اراک غرق در در دود | نیروگاه شازند ۴۰ روز است که مازوت می‌سوزاند



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سال گذشته ۲۱ آذرماه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند شروع شده بود، اما امسال این اتفاق ۱۲ روز زودتر آغاز شده و اکنون آسمان اراک غرق در هالی‌ای خاکستری از دود است که سهم آلاینده‌ها دیگر هم در این وضعیت دخیل است. در واقع اکنون این نیروگاه ۴۰ روز است که مازوت می‌سوزاند. 

به گزارش  ایسنا، اراک تا امروز ۱۳۹ روز ناسالم را سپری کرده است. سال گذشته در چنین روزی تعداد روزهای ناسالم در اراک ۳۵ روز بود، اما امسال تعداد روزهای ناسالم این شهر بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته و متاسفانه برای این حجم افزایش هم تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

 

سال گذشته به دستور استاندار وقت مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند به روزانه ۲ تا ۲.۵ میلیون لیتر محدود شد، اما این روزها مصرف مازوت حدود ۶ میلیون لیتر است و با توجه به اینکه براساس آنالیزهای صورت گرفته هر صد کیلوگرم مازوت سه کیلوگرم گوگرد در هوا منتشر می کند، ۶ میلیون لیتر مازوت روزانه بیش از ۵۰۰ تن گوگرد بر اراک فرود می‌آورد و در این شرایط رشد ۳۰۰ درصدی روزهای ناسالم و آلوده در اراک نیز امری طبیعی به نظر می رسد.

 

وضعیت نامناسب هوای اراک

رئیس آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک از ابندای  دی‌ماه تاکنون ۸ روز ناسالم را پشت سر گذاشته است، البته بیشترین روزهای ناسالم این کلانشهر در سال جاری در شهریور، مهر و آذرماه بوده است که در هر ماه ۱۹ روز ناسالم ثبت شده است.

 

علیرضا محرابیان گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه نوزدهم دیماه برابر با عدد ۱۰۲ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

 

وی افزود: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا ساعت  ۱۰ صبح امروز نیز برابر با ۱۷۳ و شرایط برای تمام گروه‌های سنی ناسالم است.

 

محرابیان آلاینده مسئول این شرایط را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند و علت آلودگی را پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده‌های جوی دانست.

 

برای رفع آلودگی برنامه‌ای وجود ندارد

یک فعال محیط زیست در خصوص شرایط فعلی و ادامه‌ دار بودن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اظهار کرد: یکی از وظایف دستگاهای دولتی تامین سلامت عمومی است و ادارات باید این وظایف را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

سیاوش آقاخانی با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی روزهای ناسالم در شهر اراک نسبت به سال گذشته، افزود: متاسفانه نه تنها برای رفع آلودگی فعلی برنامه ای را شاهد نیستیم، بلکه با ادامه دار بودن این شرایط، در آینده با چالش‌های حادتری روبرو می شویم.

 

وی تصریح کرد: فقط نگران حال حاضر نیستیم، بلکه با توجه به روند دمایی و گرمایش زمین و بهم ریختن الگوهای بارشی، به نظر می رسد که تابستان پیش رو و سال آتی، معضل را به صورت ادامه دار داشته باشیم.

 

 مراکز بهداشتی و درمانی در حالت آماده باش

شدت آلودگی در اراک در شرایطی قرار گرفته است که دانشگاه علوم پزشکی اراک آماده باش تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در پی افزایش آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار داده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: در پی آلودگی هوا در سطح کلانشهر اراک کلیه مراکز بهداشتی و درمانی به صورت آماده باش درآمده‌ و آمبولانس ها نیز در مناطق مشخص، مستقر می شوند.

 

سید محمد جمالیان اظهار کرد: افزایش آلاینده‌ها و تشدید الودگی هوا ممکن است به افزایش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی منجر شود لذا تمامی مراکز درمانی، مراکز جامع سلامت و فوریت ها آمادگی کامل برای پذیرش بیماران در آماده باش کامل قرار دارند تا در زمینه پذیرش و خدمات رسانی به بیماران کوچکترین خللی ایجاد نشود.

 

متولی سلامت استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به شرایط حساس در حال حاضر و افزایش آلاینده های جوی و تشدیدی آلودگی هوا لازم است که کلیه مردم به ویژه گروه های در معرض خطر از جمله سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، کودکان، افراد دارای ریه حساس و مبتلا به آسم حتی الامکان از منازل شخصی خود خارج نشوند و از تردد غیرضروری به بیرون از منزل خودداری کنند و با این کار کمک حال مدافعین سلامت باشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------