فدراسیون جهانی فوتبال، ادعای ایران را رد کرد



اخبار,اخبار ورزشی
فدراسیون جهانی فوتبال- فیفا در اقدامی کم‌سابقه با ارائه آمار و ارقام، ادعای فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر هرگونه مطالبه از جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را رد کرده است!

طبق مستندات منتشر شده از سوی فیفا، فدراسیون ایران تمام مطالباتش از صعود و حضور در دو جام جهانی پیشین را دریافت کرده و از این بابت حتی یک دلار هم طلبکار نیست. واقعیتی که فدراسیون فوتبال ایران بیان نمی‌کند این است که پرداختی باقی‌مانده فیفا به این فدراسیون صرفاً کمک‌های مالی فیفاست، نه طلب یا درآمد به‌جامانده از جام جهانی. از درآمد جام جهانی فقط دو میلیون و ۲۵۴ هزار دلار باقی مانده. این مبلغ به باشگاه‌های ایرانی تعلق دارد که در تیم ملی نماینده داشته‌اند و جزو مطالبات فدراسیون نیست.

 

جالب این که باشگاه‌ها نیز مانند فدراسیون، مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی که به فیفا شکایت کرده‌اند را به برداشت از همین مبلغ محول می‌کنند. مهدی تاج رییس فدراسیون ایران در صداوسیما گفته است فدراسیون فوتبال ایران ده میلیون دلار از فیفا طلب دارد، اما فدراسیون جهانی فوتبال این ادعا را رد می‌کند. فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به «موانع تحریم برای دریافت طلب از فیفا» خواستار ده میلیون دلار اعتبار از بانک مرکزی شد. تاج وعده بازپس دادن این وام را به زمان «آزاد شدن پول‌های ایران از فیفا» موکول کرده است.

 

صورتحساب دقیق ایران و فیفا

فیفا جزئیات پرونده مالی‌اش با ایران را به سایت تسنیم ارسال کرده است. پرداختی‌های واریز نشده به حساب ایران، ارتباطی به جام جهانی ندارد. بلکه مربوط به کمک‌های مالی و بودجه‌های عمرانی فیفاست که رقمی حدود ۵.۷ میلیون دلار می‌شود. دو میلیون و ۴۷ هزار و ۹۷۰ دلار از این مبلغ، مجموع کمک‌های مالی است که اختیار هزینه آن با فدراسیون است. سه میلیون و ۶۸۷ هزار دلار هم بابت پروژه‌های عمرانی است که باید در پروژه‌ها خرج شوند و فیفا به طور معمول، خودش بی‌واسطه آن مبالغ را به پیمانکار پروژه‌ها می‌پردازد. فدراسیون فوتبال ایران اجازه ندارد از این مبلغ برای بدهکاری‌ها، وام بانک مرکزی، تعهدات به مارک ویلموتس یا هر شخص و سازمان دیگری هزینه کند.

 

فدراسیون‌ها نمی‌توانند بودجه مربوط به برنامه FIFA Forward را در جایی غیر از پروژه‌های مصوب فیفا به کار ببرند. اخذ این بودجه‌ها نیز منوط به ارائه طرح و تصویب آن در فیفاست. بخشی از این رقم برای تعویض چمن و تجهیز زمین شماره یک آکادمی ملی فوتبال است. بخش عمده‌ای از این مبلغ هم به پروژه ساختمان جدید فدراسیون تعلق دارد، ساختمانی که عملیات احداثش هنوز آغاز نشده اما برایش دو مراسم افتتاحیه در دو تاریخ مختلف گرفته‌اند! بار اول اسفند ۹۶ توسط اینفانتینو و مارکو فان باستن که کلنگ احداث را به زمین کوبیدند. در حالی که هیچ ساخت و سازی در کار نبود، مسئولان ورزش با کلاه ایمنی ایستاده بودند. هشت ماه بعد (آبان ۹۷) بدون هیچ تغییری در محل پروژه، دومین مراسم افتتاحیه برگزار شد و این بار شیخ سلمان رئیس AFC با قیچی تزیین شده‌ای روبان رنگی را برید. روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «وقتی رئیس فیفا را سر کار گذاشتیم» در همین باره نوشت: دو بار کلنگ خورده، اما یک ‌درصد هم پیشرفت نداشته است.

 

تناقض‌ها و ابهامات در هزینه‌های فوتبال ایران

حال پرسشی که فوتبال‌نویسان و بازیکنان تیم ملی مطرح کرده‌اند این است که دو پاداش‌ ۸ میلیون دلاری بابت دو دوره جام جهانی، همچنین دو دوره کمک‌های ۱.۳ میلیون دلاری فیفا بابت آماده‌سازی تیم ملی چگونه هزینه شده؟ این رقم نزدیک به ۲۰ میلیون دلار می‌شود، اما اینک در خزانه فدراسیون حتی یک دلار هم باقی نمانده. به نحوی که ایران از عهده پرداخت قسط اول دستمزد ویلموتس نیز برنمی‌آید. فدراسیون فوتبال توضیح شفافی نمی‌دهد. خزانه‌دار فدراسیون در آذرماه ۹۷ درباره مصارف پاداش جام جهانی ۲۰۱۸ گفت: «هزینه کمپ تیم ملی، سفرهای بین شهری در روسیه، ماشین‌هایی که در اختیار تیم ملی قرار گرفت و هزینه تیم حراستی از محل پاداش‌ها کسر شد.» این در حالی است که تردد و پروازهای جام جهانی در روسیه تا سقف ۵۰ نفر برای هر تیم، به طور کامل به عهده فیفا بوده است.

 

سلیمانی به تسنیم گفت: «۱.۵ میلیون فرانک بابت جرایم فیفا از حساب ما کسر شد. از جمله برگزاری مراسم شب عاشورا در بازی با کره‌ جنوبی.» اما فهرست دقیق جرایم در سایت فیفا درج شده. جمع جریمه‌های ایران شامل انفرادی، تیمی و عزاداری ۲۳۳ هزار فرانک است. چرا خزانه‌دار فدراسیون، رقمی شش و نیم برابر محاسبات فیفا را اعلام کرده؟ سلیمانی با شدت گرفتن انتقادات، ۲۱ بهمن پارسال در مصاحبه دیگری گفت: «جریمه‌ها از سال ۲۰۱۲ منظور شده و با توجه به عدم اعتبار نزد فیفا، انباشته شده و به صورت یکجا از محل پاداش جام جهانی ۲۰۱۸ کسر شد.» اسناد نشان می‌دهد این اظهارات نیز صحت ندارد. سال ۲۰۱۴ به خاطر جام جهانی ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به حساب ایران واریز شده. اگر ایران به فیفا بدهی داشت از آن مبلغ کسر می‌کردند و جریمه ۲۰۱۲ به سال ۲۰۱۹ موکول نمی‌شد.

 

از طرفی فیفا سالانه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به فدراسیون‌ها کمک می‌کند که هیچ کشوری به بهانه مشکلات مالی از مقدماتی جام‌‌ جهانی کناره‌گیری نکند. اختیار هزینه این پول که هر چهار سال، دو میلیون دلار می‌شود به عهده فدراسیون‌هاست. اگر ایران از جرایم سابق بدهکار بود، در همان سال از این مبلغ کم می‌شد. فدراسیون فوتبال تاکید می‌کند: «تمام پاداش‌ها، تو جیبی و تمام تعهدات قبلی پرداخت شده.» در حالی که مهدی طارمی پس از بازی با کامبوج، این ادعا را رد کرد و گفت: اگر نمی‌خواهند بدهند بگویند نمی‌دهیم!

 

از ابهامات دیگر، صورتحساب منتشر شده برای اردوی مسکو است. برای مثال، هزینه ۱۰۰ هزار دلاری بابت برگزاری هر نشست خبری سرمربی تیم ملی در اردوگاه لکوموتیو درج شده است. خبرنگاران پرتعداد ایرانی حاضر در جام جهانی می‌گویند هیچ نشست خبری آنجا برگزار نشده است!

 

وقتی حکم کمیته اخلاق هم بی‌اثر است

فدراسیون فوتبال ایران، هزینه صرف شده برای آماده‌سازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را دو میلیون فرانک اعلام کرده. این در حالی است که اقامت تیم ملی و بازی‌های تدارکاتی‌اش در اردوگاه اسپایر قطر رایگان بود.

 

همچنین از فاصله پنج روز مانده به آغاز جام ملت‌ها، هزینه تیم‌ها در امارات رایگان بود که تیم ایران دقیقاً در همین فاصله وارد امارات شد. در جستجوی دو میلیون فرانک غیر شفاف، احتمال پر رنگ دیگری غیر از بازی تدارکاتی با تیم‌های ترینیداد و بولیوی به چشم نمی‌آید. طبیعتاً اگر طبق گفته مهدی تاج با یک و نیم میلیون دلار می‌توان مقابل تیم ملی برزیل به میدان رفت، قیمت بازی با این تیم‌ها نباید بالا باشد. درآمد ایران از جام ملت‌های آسیا نیز بنا بر تاکید فدراسیون به طور کامل برای حقوق کارلوس کی‌روش پرداخت شد و ارتباطی به درآمد جام جهانی ندارد. محمدرضا داورزنی نیز ۱۴ بهمن پارسال گفت: از ابتدای سال ۹۷ طی سه نوبت ۲۷ میلیارد تومان کمک و چهار و نیم میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت کرده‌ایم.

 

معاون وزیر ورزش تاکید کرد این مبالغ برای «تدارکات، پشتیبانی و آماده‌سازی تیم ملی و همچنین پاداش ورزشکاران» در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت. جمع این مبالغ ارزی و ریالی از فیفا و وزارت ورزش، رقم هنگفتی می‌شود اما علاوه بر نامشخص بودن جزئیات هزینه‌ها، سرمربی وقت تیم ملی هم در مصاحبه‌های متعدد نسبت به روند آماده‌سازی تیمش معترض بود. فدراسیون فوتبال ایران حتی از شفاف‌سازی درباره پرونده فساد مالی کفاشیان و ترابیان که حکم محکومیت‌شان در کمیته اخلاق همین فدراسیون صادر شده خودداری می‌کند. شرکت MP&SILVA می‌گوید برای پخش دیدارهای تیم ملی در برابر گوام، عمان، هندوستان و ترکمنستان ۳۱۶ هزار دلار به ایران داده،‌ قراردادی که به گزارش خبرگزاری ایسنا در سیستم اداری و مالی فدراسیون ثبت نشده و «با پیگیری‌ کمیته اخلاق مشخص شد به حسابی واریز شده که از ایمیل شخصی ترابیان ارسال شده بود».

 

بهارنیوز

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------