جلالی: ۸ سال قبل در تلویزیون گفتم با کی‌روش آینده‌ای نداریم



مجید جلالی،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
کارشناس فوتبال کشورمان گفت: دلایل حفظ کی‌روش را متوجه نمی‌شوم و در حال دادن غرامت‌هایی هستیم که عامل آن مدیریت غلط است.

مجید جلالی در گفتگو با آنا، در مورد اینکه تیم ملی فوتبال ایران در سه دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش در جام جهانی از گروهش صعود نکرد و در دو دوره جام ملت‌های آسیا نیز نتوانست به فینال صعود کند، با این حال بحث تمدید قرارداد او برای سرمربیگری در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ مطرح است، عنوان کرد: بیش از ۴۵ سال است که با مربیان ایرانی و خارجی در آسیا مقام قهرمانی نیاوردیم. در جام جهانی هم از گروه خود صعود نکردیم. همیشه برای حضور در تورنمنت‌های معتبر دعوای انتخاب و کیفیت سرمربی داریم و این موضوع گاها تا ۶ ماه در صدر اخبار بوده است. مشکل اصلی ما سرمربی نیست بلکه ایراد در ساختار مهندسی فوتبال ما است. نوع سیاست گذاری در فوتبال و بینش سیاست گذاران آن مشکل دارد.

 

*دولت فوتبال را به خود وابسته کرده است

وی ادامه داد: فوتبال را در اختیار فوتبالی‌ها قرار دهیم همان‌طور که کشتی را در اختیار اهل کشتی قرار دادیم. اجازه دهیم تا فوتبال بتواند از راه‌های مشروع خود درآمدزایی کند، چون قوانین کشور ما راه‌های درآمدزایی از این ورزش را بسته است تا فوتبال به دولت وابسته شود و مدیریت و گردانندگی آن را بر عهده بگیرد. این ساختار‌ها مشکل‌ساز شده و اجازه نداده تا فوتبال در ایران از مسیر ترقی و پیشرفت عبور کند.

 

*نمی‌توانم دلیل حفظ کی‌روش را متوجه شوم

تیم ملی فوتبال ایران با با خیلی از مربیان ایرانی و خارجی مختلف نتوانست از گروه خود در جام جهانی صعود کند یا در جام ملت های آسیا موفق شود، با این تفاوت که سرمربی پرتغالی بیش از ۸ سال هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و فرصت‌های زیادی را از دست داد. در چنین شرایطی ادامه همکاری با او برای جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نگران کننده است یا خیر، جلالی در ابن باره عنوان کرد: واقعا نمی‌توانم دلیل حفظ کی‌روش را متوجه شوم. این موضوع برای من قابل هضم نیست که مسئولان فوتبال ما حتی آن‌هایی که از جنس این ورزش هستند چه انتظاری از این مربی دارند که چندین بار به او فرصت دادند و آمار‌ها درباره نتایج کسب شده گویای همه چیز است.

 

*میلیون‌ها دلار خرج مربیان خارجی مثل کی‌روش کردیم

وی افزود: یادم است بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ همین بحث در مورد ادامه همکاری با کی‌روش مطرح بود و ۸ سال قبل در میزگرد تلویزیونی گفتم با این مربی آینده‌ای نداریم. تا زمانی که او هست تیم ملی جنبه‌هایی از بازی دارد، ولی اگر برود همین جنبه‌ها را هم از دست می‌دهیم. دنبال ایده‌ای باشیم که تیم ملی را به نتایج با ثبات برساند. در همان برنامه مجری در جواب من گفت می‌خواهیم سال آینده در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ قهرمان شویم و چه کار داریم ۱۰ سال دیگر چه می‌شود. سال بعد آمد و در مرحله یک چهارم نهایی به عراق باختیم و حذف شدیم. دوباره کی‌روش را نگه داشتیم و در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از گروه صعود نکردیم و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هم در نیمه‌نهایی حذف شدیم. میلیون‌ها دلار خرج مربیان خارجی مثل کی‌روش کردیم اما یک دلار صرف تربیت مربیان داخلی نکردیم. این‌ها همه غرامت‌های مدیریت‌های غلطی است که کشور ما می‌دهد. در حال حاضر آن چیزی که باعث عقب ماندگی فوتبال کشور ما می‌شود موضوع سرمربی نیست بلکه ایرادات ساختاری است و پس از رفع آن باید موضوع سرمربی را مدنظر قرار دهیم.  

 

*فکر می‌کنیم آنهایی که به ما ضربه زدند منجی هستند

جلالی با اشاره به ضعف‌های موجود در فوتبال ایران یادآور شد: مربیان زیادی را تغییر دادیم، ولی به چیزی نرسیدیم. هر از چندگاهی به واسطه حضور بازیکنانی که مستعد بودند و نسل خوبی دور هم جمع شدند نتایج آنی، مقطعی و دل خوش کننده برای ما به همراه داشته، ولی در نهایت وقتی ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم خیلی از کشور‌ها در حوزه فوتبال از ما جلو زده‌اند یا در حال جلو زدن هستند. در رده امید هم به ارمنستان و تاجیکستان می بازیم و این یک هشدار برای آینده‌ای نزدیک است؛ بنابراین نیازمند برنامه هستیم نه آدم‌ها. برنامه‌ای ساختاری که آینده را تضمین کند و از طریق آن برنامه بتوانیم آینده را تصاحب کنیم. بتوانیم از ظرفیت‌هایی که داریم به خصوص ظرفیت‌های انسانی و منابع مالی بهترین استفاده را ببریم. تا این برنامه را نداشته باشیم مانند انسان‌های درمانده خودمان را به یکسری افراد وابسته می‌دانیم. هر چه از طریق آن‌ها ضربه می‌خوریم فکر می‌کنیم منجی ما هستند. این روند تحقیرکننده‌ای است.

 

*از ۴ میلیون دانش‌آموز ۴ بازیکن بیرون نمی‌آید

کارشناس فوتبال در مورد اینکه تیم ملی پشتوانه قابل اعتنایی ندارد و با این روند در آینده نمی‌تواند نتایج خوبی بگیرد، گفت: وقتی برنامه‌ای برای پیشرفت ندارید و صرفا یکسری اقدامات مقطعی دارید همه چیز خیلی روشن است. در محیط رقابتی فوتبال کشور‌هایی که برنامه دارند از شمایی که فاقد برنامه هستید جلو می‌زنند و عقب می‌مانید. حتی ما آن چیزی که امتیاز ما هست ظرفیت‌ها و استعداد‌های انسانی به همراه اقبال عمومی نسبت به فوتبال است، ولی ما این‌ها را هم در مسیر از دست دادن می‌بینیم. در مدارس ایران به عنوان مثال ۴ میلیون دانش‌آموز داریم و از میان این جمعیت عظیم ۴ تا بازیکن هم بیرون نمی‌آیند. به خاطر اینکه نظام هماهنگ آموزش وجود ندارد.

 

*خیلی راحت می‌توان یک برنامه خوب نوشت

جلالی ادامه داد: مگر تدوین یک برنامه خاص چه سختی‌هایی دارد که در تمامی این سال‌ها قادر به تدوین آن نبودیم. مگر چه مشکلات و موانعی دارد و چقدر غیرممکن است؟ خیلی راحت می‌توان یک برنامه خوب با توجه به همه زمینه‌های موجود، ظرفیت‌ها، آسیب شناسی‌ها نوشت و اثرات آن هم از ۲ سال بعد به مرور شروع می‌شود. می‌توانید به المپیک و جام جهانی بعد بروید و شاهد صعود از گروه باشید. می‌توانید از خودتان مربیان خوبی تولید کنید، سالانه صد‌ها بازیکن به لیگ‌های دنیا ترانسفر کرد و حتی بهترین داوران سوت بزنند. درآمد مطلوب از فوتبال کسب کرد. نمی‌دانم چرا در تمام این سال‌ها هیچ فدراسیونی در این زمینه اقدامی نکرده است. مگر چقدر دشوار است که علت ننوشتن آن معلوم نیست؟

 

*برنامه‌های قوی مجریان قوی می‌خواهد

وی در خصوص اینکه برخی از برنامه‌هایی که تا به حال تدوین شده در اجرا دچار ضعف شده، تصریح کرد: اولا برنامه توسعه و پیشرفت تا به حال نداشته‌ایم. ثانیا اگر برنامه‌های کوچکی داشتیم مثلا برنامه‌های جزیره‌ای برای یک مقطع خاص بوده و نتوانستیم آن را اجرا کنیم که این باز هم این ضعف ساختاری در مدیریت است. بدون شک برنامه‌های قوی مجریان قوی می‌خواهد. وقتی با آدم‌های کوچک کار کنید آن‌ها نمی‌توانند برنامه‌های قوی را اجرایی کنند. ببخشید این مثال را می‌زنم، کار کردن با گوسفند‌ها خیلی راحت است چون پیشرفتی نداریم و تا آخر عمر چوپان هستیم، ولی کار کردن با آدم‌هایی که صاحب فکر و اندیشه هستند راحت نیست. مدیریت سختی را می‌طلبد اما همراه با پیشرفت است. آن مدیریت بالادستی است که باید بپذیرد با آدم‌های بزرگ کار کند. اگر خودش بزرگ باشد می‌تواند با آدم‌های بزرگ کار کند. اگر خوش کوچک باشد هم با آدم‌های کوچک همکاری می‌کند و در نهایت شکست می‌خورد.

 

*دنیا روی ژاپن به عنوان یک قدرت حساب باز می‌کند

کارشناس فوتبال درمورد مطرح شدن دغدغه صعود نکردن تیم ملی ایران از گروهش در جام ملت‌های آسیا تأکید کرد: سال‌ها است در مورد این موضوع در حال صحبت هستیم و هشدار می‌دهیم. همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا بفهمانیم که در حال عقب افتادن هستیم منتهی کسی که گوش نمی‌دهد. در جام جهانی پیشرفت رقبای آسیایی را دیدیم. مطمئن باشید از این به بعد دنیا روی ژاپن به عنوان یک قدرت حساب باز خواهد کرد. در دوره بعدی جام جهانی هیچ تیمی از اینکه ژاپن در گروهش باشد احساس امنیت نمی‌کند. ژاپنی‌ها از ۳۰ سال پیش روندی را شروع کردند که سال به سال و تورنمنت به تورنمنت قوی‌تر می‌شوند. ۷ دوره حضور متوالی در جام جهانی و چندین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا سند این حقیقت است. همچنین در مورد کره جنوبی، استرالیا و عربستان که مدل آینده‌نگرانه‌ای را بازی می‌کنند. حتی قطر که با سه شکست حذف شد فوتبالی بازی می‌کند که در آینده از قدرت‌های فوتبال آسیا خواهد بود. اگر تا اینجا ایران یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا باقی مانده صرفا به خاطر بازیکنان مستعدی است که در سطح آسیا خوب هستند وگرنه شاید همین جایگاه را از دست داده بودیم.  

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------