تاج: کی‌روش می‌گفت مصاحبه من علیه برانکو فنی است



اخبار,اخبار ورزشی,مهدی تاج

سال پرهیاهوی فوتبال ایران به پایان رسید و حالا اهالی فوتبال در برهه ای هرچند کم اتفاق، اما بسیار کلیدی قرار دارند.

به گزارش ورزش سه، مهدی تاج که این روزها بیش از همه با این دغدغه ها مشغول است، از حال فوتبال در سال 97 و برنامه های مهم 98 سخن می گوید. در مرور اتفاقات ورزشی سال 97، مواردی که بیش از همه توجه را جلب می کنند، مربوط به ورزش فوتبال هستند. فوتبالی ها سال گذشته را پر فراز و نشیب طی کردند و به واسطه حضور در جام جهانی و جام ملتهای آسیا و همچنین جدایی سرمربی پرسابقه تیم ملی، این سال سرشار از اتفاقات مهم و کلیدی برای ورزش محبوب فوتبال بود.

 

از این رو، شاید بهترین کسی که می توانست درباره حال و هوای فوتبال در این روزها و همینطور شرح سال گذشته صحبت کند، رئیس فدراسیون بود. مهدی تاج، گفت و گویی اختصاصی با ورزش سه انجام داده و در آن به بیان مسائل گوناگون پرداخته که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گفت و گوی او را اینجا می خوانید:

 

سوالا‌تمان را با اوضاع تیم ملی بعد از کی‌روش شروع می‌کنیم. انتخاب شما بر چه اساسی صورت می‌گیرد و چه برنامه‌ای دارید؟

خوشحالم که می‌گویید «برچه اساسی» و به سراغ رویه رفتید نه دنبال اسم. چرا که اگر من اسمی بگویم آخرش یک بحث از آن خارج می‌شود. در مورد رویه باید بگویم اول دنبال کسی هستیم که روند مثبت کی‌روش را ادامه دهد و این آثار مثبت را از بین نبرد. دوم کسی بیاید که روی همه تیم‌های ما حالت مدبرانه و پدرانه نظارت داشته باشد. چرا که تیم جوانان از نوجوانان و امید از جوانان و بزرگسالان از امید تغذیه می‌کند. نمی‌دانم ساختمان پک را دیدید یا نه. ما برای هر رده یک اتاق و یک منشی گذاشتیم و سیستم‌هایش برقرار است. چرا که هر فعالیتی انجام می‌دهند زیر نظر سرمربی باشد و موضوع محرمانه‌ای هم نیست و دسترسی به آن را برای همه مجاز کردیم. با این سیستم برای مثال سرمربی نوجوانان نمی‌تواند فعالیتی انجام دهد و بگوید نمی‌خواهم سرمربی جوانان بداند من چکار می‌کنم و با این سیستم کسی نمی‌تواند چیزی را پنهان کند.

 

در کل باید بگویم سرمربی را به زودی اعلام می‌کنیم و برای انتخاب سرمربی عجله‌ای نداریم. ما یک فیفادی در پیش داشتیم که اگر هم سرمربی موقت انتخاب می‌کردیم فشار ایجاد می‌شد چرا که رقابت‌های آسیایی نمایندگانمان در پیش است و اگر بحث تیم ملی مطرح می‌شد مشکل به وجود می‌آمد. برای تیم‌های دیگر مشکلی نیست ولی برای سه تیم آسیایی کار فشرده می‌شود و مشکل خواهد شد. قطر و عربستان هم همین کار را کردند و به نفع تیم‌هایشان این فیفا دی را خرج کردند. البته ما اینجا می‌دهیم و در اردیبهشت شاید فیفا دی را پس بگیریم.

 

در کل ویژگی‌های مورد نظر برای انتخاب سرمربی برای شما چیست؟

یکی رزومه است که سابقه و توانمندی خوبی داشته باشد و کارنامه خوبی به جا گذاشته باشد. در کل همه ویژگی‌ها را من شخصاً تعیین نمی‌کنم، با بزرگان و افراد زیادی مشورت کردیم و بر اساس نظراتی که گرفتیم با چند گزینه مذاکره کردیم.

 

گفتید موارد مثبتی در زمان کی‌روش وجود داشت که می‌خواهید ادامه پیدا کند. چه موارد منفی در همکاری با کی‌روش بود که قصد دارید در مورد سرمربی جدید وجود نداشته باشد؟

بحث قرارداد ما با کی‌روش بود که مشکلاتی ایجاد کرده بود. برای مثال در بحث مصاحبه کردن در قرارداد اجازه داده بودیم سرمربی تیم ملی مصاحبه فنی انجام دهد و وقتی علیه یک باشگاه صحبت می‌کرد او می‌گفت مصاحبه فنی است و ما می‌گفتیم نیست و به نوعی هر دو درست می‌گفتیم. ما آنجا دست سرمربی تیم ملی را نبسته بودیم و مشکلاتی ایجاد شد ولی در قرارداد جدید همه چیز خط کش گذاری شده رعایت می‌شود و موارد به ریز ذکر می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

 

چه ویژگی‌هایی در کی‌روش وجود داشت که در انتخاب سرمربی جدید هم لحاظ می‌شود؟

بحث سخت کوشی کی‌روش نکته مثبتی بود که نظر ما را جلب کرد. سرمربیانی هستند که فقط سر زمین تمرین می‌روند و تیم را تمرین می‌دهند و بعد می‌روند و نمونه اینجور مربی‌ها را همه جا دیده‌ایم ولی همین ساختمان پک شهادت می‌دهد که کی‌روش پای کار بود. خیلی وقت‌ها ساعت 12 شب یا حتی دیرتر کارش تمام می‌شد و همه کادرش از آنالیزور و پزشک و... مشغول کار بودند و از آنها کار می‌کشید. اگر کسی باشد که کار نخواهد برایش انجام نمی‌دهند ولی کی‌روش استفاده می‌کرد. می‌توانید از دکتر خانلری یا آقای شهاب بپرسید و این موضوع را تصدیق می‌کنند.

 

برای هر بازیکنی ما یک پرونده پزشکی داریم و هر روز ایشان 3 سوال به پرونده اضافه می‌کرد و این را از همه بازیکنان می‌خواست و ما مجبور بودیم انجام دهیم. در بحث فنی و بین‌الملل و... همینطور بود. هر روز از کمیته بین‌الملل درخواستی داشت که باید انجام می‌شد ولی می‌توانست این کارها را انجام ندهد. همین زمین چمنی که برای تیم ملی درست شده یکی از بهترین چمن‌های حال حاضر ایران است و تا چشم کار می‌کند سبز است. همه این‌ها در 2 سال انجام شده. پولش را کی‌روش نداده ولی فشار او بود که باعث شد اینجا ایجاد شود. خود او یک تمرین بیشتر در این چمن انجام نداد و برای آینده مانده است. او واقعاً خیلی زحمت کشید.

 

این مسائل مدیریتی است چرا باید با فشار سرمربی انجام شود؟

مدیر اولویت بندی خودش را روی درخواست‌های سرمربی می‌گذارد. مثلاً اگر سرمربی نگوید زمین تمرین می‌خواهم مدیر میگوید در همان زمین نفت تمرین می‌کنند و کفایت می‌کند.

 

همین مسائل باعث می‌شود که بگویند کی‌روش رئیس فدارسیون فوتبال است.

این که چه می‌گویند مهم نیست. نتیجه کار مهم است و نتیجه کار همین ساختمان پک و زمین چمن‌هایی است که می‌بینید و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا 20 سال جواب کار ما را می‌دهد و مدت طولانی از آن استفاده خواهد شد. ما خزانه چمن درست کردیم و خودمان چمن تولید می‌کنیم و هرجا چمن مشکلی برایش ایجاد شد از همین خزانه چمن تامین می‌کنیم.

 

اینها باعث می‌شود کی‌روش بگوید امکانات ایجاد شده میراث من است، شما به عنوان رئیس فدراسیون دوست ندارید امکاناتی که در دوره کاری‌تان ایجاد شد به نام خودتان ثبت شود؟

بحث مدیریت من نیست و این اتفاقات در زمان مدیریت جمهوری اسلامی افتاده است و بحث اسم من مطرح نیست.

 

هنوز با کی‌روش در تماس هستید؟ برای انتخاب سرمربی جدید با او مشورت می‌کنید؟

در تماس هستیم ولی تماس ما در حد احوالپرسی است و در مورد مسائل کاری صحبت نمی‌کنیم.

 

بزرگترین اختلافی که در دوران همکاری با کی‌روش داشتید چه بود؟

خیلی نمی‌خواهم واردش شوم و دوست ندارم در موردش صحبت کنم. کی‌روش از ایران رفته و مربوط به گذشته است. ترجیح می‌دهم در مورد آینده و سرمربی جدید و برنامه‌های پیش رو صحبت کنم.

 

اگر کی‌روش را بخواهید در یک جمله توصیف کنید چه می‌گویید؟

مربی سختکوش و قوی‌ای بود که مثل همه انسان‌های دیگر و مثل من و شما نقاط قوت و نقاط ضعفی داشت.

 

کار کردن با او سخت بود؟

من با 20-30 مربی مختلف در دوران مدیریتم در جاهای مختلف کار کردم و هرکدام از این افراد ویژگی‌های خاص خودشان را داشتند ولی چیزی که کی‌روش را از بقیه متمایز می‌کرد وقت گذاشتنش برای کارهای مختلف بود. او یک دفترچه همراه خود داشت و همه چیز را در آن می‌نوشت. به من میگفت مثلا در ماه جولای فلان حرف را زدی و گفتی این کار را انجام می‌دهی و آن را از من می‌خواست. من در کل سختکوشی کی‌روش را بهترین ویژگی‌ او می‌دانم.

 

ما همیشه مهدی تاج را شخصی می‌بینیم که کمتر عصبانی می‌شود و آدم صبوری است ولی در برنامه شبکه سه به آن شکل عصبانی شدید و کسی انتظارش را نداشت. چه اتفاقی افتاد؟

من تذکراتی قبلاً به بعضی‌ها دادم و وقتی رعایت نمی‌کنند مجبورم واکنش نشان بدهم. من هیچ وقت یکباره کاری را انجام نمی‌دهم. پیش از آن برنامه چندبار صحبت‌هایی انجام دادند و تذکر داده بودم که این چنین یک طرفه به قاضی نروند. کی‌روش قابلیت‌هایی دارد و ضعف‌هایی دارد که باید کنار هم دیده شود. همین تیم قطر در مقدماتی جام جهانی با همین نفرات و همین مربی 2 بار به ما باخت و به جام جهانی نرفت ولی همین افراد گفتند قطر تیم گلخانه‌ای است و از همه جای دنیا بازیکن قرض کرده است. برج 3 ما به جام جهانی رفتیم و این افراد تا می‌توانستند از قطر بد گفتند که تیم بدی است و فقط هزینه می‌کند و... همین افراد وقتی قطر در جام ملت‌ها قهرمان شد گفتند باید برنامه‌‌ریزی را از قطر یاد بگیریم. این افراد وقتی اینطور حرف خودشان را تغییر می‌دهند یعنی یک اتفاقی برایشان می‌افتد. ما علاوه بر فوتبال، در فوتسال و ساحلی و تیم‌های پایه بهترین نتایج تاریخ را کسب کردیم و در بزرگسالان هم بهترین نتایج را گرفتیم ولی هیچکس به نقش فدراسیون اشاره نکرد. انقدر کی‌روش را بالا بردند که خودش هم فکر می‌کرد واقعاً همه کاره است و تمام نتایج بر اساس زحمات او بوده است. می‌گفتند اقتصاد ما هم یکی مثل کی‌روش می‌خواهد، فرهنگ ما هم یکی مثل کی‌روش می‌خواهد و صحبت‌های از این دست. فکر و حرف آدم باید وزن داشته باشد. همین رسانه‌ها تا می‌توانستند کی‌روش را بالا بردند ولی وقتی به ژاپن باختیم می‌گفتند کسانی که خیانت کردند و کی‌روش را آوردند باید از ملت ایران معذرت‌خواهی کنند. همین افراط و تفریط‌ها آدم را ناراحت می‌کند.

 

پیش‌بینی می‌شود در سال پیش رو اوضاع اقتصادی فدراسیون خیلی سخت باشد. این شرایط  را چطور می‌بینید؟

فدراسیون امسال 8 برابر بیشتر از بودجه‌اش درآمدزایی داشت و همه آن را خرج امور عمرانی و زیربنایی کرد. یعنی هیچ چیز در کار مصرفی نیامد. این مشکلی است که در کشور ما وجود دارد. درآمد باید به صندوق ارزی و کارهای زیربنایی اختصاص داده شود. فدراسیون عقل به خرج داد و هرچه در آورد خرج امور عمرانی کرد. زمین و چمن و کارهای این چنینی انجام دادیم. هتل ایجاد کردیم و کارهای دیگر در برنامه داریم. من در دوره خودم کارهای عمرانی زیاد انجام دادم. همین شب گذشته تا ساعت 12 مشغول کار بودم. یک مشکل نقشه‌ای پیدا کردیم و به خاطر مجوز دچار مشکل شدیم و حالا خیلی ناراحتم و بیشترین ناراحتی من از این بابت بود چرا که یک طرحی در حال اجراست و ما خبر نداشتیم و مشکل ایجاد کرد.

 

این درآمد 8 برابر بودجه که امسال داشتید برای سال‌های بعد هم قرار است اتفاق بیافتد؟

نه مشخص نیست که سال آینده هم چنین اتفاقی بیافتد. کشور ما وارد یک مجادله جدی و یک جنگ جدی است. حمله جدی به آن شده است. یک وقت حمله نظامی است و کشته و شهید و عملیات و... آن معلوم است. یک وقت حمله اقتصادی است که آفات و تبعات خودش را دارد. آن هم کشته می‌دهد و آن هم مقاومت می‌خواهد. همه بخش‌های کشور باید خودشان را برای یک ریاضت جدی آماده کنند و فوتبال هم همینطور. ولی ما درآمدهایی که گاهی داریم خوب است. مثلا پول‌هایی که از فیفا می‌گیریم و مراوده‌های خوبی داریم. مثلا برای همین تیم بانوان 400 هزار دلار گرفتیم.

 

اینکه گفته می‌شود مساله میزبانی از عربستانی‌ها حل شده درست است؟

نه هنوز حل نشده است ولی به سمت خوبی پیش‌ می‌رود. امسال ذوب آهن کار خوبی کرد بازی را در کربلا برگزار کرد و من پسندیدم. امیدوارم تیم‌های ما نتیجه بگیرند و عربستان به این نتیجه برسد که از این بابت هم ضرر کرده است. در هر صورت کارها را پیگیر هستیم و امیدوارم به نتیجه برسد.

 

از حضور در کمیته مسابقات فیفا بگویید.

ما در فیفا قبل از انقلاب یک کرسی داشتیم ولی بعد از آن دیگر کرسی به این شکل نداشتیم. یک زمان علی دایی در بخش بازی جوانمردانه بود و چند چیز از این دست داشتیم. در حال حاضر که در کمیته مسابقات حضور داریم برنامه‌های زیادی انجام می‌شود و فکر می‌کنم اتفاق خوبی است.

 

بحث ساختمان‌های استقلال و پرسپولیس چه شد؟

باید کارشناسی بشود و مبلغی پرداخت کنند و به نام باشگاه زده شود چون دارند استفاده می‌کنند و مصلحت نیست از آنها گرفته شود.

 

بهترین دوست فوتبالی شما چه کسی است؟

خیلی‌ها هستند. نمی‌توانم از شخص خاصی اسم ببرم.

 

سوال آخر، از دوره کار در مطبوعات و جهان فوتبال چیزی به خاطر دارید؟

بله خیلی خوب، به کار من خیلی کمک کرده و باعث شده مطبوعات را بشناسم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------