اعضای کارگروه تبلیغات محیطی لیگ برتر مشخص شدند/ چرا صدری وساکت با آجورلو مخالفند؟



کارگروه تبلیغات محیطی لیگ برتر ،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
اعضای کارگروه تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر فوتبال مشخص شدند.

به گزارش تسنیم، در جلسه امروز (چهارشنبه) مدیران باشگاه‌های لیگ برتری با شهاب‌الدین عزیز‌ی خادم رئیس فدراسیون فوتبال مقرر شد یک کارگروه تحت عنوان کارگروه چابک‌سازی تبلیغات محیطی تشکیل شود.

 

بر همین اساس اعضای کارگروه تخصصی امکان سنجی حقوق، اجرایی و تعیین فرآیند برون سازمانی سازمان لیگ که پیش از این معرفی شده‌ بودند به همراه سه فرد جدید کارگروه تبلیغات محیطی را تشکیل می‌دهند.

 

بهرام رضاییان، مهرداد سراجی، غلامرضا رفیعی، حسین آل اسحاق، محمدرضا براتی، صادق رئیسی‌کیا که پیش‌تر از سوی رئیس فدراسیون به عنوان اعضای کارگروه تخصصی انتخاب شده بودند به همراه مجید صدری (سرپرست باشگاه پرسپولیس)، مصطفی آجورلو (مدیرعامل استقلال) و سعید عباسی (رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال) که به تازگی انتخاب شده‌اند، به عنوان اعضای کارگروه تبلیغات محیطی این موضوع را بررسی خواهند کرد. گرشاسبی نیز از ابتدا عضو گروه امکان سنجی حقوق، اجرایی و تعیین فرآیند برون سازمانی سازمان لیگ بود که گفته می‌شود استعفا کرده است.

 

چند باشگاه از جمله استقلال خواهان در اختیار گرفتن حق تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خود هستند. امروز جلسه‌ای در این باره با حضور نمایندگان باشگاه‌ها‌، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار و در نهایت مقرر شد این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

 

چرا صدری وساکت با آجورلو مخالفند؟

باشگاه‌هایی که با اعداد و ارقام سروکار دارند نسبت به تحقق وعده‌های مدیرعامل استقلال و اعداد بزرگش خوش بین نیستند.

 

به گزارش ورزش سه، حدود 10 روز قبل بود که مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال با ارسال نامه ای رسمی به سازمان لیگ فوتبال خواهان دریافت تبلیغات محیطی بازی های خانگی این باشگاه شد. آجورلو با اعلام این موضوع که در قرارداد باشگاه با کارگزار جدید آمده که از 500 میلیارد مورد توافق 150 میلیارد تومان بابت در اختیار داشتن حق تبلیغات محیطی است، نسبت به انجام تبلیغات توسط سازمان لیگ موضع گیری کرد.

 

*ادعای بزرگ 
مدیرعامل استقلال در روزهای گذشته بارها در این خصوص ادعا کرده و دو شب قبل در مصاحبه ای مفصل ، ایده درآمدزایی خود را تا 1000 میلیارد بالا برد. در عین حال دو سال است که سازمان لیگ به طور کامل تبلیغات محیطی را دراختیار داشته و با توجه به سازوکار فعلی در کف پتانسیل فوتبال مشغول درآمدزایی بوده است.مسئولیت تبلیغات در لیگ بر عهده یک جمع دو نفره شامل صادق درودگر و فردی به نام امیدی است که طبعا نمیشود انتظار داشت آنها بتوانند کار یک شرکت بازاریابی و فروش را انجام بدهند کمااینکه با توجه به مبالغ مطرح شده جدید سازمان لیگ از اعلام درآمد قطعی تبلیغات در سالهای گذشته طفره می‌رود.


اما در جبهه مقابل نیز وضعیت خاصی حکمفرماست. بر اساس قراردادی که استقلال با شرکت ایده پروران تبلیغ امضا کرده، این شرکت متعهد شده در صورتی که تبلیغات دور زمین بازی های خانگی استقلال در اختیارش باشد، برای هر مسابقه خانگی لیگ 10 میلیارد تومان(150 میلیارد تومان برای 15 بازی خانگی لیگ) به باشگاه پرداخت ‌کند.ادعایی که آجورلو برمبنای آن امروز برگ دیگری روی میز گذاشت. 

 

*همه تیمها چند؟ 
امروز مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری در جلسه ای با شهاب الدین عزیزی خادم رییس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ فوتبال برگزار کردند تا در این خصوص به بحث و تبادل نظر بپردازند. جلسه ای که مشخص کرد سازمان لیگ و فدراسیون بدشان نمی‌آید موضوع تبلیغات محیطی را به خود باشگاه‌ها بسپارند و سهمشان را بگیرند. مهم ترین مساله اما پیشنهاد بزرگ و ادعای مدیرعامل استقلال بود که مشخص بود پارافراتر از ادعای قبلی خود گذاشته و قصد دارد تبلیغات محیطی کل بازی های لیگ برتری را برعهده بگیرد. 


مدیرعامل استقلال براین باور است که اگر به غیر از بازی های خانگی تبلیغات محیطی دیدارهای خارج از خانه نیز را در اختیار داشته باشد، می‌تواند هم به باشگاه‌ها سود خوبی برساند و هم باشگاه استقلال از این موضوع عایدی داشته باشد. به همین خاطر او از مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری خواست همراهش شوند و از پیشنهادش استقبال کنند.


اما پیشنهاد آجورلو چه بود؟ اکبر محمدی مدیرعامل باشگاه پیکان این پیشنهاد را افشا کرد: « ایشان عنوان کردند که اگر باشگاه های لیگ برتری به ایشان اعتماد کنند، 8 میلیارد تومان در اختیار باشگاه ها می گذارند. هم به واسطه بازی هایشان با استقلال و پرسپولیس و هم به واسطه دیدارهای خودشان. من خودم شخصا حتما از این موضوع استقبال می کنم. چراکه این رقم تقریبا چند برابر رقم سازمان لیگ است. اگر محقق شود و بشود این پول را در اختیار باشگاه ها بگذارند، قدم مهم و اتفاق مثبتی می افتد که تا الان در فوتبال ما سابقه نداشته است.»


*8 میلیارد چگونه به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود؟
پرداخت 8 میلیارد تومان به طور سالیانه به باشگاه‌های لیگ برتری که با آجورلو همراهی کنند، مساله ای قابل تامل محسوب می‌شود. سازمان لیگ فوتبال بابت فصل گذشته قراردادی با یک شرکت داشت و در نهایت به طور میانگین بین 2.5 تا 5 میلیارد تومان بابت سهم تبلیغات محیطی به هر باشگاه پرداخت کرده است. این در شرایطی است که اکثر باشگاه ها بین 2.5 تا 3.5 میلیارد تومان سهم شان شده که نزدیک به نیمی از این پول هم بابت عضویت در سازمان لیگ و ایفمارک و... کسر شده و مابقی به حساب باشگاه‌ها واریز شده است. در این شرایط مدیرعامل استقلال ادعا کرده که هر باشگاهی با او همراه شود،‌ بابت کل فصل مبلغ 8 میلیارد تومان پرداخت می‌کند. مبلغی که تقریبا بیش از دو برابر عایدی فصل گذشته باشگاه های متوسط می‌شود.

 

آجورلو اما این پول را چگونه پرداخت خواهد کرد؟ مدیرعامل استقلال مدعی است که برای هر بازی 10 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت؛ او به مدیران باشگاه ها پیشنهاد داده برای بازی خانگی آنها با استقلال دو میلیارد تومان، برای بازی خانگی شان با پرسپولیس دو میلیارد تومان و برای 13 مسابقه خانگی دیگر جمعا 4 میلیارد تومان از تبلیغات محیطی به آنها پرداخت می‌کند و مابقی مبلغ هرچقدر که شد در اختیار باشگاه استقلال و کارگزارش باشد. به عبارت بهتر هر باشگاهی این پیشنهاد را بپذیرد دیگر حقی مبنی بر تبلیغات محیطی بازی های خانگی خود نخواهد داشت و با دریافت سالیانه 8 میلیارد تومان کل تبلیغات را به استقلال واگذار می‌کند.

 

 

*چرا صدری آجورلو را همراهی نکرد؟
پیشنهاد مدیرعامل استقلال یک ادعای بزرگ در فوتبالی که مشکلات اقتصادی زیادی دارد، محسوب می‌شود. در جلسه امروز نیز تعدادی از مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و نمایندگان آنها با پیشنهاد آجورلو مخالفت و اعلام کردند حاضر نیستند کل تبلیغات را به آجورلو و شرکتی که او معرفی می‌کند واگذار کنند. اگرچه چند باشگاه موافق طرح آجورلو هستند و از آن استقبال کرده‌اند، اما بسیاری از باشگاه ها هنوز حاضر به پذیرش این موضوع که تبلیغات از کانال شرکتی غیر از سازمان لیگ انجام شود، نیستند.دربین این افراد مجید صدری سرپرست پرسپولیس موضع مشخصی دارد . 


امروز صدری در صحبتهایش ضمن اعلام آمادگی برای دریافت حق تبلیغات محیطی (ایده آجورلو) تشکیک خود نسبت به درآمد این طرح را مطرح کرد وگفت ضمن موفقت با اینکه پرسپولیس خود عهده‌دار تبلیغات دور زمین در بازیهای خانگی بشود اما بعید است که ارقام مطرح شده از سوی مدیر استقلال تحقق پیدا کند.


به جز شرایط اقتصادی کشور،دلیل او برای این صحبت سابقه فردی است که پشت ماجرای تبلیغات محیطی و پیشنهاد استقلال قرار دارد . این فرد در مقاطع مختلف راسا صاحب این امتیاز بوده و باید دید که چرا توافقات قبلی با وی بی نتیجه مانده است.


ادعای این کارگزار مبنی بر در آمدزایی 150 میلیاردی فقط از 15 بازی خانگی استقلال در لیگ ادعای بزرگی محسوب می‌شود و شاید به همین خاطر است که خیلی از مدیران باشگاه ها و سازمان لیگ نگران آینده این موضوع هستند و حاضر نیستند همکاری شان را شروع کنند.امروز محمدرضا ساکت هم ضمن استقبال از ایده‌های جدید کتاب سبز سازمان لیگ و قوانین جاری را بعنوان مرجع معرفی کرد.

 


*تشکیل کارگروه
خروجی حلسه امروز تشکیل یک کارگروه برای بررسی موضوع در تعطیلات لیگ بود درحالیکه مدیران به دودسته تقسیم شده‌اند.آنهایی که اعتماد کافی به این طرح ندارند (در جلسه امروز ساکت، نصیرزاده و فلاح ) و آنهایی که بااشاره به دریافتی ناچیز سالهای قبل،پیشنهاد آجورلو را یک فرصت برای درآمدزایی بیشتر می‌دانند. البته داستان پرسپولیس هم مشخص است؛آنها به دنبال کشف قیمت حقیقی تبلیغات لیگ اند. چیزی که نه سازمان لیگ آن را اعلام می‌کند و نه ارقام نجومی می‌تواند حای خالی واقعگرایی را در آن پرکند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------