خداداد عزیزی: به جای چند روز باید چند ماه فوتبال را تعطیل کنند



اخبار,اخبار ورزشی,خداداد عزیزی
خداداد عزیزی، مجری مراسم قرعه کشی لیگ برتر در فصل نوزدهم گفت: اگر تاخیر در شروع لیگ واقعا به خاطر بالا بردن امنیت ورزشگاه‌ها باشد، به جای چند روز باید چند ماه بازی‌ها را به تاخیر بیندازند.

خداداد عزیزی در گفت‎وگو با میزان، مصاحبه مفصلی انجام داد و حرف‌های مهمی در رابطه با شرایط فوتبال ایران، به تاخیر افتادن زمان شروع لیگ، وضعیت تیم‌ها و مربیان خارجی و... داشت. مصاحبه این چهره محبوب بین اهالی فوتبال را می‌خوانید:

 

*مراسم قرعه کشی لیگ چطور بود؟

از نگاه من، بهتر از دوره‌های قبل بود، زیرا وقت کشی نداشتیم و زمان مراسم بیشتر از یک‎ساعت نشد. مراسم آبرومندانه‌ای هم بود. برخی از مهمان ها، دو، سه ساعت بعد از این قرعه کشی بلیت هواپیما داشتند و باید برمی‌گشتند، اما طوری برنامه‌ریزی شده بود که مهمانان به زیارت و پروازشان هم برسند.

 

*اجرای خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من دنبال این نبودم که اجرای دلنشینی داشته باشم، چون تخصص من این نیست، ولی چون این مراسم، کاملا فوتبالی بود، پیشنهاد اجرایش را پذیرفتم. در پایان هم از مسئولان فدراسیون پرسیدم که همه گفتند اجرای خوب و راضی کننده‌ای داشتم.

 

*شما می‌دانید لیگ چه زمانی آغاز می‌شود؟

حقیقتش را بخواهید، نه؛ چیزی در این مورد نمی‌دانم، چون اصلا سوال هم نکردم. من هم شنیدم که اواخر مرداد، بازی‌ها شروع می‌شود. در واقع برایم مهم نبود که بپرسم چه روزی، لیگ شروع می‌شود، چون تیمی ندارم که نگرانش باشم.

 

*چرا امسال بیرون از گود فوتبال هستید؟

پیشنهاد درست و حسابی نداشتم. در این چند سال گذشته، پیشنهاد تیم‌هایی را پذیرفتم که یا مالک نداشتند و یا پول و امکانات کافی. خیلی‌ها می‌گفتند خداداد اشتباه کردی که هدایت فلان تیم را برعهده گرفتی، اما من به خاطر علاقه به فوتبال مربیگری را ادامه دادم، ولی دیگر تصمیم گرفته ام تا زمانی که پیشنهاد خوبی به دستم نرسد، سرمربی گری تیمی را قبول نکنم.

 

*حیف نیست شما مربی تیمی نباشید؟ بالاخره اسم خداداد هم می‌تواند لیگ را جذاب کند.

چه بگویم. خوشبختانه نه نیازی به اسم و پول فوتبال دارم و نه شخصیتی هستم که برای گرفتن پست، دست به هر کاری بزنم. حالا هم بدون استرس و دغدغه، در کنار خانواده هستم و زندگی ام را می‌کنم. از طرف دیگر، خسته شدم از بس هدایت تیم‌هایی را برعهده گرفتم که هیچ چیز غیر از مشکل نداشتند. همین سه تیم مشهدی که خیلی‌ها دوست دارند ناکامی شان را به من ربط بدهند را ببینید؛ سیاه‌جامگان، پیام مشهد و ابومسلم امروز کجا هستند؟ من زمانی سرمربی این تیم‌ها شدم که نه مالک داشتند، نه پول و نه امکانات. مشخص بود سرنوشت‌شان به اینجا می‌کشد. حالا که مسئولیتی ندارم، از زندگی لذت می‌برم!

 

*اما دوری خداداد عزیزی، علی دایی، علی کریمی، احمدرضا عابدزاده، افشین پیروانی و... از لیگ برتر، کیفیت و هیجان بازی‌ها را کاهش می‌دهد. این موضوع را قبول دارید؟

همین سوالی که شما پرسیدید، خودش گویای همه چیز است. در لیگی که این نام‌ها بیرون بنشینند، مشخص است که چه می‌گذرد. من در مورد خودم هیچ ادعایی ندارم و حرفی نمی‌زنم، اما سابقه مربیگری و کارنامه بقیه این چهره‌ها مشخص است. هر کدام از این نام‌ها به تنهایی یک برند هستند، اما می‌بینید که لیگ ما به جایی رسیده که آنها هم خانه‌نشین شده‌اند آن هم در شرایطی که بهترین روز‌های جوانی و پختگی را پشت سر می‌گذارند.

 

*فکر می‌کنی کیفیت لیگ نوزدهم نسبت به گذشته بالا می‌رود یا شاهد افت کیفی مسابقات و تیم‌ها خواهیم بود؟

به عقیده من، امسال شرایط بهتر از سال‌های قبل می‌شود چرا که حداقل 7 باشگاه با سرمایه قابل قبول وارد لیگ شده‌اند. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، شهرخودرو، ذوب آهن و فولاد سرمایه خوبی برای موفقیت در این فصل دارند. غیر اینها، تیم‌هایی مثل سایپا، گل گهر و پیکان به همراه صنعت نفت آبادان و نساجی می‌توانند پیشرفت خوبی داشته باشند. بقیه تیم‌ها هم پتانسیل بالایی دارند و نمی‌توانیم از حالا در مورد کیفیت شان صحبت کنیم، اما توانایی آن را دارند که اتفاقات مهمی در این فصل رقم بزنند. هیچ قانونی نوشته شده‌ای در فوتبال نداریم که بگوید، چون یک تیم خرجی نکرده، پس قهرمان نمی‌شود. شاید یک تیم معمولی بتواند حساب و کتاب‌ها را بهم بزند.

 

*موافق حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران هستید یا تصورتان این است که مربیان داخلی پتانسیل آن را دارند که نیاز به خارجی‌ها را از بین ببرند؟

مربی خارجی خوب، یا در تیم‌های ملی فعالیت می‌کند و یا لیگ‌های معتبر. باقی مربیان سطح دوم و سوم هستند که به سمت ایران و کشور‌های خاورمیانه کشیده می‌شوند تا پول دربیاورند. یعنی هر مربی‌ای که در فوتبال اروپا بیرون بماند، مشخصا کارنامه قابل قبولی نداشته وگرنه باید همین حالا سر کار باشد. مربیان خارجی که به ایران می‌آیند هم، از این قاعده مستثنی نیستند.

 

*البته آخرین قهرمانی‌ها متعلق به یک مربی خارجی به نام برانکو ایوانکوویچ در لیگ ایران است!

بله او یک مربی خوب بود که سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی را داشت و در چند کشور دیگر هم مربیگری کرده بود. حرفم این است که مربی خوب خارجی باید به کمک فوتبال ایران بیاید، امثال برانکو که هم از فوتبال کشورمان شناخت دارند و هم کارنامه شان قابل دفاع است.

 

*به نظرتان مربیانی مثل استراماچونی یا کالدرون در استقلال و پرسپولیس موفق می‌شوند؟

نمی‌دانم! اصلا نمی‌توانم در مورد مربیانی که از آنها شناخت ندارم، نظر بدهم. واقعا استقلال و پرسپولیس را دوست دارم و دلم می‌خواهد هر دو باشگاه موفق باشند، چون هواداران زیادی دارند و موفقیت این دو باشگاه، به فوتبال ایران هم کمک می‌کند حالا می‌خواهد با مربی خارجی باشد یا داخلی.

 

*و غیر از استقلال و پرسپولیس دوست دارید چه مربی یا تیمی موفق باشد؟

(مکث) دلم می‌خواهد حسین فرکی هر کجا که هست، موفق عمل کند، زیرا او آدم خوب و با شخصیتی است و زیر و بم کارش را خیلی خوب می‌داند.

 

*تاخیر در لیگ بیش از اندازه شده. آیا این وضعیت به فوتبال ایران آسیب وارد نمی‌کند؟

اگر این تاخیر واقعا به خاطر بالا بردن امنیت ورزشگاه‌ها باشد، به جای چند روز، باید چند ماه بازی‌ها را به تاخیر بیندازند. 18 دوره تا به حال لیگ داشتیم، اما این بازی‌ها چه گُلی بر سر فوتبال ایران زده است؟ غیر از اینکه دعوا و درگیری و حواشی را بیشتر کرده؟ باید استادیوم‌های خوب و استانداردی داشته باشیم تا همه از فوتبال لذت ببرند. شما هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که مردم به استادیوم بروند تا فوتبال ببینند، اما بر اثر زد و خورد، جانشان را از دست بدهند یا نقص عضو شوند. یکبار برای همیشه باید جلوی این فجایع گرفته شود. حالا می‌خواهد یک ماه بازی‌ها را عقب بیندازند یا یکسال؛ جان مردم از این حرف‌ها مهم‌تر است.

 

*البته حساسیت‌های فوتبالی که منجر به خشونت می‌شود، همیشه وجود دارد. قبول دارید؟

بله، اما دلیلی ندارد به خاطر یک برد و یک باخت در ورزشگاه ها، یکدیگر را کور کنند! حالا که سخت‎گیری شروع شده، فدراسیون باید تا پایان، پای این داستان بایستد و از حق هواداران فوتبال دفاع کند. اگر خواهان بهتر شدن وضعیت فوتبال ایران هستیم، همه باید پای کار باشیم و حمایت کنیم. یکی مثل من فقط می‌تواند با حرف‌ها و مصاحبه هایش از این ماجرا حمایت کند و یک نفر که مسئولیت بزرگ تری دارد، باید با انجام کار، امنیت استادیوم‌ها را بالا ببرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------