برنامه‌ریزی حج ۱۴۰۱ آغاز شد



 سازمان حج و زیارت,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سازمان حج و زیارت ایران برنامه‌ریزی برای حج ۱۴۰۱ را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی درباره حج تمتع سال آینده را درحالی آغاز کرده که عربستان هنوز تصمیم قطعی خود درباره حج ۱۴۰۱ را اعلام عمومی نکرده است. عربستان حج را به مدت دو سال بدون حضور زائران خارجی و به شکل محدود برگزار کرد. ایران امیدوار است با دسترسی بیشتر کشورها به واکسن، در حج پیش ‌رو حضور داشته باشد.

 

سازمان حج و زیارت به زائرانی که از حج ۱۳۹۹ به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹ بازماندند قول داده است آن‌ها را مطابق سهمیه‌ای که عربستان تعیین می‌کند در اولین نوبت حج و در اولویت اعزام کند. این زائران سال ۹۸ برای حج ۹۹ ثبت‌نام کرده و هزینه آن را کامل پرداخته‌اند.

 

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ همچنین درباره واکسیناسیون این زائران با توجه به مقررات کشور میزبان، گفت: از آن‌جا که از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های حج تمتع آغاز می‌شود به همین منظور متناسب با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره انجام واکسیناسیون حجاج، دستورالعملی صادر و توصیه شد افرادی که مشمول دریافت دز سوم واکسن کرونا هستند، واکسن آسترازنکا تزریق کنند.

 

او درباره این دستورالعمل و تصمیمی که برای واکسن زائران با توجه به مقررات جدید عربستان گرفته شده است، اظهار کرد: پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد با توجه به این‌که هنوز وضعیت حج و همچنین تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده است، مدیران حج و زیارت استان‌ها و مدیران کاروان‌ها به افرادی که قبلا برای حج ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت تشرف هستند و از طرفی، مشمول فراخوان وزارت بهداشت می‌شوند، برای دُز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است.

 

او اضافه کرد: از آنجا که سهیمه حج آینده هنوز معلوم نشده است و ما نمی‌دانیم چه تعداد از آن افراد قرار است به حج اعزام شوند، بنابراین توصیه کردیم حالا که تزریق دز سوم در کشور برای یکسری از گروه‌های سنی آغاز شده است، ‌در زمان تزریق دُز سوم واکسن کووید حتما دستورالعمل‌های اعلامی از سوی کشور میزبان را مدنظر قرار دهند.

 

معاون حج و عمره همچنین گفت: برای افرادی که به لحاظ زمانی هنوز امکان دریافت دُز سوم را ندارند، با هماهنگی وزارت بهداشت در آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

در دستورالعملی که سازمان حج به کارگزاران و آژانس‌های زیارتی ابلاغ کرده، آمده است: از آن‌جا که برنامه‌ریزی عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان حج و زیارت است و یکی از مواردی که به‌طور ویژه مدنظر است، موضوع واکسیناسیون کرونا آن هم با درنظر گرفتن قوانین کشور عربستان است و براساس قوانین فعلی، ورود اتباع کشورهای مختف برای انجام مناسک حج تمتع و یا عمره مفرده مشروط به تزریق دو دز واکسن از واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت این کشور است و از آن‌جا که بسیاری از مردم کشورهای مختلف، از جمله ایران در برنامه واکسیناسیون سراسری خود از واکسن های مختلف استفاده می‌کنند، بر همین اساس دولت عربستان ورود به این کشور را برای این دسته از افراد به تزریق دُز یادآور از واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت خود منوط کرده است.

 

نظر به این‌که از واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور میزبان، واکسن «آسترازنکا»، در سبد واکسیناسیون کشورمان است؛ لذا موارد زیر برای اقدام لازم و آگاهی‌بخشی شایسته به ثبت‌نام‌شدگان و متقاضیان سفر حج ابلاغ می‌شود:

 

افرادی که در برنامه واکسیناسیون کشوری هر دو دُز واکسن خود را از واکسن «آسترازنکا» تزریق کرده‌اند، به اقدام خاصی نیاز ندارند و مطابق دستورالعملی که در این خصوص ابلاغ خواهد شد، اقدام می‌کنند.

 

به افرادی که دو دُز واکسن خود را از سایر واکسن‌ها دریافت کرده‌اند و در حال حاضر جزو گروهی هستند که در فراخوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه‌های مشمول دریافت دُز یادآور هستند، توصیه می‌شود تا دُز یادآور را از واکسن «آسترازنکا» مطابق با شرایط اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، تزریق کنند.

 

به منظور پیش‌بینی تأمین واکسن مورد نیاز برای افرادی که تا فروردین ۱۴۰۱ مشمول دریافت دُز یادآور نمی‌شوند با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکاتبه شده است تا این دسته از افراد بتوانند در فروردین‌ماه سال آینده دُز سوم واکسن خود را از واکسن آسترازنکا تزریق کنند.

 

مدیران حج و زیارت همچنین از مدیران کاروان حج خواسته‌اند از هم‌اکنون نسبت به اطلاع‌رسانی به متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۱ اقدام کنند تا با درنظر گرفتن شرایط اعلام‌شده و در فرصت مناسب به ایمن‌سازی خود در مقابل بیماری کووید اقدام کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------