طبقه دوم ورزشگاه آزادی از رده خارج شده/ 12 میلیارد هزینه نصب VAR برای باشگاه‌های ایرانی



منصور قنبرزاده،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت: طبقه دوم ورزشگاه آزادی از رده خارج شده و ظرفیت حضور تماشاگران را ندارد.

به گزارش فارس، منصور قنبرزاده در مورد برگزاری برخی دیدارهای هفته هفدهم لیگ برتر با حضور تماشاگران اظهار داشت: قرار شد از این هفته مشروط به شرایطی برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگران باشد. تعداد قابل توجهی از تیم‌های ما در استان‌هایی به جز تهران هستند. استانداری، شورای تأمین، متولیان ورزش استان و خود باشگاه‌ها بحث را پیگیری می‌کنند و مطابق شرایط باید امور را به ما اطلاع بدهند. مکاتباتی با همه باشگاه‌ها داشتیم و بیشتر آنها طبق هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط در برگزاری مسابقات جلسات تشکیل دادند. به جز خوزستان سایر استان‌ها از ما درخواست کردند بازی‌های‌شان با حضور تماشاگران باشد. 

 

وی افزود: باشگاه فولاد خوزستان امروز بیانیه صادر و اعلام کرد در حال حاضر برگزاری میزبانی با حضور تماشاگران را نداریم. تا این لحظه به جز خوزستان و تیم فولاد سایر باشگاه‌ها آمادگی خود را برای ورود تماشاگران اعلام کرده‌اند. مهدی تاج هیأت رئیسه و ارکان فدراسیون در این زمینه خیلی تلاش کردند. حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها خواسته مردم و رسانه‌ها است. 

 

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال اضافه کرد: برگزاری یک مسابقه بدون تماشاگر جذابیتی ندارد. بخشی از درآمد باشگاه‌ها از محل بلیت‌فروشی است. قیمت تبلیغات محیطی هم  با حضور تماشاگران بیشتر می‌شود که باید الزامات فیفا و AFC در خصوص بحث حرفه‌ای را هم در نظر بگیریم. متولیان ذی‌ربط در کشور به ویژه وزارت کشور به جد دنبال فراهم کردن شرایط هستند.

 

قنبرزاده تصریح کرد:‌ از این هفته با شیب مناسبی بازی‌ها را با حضور تماشاگران برگزار خواهیم کرد و از هفته آینده با وضعیت بهتر و توسعه‌ بیشتری این کار انجام خواهد شد. در مورد ظرفیت حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها نیز باید شفاف‌سازی کنم. ظرفیت هر ورزشگاه را متولیان ذی‌ربط در هر استان تعیین می‌کنند. استاندار، شورای تأمین، اداره کل ورزش و جوانان، هیأت فوتبال و خود باشگاه‌ها ستاد و تشکیلاتی در استان خود دارند و براساس وضعیت ورزشگاه‌ها و شرایط استان تعیین و تکلیف می‌کنند که چه درصدی تماشاگر به ورزشگاه بیاید.

 

وی افزود: در بررسی‌هایی که در 2-3 جلسه تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه طبقه دوم ورزشگاه آزادی کاملاً از سیستم خارج شده است زیرا نیاز به مرمت و باسازی دارد. کارشناسان رسمی دادگستری برای این طبقه احتمال خطر دادند. موضوع را هم به ورزشگاه آزادی و شرکت توسعه اعلام کردند تا فعلاً از طبقه دوم ورزشگاه آزادی بهره‌برداری نشود.

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص وضعیت طبقه اول ورزشگاه آزادی توضیح داد: در این 2-3 روز مکرر پیگیری‌هایی انجام دادیم. بخشی از زون‌های طبقه اول نیز طبق نظر تشکیلات مهندسی تأسیسات و مهندسی ایمنی شرکت توسعه ملاحظاتی دارد. بحثی بود تا بازی استقلال و ملوان را رد کرده و در دیدارهای آینده مسابقات را با حضور تماشاگران برگزار کنیم اما علاقه داشتیم بازگشت تماشاگران از همین بازی شروع شود. با توجه به محدودیت‌های فنی، مهندسی و ایمنی ورزشگاه آزادی برای حفظ جان تماشاگران ظرفیت محدودی را برای این مسابقه در نظر گرفتیم.

 

قنبرزاده در مورد اینکه چه زمانی می‌تواند از 100 درصد ظرفیت ورزشگاه آزادی استفاده کرد، پاسخ داد: طبق جلساتی که در استانداری برگزار شد مشکلاتی مطرح کردند که پذیرفتیم فدراسیون فوتبال بخشی از این مشکلات را حل کند. البته خودمان هم در تنگناه شدید مالی هستیم. شرکت توسعه و تجهیز به منابع نیاز دارد. وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد بازسازی کامل ورزشگاه آزادی زمان‌بر است اما هیأت وزیران و حاکمیت باید کمک کند به هر حال منابع مالی وزارت ورزش هم محدود است. ورزشگاه آزادی ملی است و مردم مطالبه دارند این ورزشگاه که پیشانی ورزشگاه‌های کشور است سریع‌تر به باسازی و مرمت برسد. نباید به پروسه زمان‌بر بیفتد بلکه باید ورزشگاه آزادی را به عنوان پروژه‌ای اضطراری ببینند. این موضوع نیز مساعدت هیأت وزیر و رئیس جمهور را می‌طلبد.

 

وی عنوان کرد:‌ در کل تا این لحظه به جز فولاد خوزستان هیچ باشگاهی اعلام نکرده که توانایی حضور تماشاگران را ندارد.

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد عکس و فیلم‌های منتشر شده از ورزشگاه آزادی که نشان می‌دهد مشکلات این ورزشگاه مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست و سال‌ها است وجود دارد اظهار داشت: این موضوع کاملاً تخصصی و ویژه است. در بحث پروژه‌های عمرانی فقط مشکل ما مربوط به ورزشگاه‌ها نیست. مراکز درمانی در ایران داریم که 20 سال است به اتمام نرسیده است. مراکز رفاهی و سایر پروژه‌‌های متعدد نیز وجود دارند که رها شده‌اند. باز هم می‌گویم ورزشگاه آزادی پیشانی ورزش کشور است و باید جدیت بیشتری نسبت به آن داشت. 

 

قنبرزاده در خصوص اینکه آیا 30 درصد از ظرفیت ورزشگاه آزادی برای دیدار استقلال و ملوان قابل استفاده خواهد بود، گفت: طبقه دوم ورزشگاه کاملاً از رده خارج شد و کارشناسان اعلام کردند استفاده از قسمت‌هایی از طبقه اول نیز برای بازی ملوان و استقلال خطرناک است.  به همین دلیل نمی‌توانیم با قاطعیت از حضور 30 درصدی تماشاگران صحبت کنیم. 

 

وی در مورد احتمال ریزش ورزشگاه آزادی نیز اظهار داشت:‌ از چه لحاظ؟ وزیر ورزش توضیحاتی ارائه کرد و گفت بخش‌هایی از ورزشگاه در حال مرمت است. می‌دانید فدراسیون فوتبال هیچ مسئولیتی نسبت به ورزشگاه ندارد اما اطلاعاتی گرفته‌ایم و واقعاً دلواپس هستیم. تیم‌های ملی، استقلال و پرسپولیس از این ورزشگاه استفاده می‌کنند. گام‌هایی برای تعمیر، بازسازی و نگهداشت ورزشگاه برداشته شده که امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد. 

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد آخرین وضعیت ورود VAR به ایران عنوان کرد:‌ ما دو نوع ورزشگاه داریم. عمده ورزشگاه‌های ما دولتی و در اختیار وزارت ورزش هستند. در مورد همین بحث داوری اگر پروژه VAR  را داشتیم خیلی از این اتفاقات نمی‌افتاد. در بحث داوران اگر چنین سیستمی نداشته باشیم بازیکنان ما شاید در مسابقات بین‌المللی به مشکل بخوردند. هزینه استفاده از VAR خیلی زیاد نیست شاید برخی باشگاه‌های ما اگر هزینه یک بازیکن مطرح خود را کنار بگذارند می‌توانند ورزشگاه خود را برای VAR تجهیز کنند. 

 

قنبرزاده در خصوص مبلغ دقیق استفاده از سیستم VAR گفت: من رقم‌های متفاوتی شنیده‌ام. در نشست‌های تخصصی دوستان با شرکت متولی کار که تحت لیسانس شرکت بلژیکی است ارقام متفاوتی مطرح شد. مثلاً ممکن است ورزشگاه آزادی نسبت به سایر استادیوم‌ها شرایط خاصی داشته باشد. فکر نمی‌کنم مبلغ این سیستم کمتر از 10 تا 12 میلیارد باشد. کارگروهی با مدیریت دبیرکل فدراسیون و حضور اعضایی از کمیته داوران، کارشناسانی عمرانی، بین‌الملل و ... تشکیل شده که خیلی جدی روی این موضوع کار کرده و به باشگاه‌ها کمک می‌کنند.

 

وی افزود: در آذربایجان، خوزستان، اصفهان و حتی همین تهران ورزشگاه را به باشگاه‌ها اجاره می‌دهند طبیعی است اگر برای اجاره کردن یک خانه هم امکانات را بیشتر کنید باید با مبلغ بیشتری این خانه را اجاره بدهید. VAR هم همین است. ورود این سیستم عزم جدی‌تری می‌خواهد. فدراسیون فوتبال به جد پای کار آمده است و ریاست آن نیز نامه‌ای زده و هشدار داده است ضمن احترام به همه باشگاه‌ها می‌گوییم اگر استان‌هایی در این زمینه عقب بیفتند احتمال دارند در فصل آتی مسابقات‌شان به استان‌های همجوار دارای VAR منتقل شود.

 

عضو هیأت رئیسه فدراسیون اضافه کرد: بعید می‌دانم همه استان‌ها فصل آینده VAR نداشته باشند زیرا خیلی از استانها و باشگاه‌ها کار را شروع کرده‌اند اما اگر تیم‌های برخی استان‌‌ها عقب بیفتند با توجه به اینکه تیم متعلق به استان است مردم همان استان از مقامات متولیان، ورزش و شخص استاندار مطالبه می‌کنند. قطعا طبعات اجتماعی هم برای استان ایجاد خواهد شد. اگر یادتان باشد در برهه‌ای از ورزشگاه‌ها صندولی نداشتیم و سکو سیمانی بود، جایگاه خبرنگاران و ... نیز ایراد داشت. در دوره قبلی فدراسیون فوتبال عزم جدی شد و به ورزشگاه‌هایی که صندلی نداشتند اجازه میزبانی ندادند. بازی‌ها را به استان‌های همجوار بردند و در یک زمان منطقی بسیاری از ورزشگاه‌های ما صندلی‌گذاری شد.

 

قنبرزاده ادامه داد: VAR هم شبیه همین است. از همه می‌خواهم موضوع را جدی بگیرند زیرا تبدیل به یک الزام می‌شود. فردا اگر فیفا و AFC ابلاغ رسمی کنند نمی‌توانیم بدون VAR میزبانی کنیم. باید ورزشگاه‌ها به سمت استفاده از VAR بروند. 

 

وی در خصوص ضمانت اجرا برای VAR گفت: معقولاتی داریم. اگر در فصل آینده 60 تا70 درصد ورزشگاه‌ها به این سیستم مجهز شدند 30 درصد باقی مانده باید از همان ورزشگاه‌های دارای VAR استفاده کنند. یادتان هست در برهه‌ای کمبرند ایمنی در خودروها به شوخی گرفته می‌شد اما وقتی طرح اجرایی و جرائم و مقررات به حالت اجرا درآمد اکنون استفاده از کمربند تبدیل به یک روند شده است. به استان‌ها هم حق می‌دهم زیرا در برخی از استان‌ها ورزشگاه‌ برای خود باشگاه‌ها نیست اما باید رایزنی کنند به توافق برسند. باید به مسئولان استانی بگویند اگر ورزشگاهی که می‌خواهید به ما بدهید این سیستم را نداشته باشد نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------