هشدار درباره مهاجرت دختران «دَم بخت»



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

«آرمان ملی» در گزارشی درباره پدیده مهاجرت دختران «دَم بخت» هشدار داده است.

 

* طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول سالانه 150 تا 180 هزار ايراني تحصيلکرده براي خروج از کشور اقدام مي‌کنند. در این میان کارشناسان بر این باورند که برخي از عوامل تاثيرگذار بر مهاجرت دختران تغيير در روش و سبک زندگي است و در نتيجه همين مساله زنان هم تمايل دارند از موقعيت برتري نسبت به گذشته برخوردار شوند، اما نگاه‌ها به سمت تضييق شرايط براي دختران و قرار دادن آنان در موقعيتي است که از سطح آگاهي کمتري برخوردار باشند. همچنین محدوديت آموزش در ايران نیز برای دختران تاثیرگذار است.

 

سراج‌الدین محمودیانی، استادیار جمعیت‌شناسی معتقد است:

 

* زنان به‌واسطه مهاجرت به دنبال افزایش توانمندی‌های خود در مقصد یا به تعبیری به دنبال در متن قرار گرفتن هستند و به همین رو تمایلی به ازدواج و ماندن در وطن‌شان ندارند.

 

* در ایران عوامل فرهنگی اغلب مانع مهاجرت مستقل زنان شده و به نظر می‌رسد شکل رایج مهاجرت زنان از نوع مهاجرت‌های خانوادگی باشد. داده‌های سرشماری‌ها نشان می‌دهد که زنان ایرانی در جریان مهاجرت داخلی همواره حضور گسترده‌ای داشته‌اند، به‌طوری که در دوره 1385تا1390خورشیدی از یک میلیون و 965 هزار و 491 تن مهاجر جابه‌جا شده در میان استان‌های کشور تعداد 874 هزارو 204 تن آنان (یعنی حدود 44 درصد از مهاجران) را زنان تشکیل داده‌اند. در دوره پنج ساله 1390 تا 1395 خورشیدی نیز از 2 میلیون و 62 هزار و 954 تن مهاجر میان استانی تعداد 981 هزار و 648 تن را مهاجر زن به خود اختصاص داده است؛ یعنی بیش از 47 درصد مهاجران میان استانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند که به نوعی بیانگر زنانه شدن مهاجرت‌های داخلی در ایران است.»

 

* آمار تجرد در دهه سوم زندگی در ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته و این افزایش بر روی نامتوازن ‌بودن نسبت جنسی در برخی مناطق کشور تأثیر گذاشته است. بر اساس آماری که معاونت برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان داده، در سال 99، استانی مانند‌ تهران با کاهش 0.58 درصدی، کمترین نرخ ازدواج را در کشور داشته است. استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال 99 نسبت به سال قبل از آن به میزان17.2 درصد مواجه بوده است. استان‌های یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان با حدود 10 درصد در ردیف‌های بعدی افزایش نرخ ازدواج قراردارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------