: در سالی که گذشت ۷۷۶ هزار و ۲۸۰ پرونده وارد شده و ۸۲۹ هزار و ۲۸۸ پرونده هم رسیدگی و مختومه شده است؛ به این معنا که علاوه بر رسیدگی به ۷۷۶ هزار پرونده جدید، بسیاری از پرونده‌های قدیمی هم رسیدگی شده که رشد ۳۴ درصد را نشان می‌دهد. 

 

وی افزود: تعداد پرونده‌ها از ۱۵۸ هزار در پایان سال ۹۹ به ۱۰۵ هزار و ۵۹ پرونده کاهش پیدا کرده است که پرونده‌های شورای حل اختلاف شامل این پرونده‌ها نمی‌شود.

 

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۹۵۹ هزار پرونده وارد شده است، اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۱۹۴ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

 

وی با اعلام اینکه رسیدگی در همه شعب با یک سرعت قابل توجه همراه بوده و براساس دستورالعمل پرونده‌های که قابل صلح و سازش هستند به شورای حل اختلاف برده می‌شود، گفت: دو نوع پرونده در محاکم قضایی وجود دارد که یک نمونه پرونده‌ باعنوان یکتا شامل شکایت برای اولین بار است که معمولا در دادسراها و دادگاه‌های حقوقی ثبت می‌شود در مقابل آن پرونده‌هایی با بررسی در محاکم قضایی دو بار ثبت می‌شود.

 

حجت الاسلام اکبری با اشاره به افزایش ۴درصدی ثبت پرونده‌های یکتا و کاهش  ۱۱ درصد ورودی پرونده‌های محاکم قضایی، اضافه کرد: در سال گذشته ۲۸۱ هزار و ۵۰۲ پرونده ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافت.

 

وی با اشاره به گلایه مردم در ارتباط با اطاله دادسری، اظهار کرد: براساس دستورالعمل رئیس قوه قضاییه در ارتباط با تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و پرونده‌های تا مهر ماه سال ۹۸، مقرر شد نسبت به اجرای این دستورالعمل و رسیدگی به پرونده‌ها به‌صورت جهادی عمل شود. که در سال ۹۹ پرونده مسن در دادگستری استان ۱۵ هزار و ۵۶۴ پرونده بود که حدود  ۶۷هزار و ۹۸۴ پرونده سال ۹۹ معادل حدود ۹۵ درصد از پرونده‌های معوق رسیدگی شدند.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه پرونده‌های دادگاه‌های تجدیدنظر در استان بیش از ۱۸هزار پرونده بوده که موجودی فعلی پرونده‌ها  به ۵ هزار و ۹۸۷ پرونده کاهش یافته است، خاطرنشان شد:روند رسیدگی به‌طوری عمل شد بالای ۶۵ درصد موجودی دادگاهی تجدید نظر کاهش پیدا کرد و رسیدگی تقریبا به روز شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه سیاست دستگاه قضایی افزایش صلح و سازش است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ توانستیم درصد صلح و سازش نسبت به سال ۹۸ به میزان ۵۰ درصد افزایش دهیم. همچنین سال ۹۹ محکومان به قصاص که با صلح و سازش از پای چوبه دار نجات پیدا کردند که  نسبت به سال ۹۸، ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام اکبری افزود: در سه ماهه اول سال جاری ۱۳ محکوم به قصاص با صلح و سازش از چوبه دار رهایی یافتند.

 

رئیس کل دادگستری مازندران درباره شعبه دادگاهی دارای موجودی نامتعارف در استان مازندران، گفت: بیش از ۳۵۰ شعبه نامتعارف بالای ۲۰۰ فقره داشتیم که شعب نامتعارف به کمتر از ۵۰ شعبه رسیده است و این اتفاق اقدام بزرگی بود و در دو سال اخیر این مهم محقق شد.

 

وی گفت: طی دوره چهار ساله شورای پنجم 54تن از اعضای شورای شهر در سراسر استان مازندران بازداشت شده‌اند که غالب تخلفات این افراد مالی بوده و رسیدگی به پرونده آنان

ادامه دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------