آخرین اخبار جامعه

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

ادامه قطع درختان در تهران: درختان سرخه‌حصار هم از شهرداری ضربدر گرفتند

درختان پارک حفاظت‌شده سرخه‌حصار نیز از شهرداری تهران ضربدر گرفتند. چندی پیش برخی از رسانه‌ها درباره تراشیده شدن تنه و قطع…

کابوس رشد منفی جمعیت؛ جهان نگران کاهش نسل جوان



 جمعیت,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
کاهش نرخ جمعیت جهان، اگرچه ممکن است در جهت مصرف کمتر منابع و مبارزه علیه تغییرات آب و هوایی موثر باشد، اما به گفته برخی اقتصاددانان، آینده‌ای با جمعیت کمتر به همان اندازه جهان پرجمعیت چالش برانگیز خواهد بود. 

به گزارش ایرنا از نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا،  در کمتر از یک قرن، رشد جمعیت جهان متوقف خواهد شد؛ این مساله اگرچه به مبارزه علیه تغییرات اقلیمی کمک می کند، اما آینده ای با کودکان کمتر می تواند به یک کابوس تبدیل شود.

 

در سال ۱۸۰۴میلادی جمعیت جهان برای اولین بار به یک میلیارد نفر رسید. پس از آن فقط در طول دو قرن، جمعیت هفت برابر شده است. کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش امید به زندگی عواملی بودند که در هرم رشد جمعیت تاثیرگذار بودند.  

 

اگرچه رشد جمعیت به طور بی سابقه ای باعث افزایش مصرف منابع طبیعی و تغییر موازنه زیست محیطی در جهان شد، اما ورای ظواهر موجود، یکی از مولفه های اصلی جمعیت جهان، از رشد خود بازایستاد؛  میزان باروری جهانی به تدریج در حال رکود است و ارزیابی می شود که در سال ۲۱۰۰ روند رشد جمعیت در حدود هشت یا نه میلیارد نفر تثبیت شود.

 

در کمتر از یک قرن آینده، بسیاری از کشورها شبیه ژاپن خواهند شد و نرخ تولد و مرگ آنها بسیار کاهش خواهد یافت که این امیر جمعیت را ثابت نگه می دارد.

 

اگرچه این رویداد ممکن است از نظر برخی دانشمندان برای آینده سیاره زمین امیدبخش باشد زیرا حاکی از مصرف منابع طبیعی کمتر خواهد بود که به مهار تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد؛  با این وجود، برخی اقتصاددانان بر این باورند که آینده با جمعیت چند میلیونی کمتر می تواند به همان اندازه جهان پرجمعیت چالش برانگیز و مشکل آفرین باشد.

 

به نوشته «پاراگ خانا» کارشناس روابط بین الملل و جغرافیدان بشریت به نقطه اوج خود رسیده است. او در کتاب خود  «چطور مهاجرت جمعی، جهان را تغییر خواهد داد؟» نوشت: نسل کودکان کنونی، یعنی آن کودکانی که امروزه متولد می شوند، نماینده آخرین نسل بزرگ کودکان است. از این پس، نسل هایی به مراتب کوچکتر از کودکان خواهیم داشت.

 

از سوی دیگر،  کاهش جمعیت می تواند به کمبود مغزهای متفکر و ایده های جدید منجر شود که نوآوری را تهدید می کند. زیرا دولت ها مجبور خواهند شد جمعیت بزرگسال را در فعالیت های مناسب برای نسل جوان به کار گیرند. همچنین ممکن است در برخی کشورها که منعی برای سقط جنین وجود ندارد،  سیاست‌هایی در جهت رشد نرخ باروری و محدود کردن سقط جنین اعمال شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------