قرار بر تعطيلي مطلق بود نه نصف و نيمه



تعطیلات ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

ایران از روز دوشنبه تعطیلات پنج روزه خود را آغاز کرد و مسئولان در کمال ناامیدی به دنبال روزنه‌ای برای مهار شرایط وحشتناک کرونا در سایه شیوع ویروس جهش یافته «دلتا» هستند. ویروسی که در همه استان‌ها با سرایت پذیری 300 برابری نسبت به ویروس اولیه کرونا، به شکل گسترده‌ای شیوع پیدا کرده و به‌غیر از مشاغل درجه یک، دیگر مشاغل تعطیل هستند. اما در روزی که کرونا یک رکورد عجیب در مرگ و میر ثبت کرد و بیش از 600 نفر در کشور قربانی سیاست‌های اشتباه مهار کرونا در ایران شدند، آیا تعطیلات حداقلی در سایه روند کُند واکسیناسیون می‌تواند باعث کاهش این آمار شود؟ آیا قرنطینه شهرها در روزهایی که سیل مسافران به سمت استان‌های شمالی و گردشگر پذیر به راه افتاده، این تعطیلات می‌تواند از گسترش ویروس جلوگیری کند؟

 

نکته مهم دیگر در ارتباط با مراسم محرم است و در شرایطی که تعدادی از هیات‌های مذهبی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و دسته‌های عزاداری در کوچه‌ها با وجود ممنوعیت به راه افتاده، این تعطیلات تا چه اندازه می‌تواند باعث کاهش حداقل کرونا شود یا اینکه مانند تجربه تلخ گذشته که تهران و البرز به مدت دو هفته تعطیل شدند و سیل مسافرت‌ها به سمت شهرها به راه افتادند، این تعطیلات می‌تواند قله پیک کرونا را نمایان سازد؟‌ پیکی که به باور کارشناسان ظرفیت بیش از هزار کشته در 24 ساعت را دارد. در این میان اگر به آمار شیوع کرونا در کشور نگاهی بیندازیم آن زمان به وخاومت وضعیت بیشتر پی خواهیم برد.

 

در شرایطی که بسیاری از مردم بار سفر را بسته‌اند و می‌خواهند این تعطیلات را در شمال کشور بگذرانند، از شنبه تا یکشنبه (24 مرداد) ۶۲۰ بیمار کووید ۱۹جان خود را از دست دادند و ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد ۷ هزار و ۳۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. در این میان باید حداقل 20 روز در انتظار بمانیم تا شاهد باشیم که اولین تجربه قرنطینه و تعطیلات درستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس جمهور جدید سکاندار آن است، تا چه اندازه موفق خواهد بود.

 

 کمبود بیمارستان و آرامستان در استان‌ها

با رکوردشکنی‌های کرونا در تهران و مشهد، ظاهرا مسئولان شهری و مدیران آرامستان‌ها با کمبود قبر روبه‌رو شده‌اند. مجتبی یزدانی،‌ معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مورد مکان‌یابی، تملک، طراحی احداث آرامستان‌های جدید گفت:‌ «طرح مکان‌یابی آرامستان‌های آتی کلانشهر تهران در سال ۹۹ توسط مشاور تکمیل و تحویل شد و بر اساس طرح مذکور در گزارش اولیه نسبت به شناسایی ۱۱ نقطه اقدام شد که بعد از ارزیابی‌های به عمل آمده در نهایت ۶ زمین به عنوان انتخاب نهایی در نظر گرفته شد و لایحه آن برای سیر مراحل در شورای شهر ارسال شده است.»

 

این درحالی است که در روز جمعه (22 مرداد) رکورد 51 ساله تدفین در بهشت زهرای تهران با 216 نفر شکسته شد و ظرفیت این آرامستان در حال تکمیل است. وضعیت در استان‌های دیگر بهتر نیست و مسئولان  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وضعیت این استان را «بسیار بحرانی» توصیف کرده‌‌اند. بیمارستان‌های این استان تا حدی گنجایش بستری یک بیمار جدید را ندارند که هلال‌احمر بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرده است.  مثلا در شهرستان سبزوار این بیمارستان‌های صحرایی برپا شده است و هلال احمر به‌زودی بیمارستان صحرایی را در مشهد راه اندازی می‌کند. رحمت‌ا... نوروزی، عضو مجمع نمایندگان استان گلستان وضعیت استان‌های شمالی از نظر کرونا سیاه توصیف کرد و گفت: «در شرایطی ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته که تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استان‌های شمالی اتخاذ نشده است. بیمارستان‌ها جایی برای بستری ندارند و با کمبود دارو و سرم مواجهیم‌. ستاد کرونا اعلام کرده از ظهر دیروز جلوی خروج مردم از شهر را می گیرد اما از چند روز گذشته شاهد ورود مسافران به شهرهای شمالی هستیم.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز این تعطیلات را خیلی امیدوار کننده نمی‌داند و معتقد است که «اگر در تعطیلی‌ها رعایت شیوه نامه‌ها انجام شود، خوب است اما دفعه قبل که تعطیلی‌ها اعلام شد، همه روانه شمال کشور شدند که نتیجه خوبی نگرفتیم.»

 

طبق مشاهدات دوربین‌های کنترل ترافیک جاده‌ای، بسیاری از مردم از شنبه شب و با اعلام تعطیلات پنج روزه بار سفر را بسته‌اند و به استان‌های شمالی رفته‌اند. سیل ورود مسافران به شهرهای فوق قرمز استان مازندران در حدی است که پلیس جاده چالوس را با موانع بتنی بسته و از ورود مسافران جلوگیری می‌کند. 

 

آرمان ملی

منیره چگینی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------