کاهش ازدواج تهرانی‌ها در سال ۹۹ /صدرنشینی خراسانی‌ها در ازدواج



 ازدواج  ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به افزایش چهار درصدی ازدواج در کشور طی سال ۹۹ گفت: علیرغم افزایش ازدواج در کشور اما استان‌هایی نیز هستند که طی سال ۹۹ با کاهش ازدواج و یا رشد منفی ازدواج مواجه بودند که از جمله این استان‌ها تهران با کاهش نیم درصدی و کردستان با کاهش ۱.۳ درصدی بوده که نیازمند آسیب شناسی جدی توسط دانشگاهیان است. 

به گزارش ایسنا، اعظم کریمی در وبینار "ازدواج بالغانه، تحکیم خانواده و تعالی جامعه" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: آمار ازدواج در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن چهار درصد کاهش و سال ۹۷ نسبت به سال قبل خود ۹ درصد کاهش داشته است اما در سال ۹۹ برای اولین بار پس سال‌ها شاهد افزایش حدود ۴.۵ درصدی آمار ازدواج بودیم که بسیاری از کارشناسان قائل بر این هستند که حذف تشریفات و مراسم نوظهور از جمله دلایل افزایش ازدواج طی سال ۹۹ بوده است.

 

کریمی این مراسم‌های حذف شده را مراسم‌هایی دانست که حذف آن‌ها هیچ اثری در مسیر زندگی دو نفر ندارد و ادامه داد: وقتی به شاکله آیین اقوام  در بحث ازدواج نگاه می‌کنیم، شاهد کمک دسته جمعی اقوام یک منطقه برای ازدواج جوانان هستیم که این موضوع اکنون به بحران و مشکل بزرگ و نگرانی عمده برای خانواده‌ها بدل شده است. امیدواریم با فرهنگسازی‌های انجام شده این ارقام رشد ازدواج ادامه داشته باشد.

 

خراسان جنوبی دارای بیشترین آمار ازدواج در سال 99

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان به بیان آمار افزایش ازدواج به تفکیک استان‌های کشور در سال ۹۹ پرداخت و گفت: طی سال ۹۹ استان خراسان جنوبی بیشترین میزان ازدواج نسبت سال قبل خود را داشت و در حدود ۱۷.۲ درصد آمار ازدواج در این استان افزایش داشته است. همچنین استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز شاهد افزایش ۱۰ درصدی ازدواج طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بودند.

 

کریمی معتقد است: در گذشته اصرار والدین بر سر و سامان دادن فرزندان خود به عنوان یک اولویت شناخته می‌شد، به طوری که در فرهنگ عامه ما ممکن بود خانواده از تفریحات خود بگذرد و هزینه آن را به بحث ازدواج فرزند اختصاص دهد در حالی که امروزه ازدواج سریع فرزندان برای خانواده‌ها اولویت ندارد و بعضا ازدواج فرزندان را به پس از سربازی و تکمیل تحصیلات در عالی ترین سطوح و ... موکول می‌کنند و این یک نمونه ملموس از تغییرات اجتماعی سبک زندگی خانواده های ایرانی است.

 

وی گفت: در فرهنگ عامه ما دیگر تجرد عیب محسوب نشده و در حوزه ارائه تسهیلات خیلی تفاوتی بین فرد متاهل و مجرد قائل نیستیم و بسیاری از ارزش ها در خانواده‌ها تغییر کرده است. امروزه خانواده‌ها شروطی برای ازدواج جوانان دارند که خودشان ازدواجشان را اینگونه آغاز نکرده اند و این مساله در آمار ازدواج اثر گذاشته است.

 

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه نگران تشکیل خانواده ایرانی هستیم، این را هم گفت که به تناسب افزایش سن ازدواج بحران جمعیت را در پیش خواهیم داشت. شاید بزرگترین تغییر کرونا در بحث فرهنگ سازی به حذف مراسمات باز می‌گردد اما مساله ای که ما را به عنوان دستگاهی که حفظ هرم سنی جمعیت برایش مهم است، نگران کرده، بحث فرزندآوری است. بسیاری از خانواده‌ها بر اساس خیلی از باورهای نادرست این مساله را به تعویق انداخته و این نگرانی وجود دارد که کرونا بر تعداد موالید پس از ازدواج نیز اثر گذاشته باشد.

 

کریمی با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص ازدواج و خانواده، افزود: نهادها عملا در هماهنگی بین دستگاهی آن طور که باید به وظایف خود عمل نکردند. بحث جمعیت و تشکیل خانواده و باید در اولویت دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد. در وزارت ورزش و جوانان تمرکز ما بر تغییر دیدگاه جوانان و مهارت آموزی به جوانان بوده است. سعی کردیم متناسب با نیاز روز جوانان سرفصل هایی را استخراج و آموزشهای رایگانی ارائه دهیم.

 

وی در پایان با اشاره به لایحه تسهیل ازدواج جوانان، خاطر نشان کرد: اکنون پیش نویس آیین نامه صندوق اندوخته جوانان تهیه شده است. امیدواریم با تصویب این قانون پس از تشکیل صندوق اندوخته جوانان، دستگاه‌ها اقدامات موثر را انجام دهند. انتظار داریم هم افزایی و تقسیم کار بین دستگاه ها انجام شود. فرهنگ سازی همچنان راهکار موثر برای افزایش ازدواج است که در کنار آن ارائه تسهیلات تشویقی و حمایت می‌تواند موثر واقع شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------