مهدوی‌کیا: در فوتبال پایه راه را گم کرده‌ایم/ آرات می‌تواند فوتبالیست بزرگی باشد



اخبار,اخبار ورزشی,مهدوی‌کیا
بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: متاسفانه در فوتبال پایه راه را گم کرده‌ایم و چند سالی است که استعدادهای ناب را نمی‌بینیم.

به گزارش تسنیم، مهدی مهدوی‌کیا در خصوص مقایسه شرایط حال حاضر فوتبال پایه نسبت به زمان خودش در سال‌های گذشته گفت: شرایط در گذشته یک مقدار بهتر بود چون عشق و علاقه در کار بیشتر بود. از آن زمانی که فوتبال‌مان را در حرف حرفه‌ای کردیم نه در عمل و پول به فوتبال آمد خیلی از مسائل کنار رفت. مشکلات زیادی در فوتبال پایه داریم و خیلی از مربیان زحمت می‌کشند و کارهای خیلی خوبی انجام می‌شود اما شرایط در زمان ما بهتر بود. آموزش و عشق و علاقه بهتر و بیشتر فوتبال پایه مدنظر بود.

 

وی ادامه داد: باشگاه‌های بزرگی مثل بانک ملی، راه‌آهن، هما و خیلی از باشگاه‌های دیگر که در رده پایه بازیکن ملی تحویل فوتبال مملکت دادند تعطیل شدند و نگاه‌ها طور دیگری شد. در فوتبال پایه ما بخش زیادی به دنبال درآمدزایی هستند. اگر بخواهیم به چند سال پیش برگردیم و با الان مقایسه کنیم، باید بگویم از نظر استعدادهای فوتبالی در آن زمان 10-12 نفر در فوتبال اروپا داشتیم و این نشان می‌دهد که روی فوتبال پایه‌مان کار کرده بودیم.

 

مهدوی‌کیا عنوان کرد: اکنون ژاپن و کره جای ما را گرفتند و دقیقا در این 20 سال جای ما و ژاپن عوض شد. آنها روی فوتبال پایه‌شان سرمایه‌گذاری کردند. ببینید در فوتبال پایه ما چقدر هزینه می‌کنیم، ما در باشگاه‌های بزرگ‌مان حتی ریالی به مربی‌های پایه پرداخت نمی‌کنیم و امکاناتی در این زمینه ندارند. در کل فکر می‌کنم زمانی که ما در شرایط سنی 14-15 سال بودیم شرایط خیلی بهتر بود. 

 

بازیکن پیشین تیم ملی که با برنامه «ورزش و مردم» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه الگوهای بهتری وجود دارد نباید الان شرایط بهتر شود؟ گفت: زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم خانواده‌ها مخالف فوتبال بودند و همه دوست داشتند بچه‌ها درس بخوانند. الان برعکس شده و خانواده‌ها دوست دارند بچه‌ها فوتبالیست شوند. متاسفانه الان خیلی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. خیلی از باشگاه‌های ما تیم‌های پایه را رها کردند و  به مربی می‌گویند که یک تیم را بچرخاند. آن مربی هم 10-15 بازیکن دارد و بقیه بازیکنان را باید با پول به خدمت بگیرد و این بازیکنان می‌آیند جای استعدادهای ما را می‌گیرند.

 

وی افزود: اگر قرار است در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به بازیکنانی که استعداد دارند اهمیت دهیم. متاسفانه الان می‌بینیم که یکسری از بازیکنانی که استعداد ندارند وارد این عرصه می‌شوند و بسیاری از بازیکنانی که استعداد دارند راه خودشان را پیدا نمی‌کنند. یکی از مسائلی که آکادمی کیا را راه‌انداختم همین دلیل بود. خیلی از افراد من را می‌دیدند و می‌گفتند که استعداد داریم ولی باید برای بازی کردن پول پرداخت کنیم.

 

مهدوی‌کیا در پاسخ به این سوال که در افرادی که پول خرج کردند نمونه‌ای بوده که فوتبالیست حرفه‌ای شوند؟ خاطرنشان کرد: هیچ فردی نتوانسته از خانواده مرفه فوتبالیست خوبی شود. در تمام دنیا همیشه فوتبال متعلق به قشر ضعیف بوده و بچه‌هایی بودند که با تمام توان بدون هیچ چیزی تلاش کرده و موفق شده‌اند. متاسفانه ما در فوتبال پایه یک مقدار راه را گم کرده‌ایم، خیلی از مربیان زحمت می‌کشند ولی راه به سمت و سویی رفتند که چند سالی است استعدادهای ناب را نمی‌بینیم.

 

وی یادآور شد: باید از باشگاه‌های بزرگمان شروع کنیم و اگر باشگاه‌های ما روی تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری کنند شرایط بهتر می‌شود. در اروپا تیم‌ها وقتی در لیگ قهرمانان بازی می‌کنند روز قبل از آن تیم‌های پایه‌شان با هم بازی می‌کنند و این باشگاه‌ها ملزم به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند که خودشان را نشان بدهند. این موضوع را به AFC پیشنهاد دادم ولی این شرایط به خاطر مسائل مالی در آسیا امکان‌پذیر نیست. می‌توانیم در لیگ ایران چنین طرحی را پیاده کنیم. وقتی قرار است سپاهان با استقلال و پرسپولیس با ذوب‌آهن بازی کنند روز قبل از آن جوانان‌شان با هم بازی کنند. این موضوع باعث می‌شود بازیکنان دیده شوند و بعد از آن هم این جوانان به همان باشگاه‌ها تزریق می‌شوند.

 

مهدوی‌کیا در پاسخ به این سوال که بازیکنانی که در رده پایه بازی می‌کنند چند نفر‌شان در آینده فوتبالیست حرفه‌ای می‌شوند و امیرحسین حاجی‌زاده نوجوان اردبیلی در حال حاضر چه شرایطی دارد؟  تصریح کرد: این پروسه طولانی مدت است. بچه‌ای در سن 5-6 سالگی اگر استعدادی داشته باشد تضمینی برای فوتبالیست حرفه‌ای شدن او نیست. از سن 16 سالگی می‌توانیم بگوییم که این بچه فوتبالیست حرفه‌ای می‌شود یا نه.

 

بازیکن پیشین تیم ملی گفت: موارد زیادی داریم که بچه‌ای در سن 10-12 سالگی اعجوبه بوده ولی بعد از 2-3 سال از نظر فیزیکی نتوانسته شرایط خوبی پیدا کند. این مسیر خیلی سخت است. در مورد امیرحسین حاجی‌زاده باید بگویم که در سن 9 سالگی ویدیویی بیرون داد که بعد از آن باشگاه پرسپولیس با او قرارداد امضا کرد و حتی صحبت حضور او در رئال مادرید شد. در اردویی امیرحسین حاجی‌زاده را به ما معرفی کردند که در آن زمان شرایط خوبی نداشت و اضافه وزن داشت و به خاطر شرایطش افسرده شده بود. مدتی با ما تمرین کرد و شرایط خوبی پیدا کرد و الان در آکادمی ما حضور دارد و بازیکن خوبی است. اینکه در آن زمان گفته شد این بچه به رئال مادرید خواهد رفت ممکن بود او را نابود کند ولی الان در آکادمی ما تمرین می‌کند و از نظر اخلاقی بسیار خوب است و از لحاظ فنی توانایی بالایی دارد.

 

مهدوی‌کیا اظهار داشت: اینکه  فیلمی گرفته و کارهای نمایشی نشان داده شود، ملاک این نیست که یک بازیکن فوتبالیست بزرگی می‌شود. راه‌های فوتبالیست بزرگ شدن خیلی سخت است و زمانی کار نتیجه‌بخش است که در زمین فوتبال کار انجام شود. نمی‌توانیم بگوییم فردی که در یک ویدیو همه را دریبل می‌کند،  فوتبالیست بزرگی می‌شود. بزرگترین مسئله که خیلی مهم است شخصیت و اراده هر فرد است و اگر از نظر ذهنی و شخصیتی آمادگی نداشته باشیم کار رها می‌شود.

 

وی گفت:‌ در دنیا نمونه زیادی داریم که یک فرد از بچگی کار کرده ولی به یک سنی که می‌رسد ورزش را کنار می‌گذارد. استعداد خیلی مهم است ولی روش استفاده از آن استعداد مهم است که بتوانیم بگوییم بچه‌های 10-12 ساله فوتبالیست‌های بزرگی می‌شوند یا نه؟ کار خیلی سخت است و زمان می‌برد. الان در آکادمی‌مان دو فوتبالیست 16 ساله داریم که یکی از آنها در دورتموند خودش را نشان می‌دهد و دومی هم در بارسلونا کار می‌کند.

 

پیشکسوت فوتبال کشورمان با بیان اینکه دنیای امروز متاسفانه دنیای مجازی شده است، عنوان کرد: متاسفانه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم فضای مجازی روی خانواده‌ها و جامعه تاثیر گذاشته است. خیلی خوشحال می‌شویم که بچه‌های کشورمان موفق شوند و در هر عرصه‌ای افتخار به دست بیاورند.

 

وی گفت: توصیه‌ای که می‌توانم بکنم این است که هیچ وقت بچه‌ها را تحت فشار نگذاریم چون هر بچه‌ای یک ظرفیتی دارد. ممکن است یک بچه‌ای در سن 10-11 سالگی خوب باشد ولی در سن 14-15 سالگی بچه‌های دیگر نسبت به او پیشرفت بیشتری کنند. خانواده‌ها باید با این مسائل کنار بیایند و نباید به بچه‌ها فشار بیاورند. فشار زیاد به بچه‌ها می‌تواند آنها را از آن کار متنفر کند. باید اجازه بدهیم بچه، بچگی کرده و راهش را پیدا کند. در اینکه آرات حسینی استعداد است شکی نیست، حتی من توسط یکی از دوستانم کمک کردم که در انگلیس راه درست را پیدا کند. امیدوارم در سال‌های آینده خبرهای بهتری از او بشنویم و در جایگاهی که دوست دارد قرار بگیرد ولی این قدر در فضای مجازی هجمه علیه او ایجاد نکنیم که او همه کار باید بکند.

 

مهدوی‌کیا خاطرنشان کرد: باید این را درنظر بگیریم که زمانی که او در زمین فوتبال قرار گرفت و در قالب یک تیم بازی کرد چه شرایطی دارد و وقتی به سن 16 سالگی رسید می‌توانیم بگوییم که آرات فوتبالیست بزرگی خواهد شد یا نه. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------