سد زاینده رود ۲۰ درصد آب دارد | نمایندگان مجلس برای احیای زاینده‌رود از رییس جمهوری استمداد می‌کنند!



  سد زاینده رود,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در شهریورماه بارشی پیش بینی نشده و بارش های پاییز نیز با تأخیر خواهد بود، گفت: در حال حاضر فقط ۲۰ درصد از سد زاینده رود آب دارد. 

 منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۹ میلیمتر میانگین کل بارش ها در استان اصفهان گزارش شده است، اظهار کرد: این میزان بارش نسبت به بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

 

وی با بیان اینکه میزان کاهش بارش ها در سرچشمه های آبی تا کمتر از ۴۵ درصد گزارش شده است، افزود: در مناطق غرب و شمال استان نیز افزایش دما داشته ایم و بیش از ۹۸ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: دمای هوا صبح ها کمی خنک تر و مثل دمای نرمال شده است، اما بعد از ظهرها یک درجه نسبت به نرمال افزایش دارد و تا پایان شهریورماه نیز همینطور خواهد بود.

 

پاییزی کم بارش در انتظار اصفهان 

وی با بیان اینکه در شهریورماه بارشی پیش بینی نشده است، گفت: حتی بارش های پاییز نیز با تأخیر خواهد بود.

 

شیشه فروش با بیان اینکه شرایط اقلیمی استان طوری است که در پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال بارشی نداشتیم، ادامه داد: افزایش دما بین دو تا سه درجه سانتیگراد در ماه های تابستان امسال گزارش شد که بیشتر در مناطق بالا دست بود.

 

وی با اعلام اینکه سد زاینده رود فقط ۲۰ درصد آب دارد، گفت: با افزایش دما در تابستان با قطعی و افت فشار آب مواجه بودیم و برخی مناطق شهر اصفهان با تانکر آبرسانی شد و در حال حاضر نیز ۳۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۴.۳ متر مکعب کمبود آب شرب در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ شامل ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای استان داریم.

 

وی با بیان اینکه خشکی، گرمای هوا، نبود بارش ها و وزش بادهای فصلی و گرم باعث افزایش گرد و غبار در استان شده، تصریح کرد: ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی و مطالعه شده که یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وسعت آنها است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به علت خشکی هوا و وزش بادها ۴۵ روز ناسالم در شهر اصفهان داشتیم، گفت: منشأ روزهای ناسالم اصفهان کانون های گرد و غبار بود. علاوه بر آن به دلیل عدم بارش ها، خشکی رودخانه زاینده  رود و عدم تأمین آب برای بخش کشاورزی، حدود صد هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده و این  اراضی ها تبدیل به کانون های گرد و غبار محلی و نقطه ای در استان شده است.

 

وی با بیان اینکه گرمای هوا، خشکی و عدم بارش ها همچنین باعث فقر پوشش های گیاهی در استان شده است، گفت: وقوع پدیده حریق در مراتع استان تشدید شده است، به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳ حریق در مراتع اتفاق افتاد و ۱۵۵ هکتار از مرتع های استان دچار آسیب شد.

 

شیشه فروش با بیان اینکه ۹۰ درصد از حریق ها در شهرستان سمیرم در جنوب استان و همچین در غرب استان اتفاق افتاده است، گفت: علت اصلی بروز حریق در مراتع استان خطاهای انسانی است.

 

نمایندگان مجلس برای احیای زاینده‌رود از رییس جمهوری استمداد می‌کنند

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان این استان در نامه ای خطاب به رییس جمهوری خواهان رسیدگی و احیای زاینده رود خواهند شد.

 

عباس مقتدایی روز شنبه در دیدار با جمعی از فعالان رسانه‌ای در دفتر مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان افزود: در این نامه که امروز در حال تنظیم است از رییس جمهوری درخواست می‌کنیم که ضمن رسیدگی، پاسخ شایسته و بهنگام داشته باشد. 

 

وی با اشاره به سفرهای آیت الله رییسی به استان‌های مختلف و بازدیدهای میدانی گفت: زاینده رود از چنان اهمیتی برخوردار است که نیاز خواهد بود شخص رییس جمهوری و کابینه بیشترین توجه را به آن داشته باشند.

 

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صبر مردم منطقه بسر آمده اظهارداشت: هم استانی‌ها بی صبرانه منتظر حضور و راهکارهای مرتبط رییس جمهوری برای زاینده رود هستند.

 

مقتدایی با تاکید بر اینکه خشکی رودخانه به دلیل ابعاد مختلف و تاثیرگذاری آن در دیگر استان‌ها، در هیات دولت باید جزو اولویت باشد تصریح کرد: اگر رییس جمهوری در موضوع آب و زاینده رود بطور جدی ورود نکند به دلیل حجم بالای مشکلات مرتبط، بزودی شاهد بحران‌های شدید اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه در سطح ملی و استانی باید با همکاری و تعامل برای جاری سازی زاینده رود تلاش شود اظهارداشت: مباحث علمی، فنی و اداری مرتبط با این رودخانه باید با نهایت تلاش و پیگیری دنبال شود.

 

نماینده اصفهان در مجلس با تاکید بر جدیت هرچه بیشتر برای ارتباط با نخبگان استان خاطرنشان کرد: از همه رسانه‌ها تقاضا داریم در دور جدید مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان حد بالاتری از همکاری‌ها را برای رفع مشکلات داشته باشند.

 

مقتدایی اضافه کرد: نفرات انتخاب شده برای استانداری اصفهان باید در قد و قواره این باشند که مشکلات استان را حل کنند، همچنین خدمات دولت باید بگونه ای باشد که بیشترین میزان رفع مشکلات مردم رقم بخورد.

 

وی با تاکید بر اینکه حمایت از رسانه ها به حمایت از یک جامعه سالم می انجامد گفت: رسانه‌های استان با وجود اینکه سال‌ها فعال بودند در سال‌های اخیر با ضعف روبه رو شدند و این می‌طلبد که حمایت‌های بیشتری در این زمینه شکل بگیرد، از سوی دیگر دسترسی خبرنگاران به آمار و ارقام باید تسهیل شود تا با فعالیتشان وضعیت بهتری شکل بگیرد.

 

این نماینده مجلس اظهارداشت: معاون مطبوعاتی وزارت رشاد باید از جنس خبر و رسانه باشد تا بتواند مشکلات این صنف را حل کند و قامت فسادستیزی بهتر شکل گیرد.

 

مقتدایی با اشاره به تشکیل کمیته دیپلماسی اقتصادی در مجلس خاطرنشان کرد: در این کمیته با حضور وزیران مرتبط بر فعالیت بیشتر این عرصه از سوی وزارتخانه تاکید شد.

 

وی درباره کشور افغانستان و طالبان نیز گفت: آمریکا از این کشور فرار کرد و هیچکس نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند . در سال های قبل در کشورهای عراق و سوریه همین مقوله مشابه رخ داده بود.

 

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه ما در ارتباط با این کشور دخالت نخواهیم کرد ادامه داد: مردم افغانستان باید سرنوشت خودشان را به دست خود رقم بزنند و ما به دنبال همگرایی بیشتر تمام مردم در آن کشور خواهیم بود.

 

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

 

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و  تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

 

کشاورزان و باغداران و بطور کلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه پیش تر در چند سال اخیر بارها با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از جاری نبودن زاینده رود و جاری سازی این رودخانه را خواستار شده بودند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------