بخت سیاه و جیب خالی، نتیجه اعتماد به سایت‌های کاذب همسریابی



سایت‌های کاذب همسریابی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

ازدواج در دین اسلام امری مقدس است، تشکیل خانواده نیز در طبیعت بشر به ودیعه گذاشته شده حال این اتفاق مبارک برای عده‌ای شیاد دستمایه شده تا با بازی دادن احساسات برخی دختران جوان به هدف شوم خود دست یابند و کیسه خود را از این طریق از پر کنند.

 

اکنون که در عصر تکنولوژی و به قول معروف عصر ارتباطات به سر می بریم به جای استفاده از این ابزار سودمند، این امکانات برای عده ای به مثابه بازی و سرگرمی به شمار آمده و در این مسیر تا ریختن آبروی دیگران پیش می روند و عده ای دیگر تنها به دست یافتن پول های هنگفت آن هم فقط با نشستن پشت یک دستگاه کامیپوتر، لب تاپ یا گوشی های همراه می اندیشند.

 

هر چند دختران جوان باید سطح اطلاعات و آگاهی خود را از مرزهای تکنولوژی فریبنده امروزی فراتر برده و بدانند که اگر کسی به معنای واقعی به دنبال تشکیل خانواده و ازدواج است هرگز از پشت سیستم های خشن عصر ارتباطات به دنبال همسر آینده خود نمی گردد.

 

امروزه این ابزارهای نوین چه بی رحمانه احساسات و عواطف انسان ها را به بازی گرفته و همچنان به کار خود ادامه می دهند و چه افسوس که با هشدار و آگاه سازی بیشمار به نسل جوان در این زمینه که نه فقط فضای ماجزی اعم از اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ، بلکه سایت های همسریابی نیز نمی تواند همسر آینده شما را انتخاب کند. انتخاب همسر امری ساده و پیش پا افتاده نیست که هر فردی به خود اجازه دهد در دنیای مجازی دم از ازدواج و تشکیل خانواده این امر مقدس و الهی بزند.

 

ولی افسوس که با تلنگرها و هشدارها همچنان سایت های همسریابی قربانی می گیرد، قربانیانی که در کنار خسارت های مالی دار آسیب های روحی و روانی بسیاری شده و باید راه درمان را طی کنند، راهی که شاید بسیاری از این قربانیان به این درمان ها اعتقادی نداشته و زندگی و آبروی خود را از دست رفته می دانند.

 

داستان دخترانی که فریب این گونه سایت ها را خورده اند، غمگین است، دخترانی پاک که تنها انگیزه آنها یافتن همسری همراه برای زندگی آرام بوده است، در این گزارش به نمونه ای از این اتفاق که در دنیای واقعی رخ داده است، اشاره می کنم.

 

دختر جوانی که اهل یکی از استان های ایران زمین است از تجربه اش می گوید: اواخر تیر ۱۳۹۸ در حال جستجوی شرایط یک همسر مناسب از طریق فضای مجازی بودم که با یک وب سایت همسریابی برخورد داشتم، کنجکاو شدم و نگاهی به ظاهر صفحات انداختم، برای تماشای خصوصیات و پروفایل آدم های متقاضی، بنابراین از طریق ربات تلگرام مربوط به وب سایت اقدام به ایجاد حساب کاربری و پرداخت هزینه بسته پیامکی با کارت بانکی کردم.

 

وب سایت مذکور شبیه یک جامعه مجازی برای آشنایی افراد مجرد با یکدیگر به بهانه ازدواج طراحی شده بود، بنابراین مسئولیتی در خصوص تبعات احتمالی به عهده گردانندگان این وب سایت نبود، این جامعه مجازی با ارائه خدمات بسته های پیامکی، عضویت ویژه و آگهی همسریابی، کسب درآمد خیلی خوبی داشت که به واسطه درگاه پرداخت شخصی از طریق سیستم IDPAY(ای د پی) این مبالغ به حساب آنها واریز می شد.

 

آیدی پی یک سیستم درگاه پرداخت شخصی است که بهترین و راحت ترین راه برای دریافت پول است که افراد با ایجاد یک حساب کاربری در آیدی پی دارای یک صفحه پرداخت شخصی با آدرس منحصر به فرد می شود و با دادن آدرس آن می تواند از هر شخصی به صورت الکترونیک پول دریافت کند.

 

مدت کوتاهی گذشت و یکی از روزهای تعطیل ما مهمان های زیادی داشتیم، در این مهمانی به شوخی و جدی صحبت های پراکنده ای از وضعیت مجردی و سن من مطرح شد که احساس خوبی در این رابطه نداشتم و حسابی دلخور شدم. فردای آن روز به همان وب سایت همسریابی مراجعه کردم و پروفایل های مختلف را خواندم، خصوصیات رفتاری و زندگی رمانتیک یک شخص مذکر به همراه عکس چهره اش برای من خیلی جذاب بود، یک پیامک شامل آی دی تلگرام خودم برای گفت وگو و شناخت بیشتر به نیت همسرگزینی برای او فرستادم.

 

پس از آشنایی های بیشتر و تماس های تلفنی، قرار گذاشتیم تا برای نامزدی به منزل ما بیاید، البته مادرم در جریان موضوع ما بود، یادم رفت به شما بگویم که در سال ۱۳۸۵ پدرم به علت بیماری از دنیا رفت و تنها فرزند مجرد خانواده هستم.

 

سعید ۳۵ سال سن داشت که به قول خودش به خاطر فعالیت های تجاری از استان دیگری به شهرستان ما امده بود مدتی برای شناخت کافی نامزد شدیم، با گذشت دو ماه متوجه شدم که عنوان شغلی و داستان های ساختگی اش حاصل تخیل بافی او است با چرب زبانی سعی می کرد تا رضایت من و مادرم برای امر ازدواج جلب شود. روابط ما به سمت سردی پیش رفت و سرانجام ارتباط ما کامل پایان پذیرفت.

 

دو هفته ای از این ماجرا گذشت که اتفاق عجیبی شکل گرفت، از پلیس فتا استان با من تماس گرفته شد، صحبت هایی از برداشت های غیر مجاز بود، حسابی گیج شده بودم، فردای آن روز به پلیس فتا مراجعه کردم تازه فهمیدم مبالغی از حساب شاکی به حساب های مختلفی منتقل شده است به ویژه مبلغ ۹۵۰ هزار تومان در دو نوبت به کارت بانکی من واریز شده بود.

 

از کارشناس پرونده تاریخ واریزی را پرسیدم، این مبلغ خیلی برای ذهنم آشنا بود از کارشناس مربوطه درباره نام و نام خانوادگی شاکی پرسیدم از پاسخی که شنیدم شگفت زده شدم شاکی آقا سعید بود و این مبلغ توسط خودش حدود یک ماه اخیر به کارت بانکی من واریز شده بود و من هم برای او خرید اینترنتی کرده بودم، حتما به نیت انتقام جویی این اتهام را به ما نسبت داده بود.

 

پس از مدتی متوجه شدم یک هفته قبل از احضار من به پلیس فتا، ایمیلی با موضوع حراج با تخفیف ۴۰ درصد به ظاهر از طرف یک فروشگاه مطرح برای شاکی ارسال می شود. این شخص از طریق لینک موجود در ایمیل به فروشگاه جعلی هدایت می شود سپس به واسطه درگاه تقلبی پرداخت بانک، شناسه های کارت بانکی اش لو می رود، البته در حال حاضر با اقدام بانک ها برای ارسال رمز یکبار مصرف، پس از گذشت ۱۲۰ ثانیه یا به محض استفاده از رمز پویا برای پرداخت های اینترنتی، دیگر امکان استفاده دوباره از آن میسر نیست و با رمز ایستا تا سقف ۱۰۰ هزار تومان به صورت روزانه امکان برداشت اینترنتی از کارت بانکی وجود دارد.

 

این شخص با ادعای اینکه در مدت دو ماه اخیر با فاصله های زمانی مختلف پول به صورت اینترنتی از حسابش برداشت شده و به علت فعال نبودن پیامک بانکی دیر متوجه شده است در صورتحساب دریافتی از بانک اقدام به علامتگذاری مبالغ انتقالی به کارت من و کارت شخص ناشناس برای شکایت کرده بود.

 

البته با اقدامات فنی کارشناس پرونده ثابت شد که مبالغ از طریق برنامه آپ توسط خود شاکی به کارت من واریز شده است و همچنین متهم واقعی پرونده شاکی شناسایی و دستگیر شد.

 

من هم در دادسرا به علت اتهام زنی نامزد سابق و برای اعاده حیثیت شکایت کردم، ربه هر حال سرانجام با گرفتن تعهدکتبی از شخص مذکورررضایت دادم و این پرونده هم مختومه شد. در این مدت نکات خیلی خوبی از پلیس فتا یاد گرفتم و به شما در قالب توصیه میگم، امیدوارم همیشه با چشمان باز و هوشیار زندگی کنید.

 

مردان نیز از قربانیان سایت های همسریابی هستند

قربانیان این گونه سایت ها بیشتر بانوان هستند اما به ندرت دیده شده که برخی از مردان نیز در دام اینگونه سایت ها گرفتار شده اند. به عنوان مثال پلیس فتای استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل کلاهبرداری به روش ازدواج موقت در شبکه اجتماعی تلگرام خبر  داده بود.

 

مرد جوانی در شبکه اجتماعی تلگرام در رابطه با امر همسریابی و ازدواج موقت با فردی آشنا شده و پس از نصب برنامه ای که از سوی مخاطب وی به او پیشنهاد می شود متوجه برداشت مبلغ ۶۴۰ میلیون ریال طی دو تراکنش از حسابش می شود که با بررسی های صورت گرفته از اظهارات شاکی و مستندات فنی موجود کارشناسان تحقیقات فنی خود را آغاز و پس از بررسی های لازم سرنخ هایی از نحوه کلاهبرداری و هویت عامل کلاهبرداری صورت گرفته را به دست آمد.

 

مشخص شد برنامه نصب شده نوعی بدافزار بوده و پس از نصب توسط شاکی طی دو تراکنش موجودی حساب وی خالی شده است. با بهره گیری از توان فنی و تعامل با سایر دستگاه های ذیربط، خرید اینترنتی و سفارش مربوطه لغو و بنا به درخواست کارشناس پلیس فتا وجوه بلوکه شده و  در نهایت به حساب مالباخته عودت شد و با توجه به شناسایی متهم، وی در یکی از شهرستانهای استان دستگیر  به همراه پرونده برای کسب تکلیف نهایی تحویل مرجع قضایی شد.

 

انهدام باند کلاهبرداری مالی نرم افزار همسریابی

گاه شیادان فضای مجازی در این زمینه به صورت گروهی فعالیت می کنند به عنوان مثال، سررهنگ رسول جلیلیان رئیس پلیس فتا استان البرز از کشف یک پرونده کلاهبرداری یک میلیارد ریالی با ترفند عضویت در سایت همسر یابی خبر داد و گفت: با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان کرج مبنی بر اینکه از حساب بانکی وی بصورت اینترنتی در چندین مرحله برداشت شده است، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. پس از اخذ اظهارات شاکی و انجام تحقیقات اولیه توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد برداشت غیرمجاز به شکل کلاهبرداری فیشینگ انجام گرفته است.

 

این مقام انتظامی تصریح کرد: پس از بررسی های فنی مشخص شد یک باند سه نفره نرم افزاری با عنوان «صیغه یاب» را در شبکه های اجتماعی برای کاربران ارسال و آنها را با جملات اغواگرایانه ترغیب به نصب این بد افزار می کردند. کارشناسان فنی این پلیس پس از بررسی برنامه های نصب شده در تلفن همراه شاکی بدافزاری را شناسایی کردند که با پرداخت دو هزار تومان آدرس و مشخصات همسر انتخابی برای کاربران را  نمایش می داد، همچنین سازندگان این نرم افزار با طراحی درگاه پرداخت اینترنتی جعلی (فیشینگ) کاربرانی که قصد پرداخت اینترنتی داشتند را به این صفحه جعلی هدایت کرده و قربانیان نیز در این صفحه  تمام اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت، رمز دوم و cvv۲ را وارد می کردند که کلاهبرداران با استفاده از این اطلاعات موجودی حساب قربانیان را به غارت می بردند.

 

سرهنگ جلیلیان بیان داشت: ماموران  پلیس فتا با هوشیاری کامل ضمن بررسی تمامی جوانب موضوع موفق به شناسایی هر سه متهم شدند که طی عملیاتی پیچیده باند سه نفره دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرا شدند.

 

کلاهبرداری با «طراحی اپلیکیشن‌های جعلی ازدواج»

یکی دیگر از روش های شیادان برای به دام انداختن افرادی که قصد ازدواج دارند طراحی و فروش نرم‌افزارهای جعلی همسریابی در فضای مجازی و به‌ خصوص پیام‌ رسان تلگرام است که اطلاعات شخصی و مالی فرد خریدار را به سرقت می‌برد.

 

سایت‌ها و نرم‌افزارهای ازدواج از دیرباز مورد توجه بعضی از کاربران بوده و همین امر باعث سوءاستفاده مجرمین سایبری و طراحی سایت‌ها و نرم‌افزار جعلی با موضوع ازدواج شده است. رویکرد مجرمان از طراحی سایت‌ها و نرم‌افزارهای ازدواج عمدتاً به سه روش صورت می‌گیرد در روش اول با فریب کاربران، مبالغی درجهت ثبت‌نام و یا معرفی افراد مختلف از افراد اخذ و اطلاعاتی ارائه نمی‌ شود.

 

در نوع دوم کاربر در زمان خرید خدمات برنامه به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی یا فیشینگ هدایت‌شده و پس وارد کردن اطلاعات بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم پویا اقدام به برداشت اینترنتی غیرمجاز می‌کنند.  درنهایت مجرمان سایبری پس از دریافت تصویر و اطلاعات خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشاء و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوءاستفاده‌های دیگر را مطرح می‌کنند.

 

توصیه پلیس

پلیس فتا همواره به جوانان توصیه می کند که: 

در فضای مجازی به افراد غریبه اعتماد نکنید، پروفایل های مجازی با ثبت داده ها و شناسه های غیرواقعی به راحتی قابل ایجاد هست.

 

 اکثر وب سایت ها یا کانال ها با موضوع همسریابی تنها به شکل یک جامعه مجازی با هدف درآمدزایی راه اندازی می شوند و بعضاً ادمین ها خارج از کشور ساکن هستند.

 

پرونده های بسیاری در رابطه با سایت ها و کانال های همسریابی با موضوع کلاهبرداری، اخاذی، اغفال و سوءاستفاده های دیگری در پلیس فتا استان ها تشکیل و رسیدگی شده است.

 

نامزدی یا ازدواج های صورت گرفته از طریق این پلت فرمها، غالباً با شکست مواجه می شود زیرا اشخاص برچسب هایی به همدیگر نسبت می دهند و این امر باعث عدم اعتماد طرفین به یکدیگر برای برپایی زندگی محکم و توأم با احترام می شود.

 

برخی از افراد مذکر با نیت های نادرست مانند دوستیابی یا حتی اخاذی به این وب سایت ها مراجعه می کنند که با فریب سوژه های مونث، به زندگی اجتماعی آنها آسیب های جدی وارد می کنند.

 

قبل از شروع یک رابطه عاطفی و رسمی به هدف همسرگزینی حتماً از جلسات حضوری و آنلاین مشاورین خبره ازدواج استفاده کنید.

 

متأسفانه در جریان رسیدگی به تعداد محدودی از پرونده ها مشاهده می شودکه شاکی به صورت عمدی اقدام به تله گذاری و متهم ساختن شخصی به هدف انتقامجویی می کند بر این اساس برای این افراد به خواسته شخص زیان دیده پرونده اعاده حیثیت در دادسرا تشکیل می شود.

 

همیشه از فروشگاه های معتبر صاحب مجوز از نظام صنفی مربوطه و دارای نماد اعتماد الکترونیکی(ای نماد) خریدهای اینترنتی داشته باشید و قبل از پرداخت هزینه نسبت به اصالت فروشنده یا درگاه پرداخت بانکی اطمینان حاصل کنید.

 

همان طور که گفته شد پرونده های بسیاری در این زمینه در پلیس فتا استان های مختلف تشکیل شده و همچنان سایت های همسریابی در سایه ناآگاهی جوانان و بعضا حرف و حدیث دیگران قربانی این گونه سایت های می شود. نکته ای که حائز اهمیت است، دخالت دیگران در سرنوشت و ازدواج جوانان است بویژه دختران جوان در ای فرهنگ غلط بیشترین آسیب را می بینند و گاه از روی فشار صحبت های دوست و همسایه به این گونه سایت ها روی می آوردند در حالی که خودشان به واقع می دانند عضویت در این سایت ها سرانجام خوبی ندارد.

 

هیچ گونه مجوز قانونی برای فعالیت سایت های همسریابی صادر نشده است

سرنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه سایت های همسریابی و صیغه یابی بستری برای کلاهبرداری های یک میلیارد تومانی از مراجعه کنندگان است، گفت: تا کنون هیچ گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت ها و کانال ها صادر نشده است.  بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده ها و شکوائیه های قضائی به پلیس فتا، همه روزه شاهد دریافت پرونده های متعدد کلاهبرداری های مالی بالغ بر یک میلیارد تومان یا سایر تهدیدات در حوزه مراجعه به سایت های همسر یابی و صیغه یابی که عمدتا در پیام رسان های غیر بومی فعالیت می کنند، از شهروندان هستیم.

 

این مقام انتظامی  با اشاره به اینکه در بند «ث» ماده یک آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره؛ در راستای ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم با موضوع «دریافت خدمات مشاوره ای» صرفا مبحث ازدواج و تحکیم خانواده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تصریح قرار گرفته، اظهار داشت : تا کنون هیچ گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت ها و کانال ها از سوی مراجع ذی صلاح در " وزارت ورزش و جوانان " به عنوان متولی قانونی این فرایند صادر نشده است.

 

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد : با توجه به فعالیت غیر قانونی سایت های همسر یابی و صیغه یابی در فضای مجازی که در اکثر مواقع باعث تحمیل خسارت های مالی، کلاهبرداری و اخاذی از مراجعه کنندگان می شود، موضوع به صورت دائمی در رصد کارشناسان پلیس فتا قرار دارد و در صورت مشاهده موارد مجرمانه و سایت های مشابه مراتب به منظور اقدام قضایی برابر قوانین و مقررات در دستور کار این پلیس قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه اغلب کلاهبرداری های مالی صورت گرفته از متقاضیان بیش تر سوءاستفاده از عواطف و احساسات مراجعه کنندگان و دادن وعده های دروغین  است و علاوه بر کلاهبرداری های مالی احتمال بروز صدمات روحی و روانی در فریب خوردگان و مالباختگان وجود دارد از تمامی هموطنان و به خصوص کاربران فضای مجازی در خواست کرد به هیچ عنوان فریب اینگونه تبلیغات را نخورند.

 

سرهنگ پاشایی به شهروندان توصیه کرد : هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی  موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------