فناوری جدید در جام جهانی؛ VAR نیمه‌اتوماتیک



ویدیوچک در جام جهانی قطر،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، اعلام کرد این احتمال وجود دارد که در جام جهانی قطر از اعلام نیمه‌اتوماتیک آفساید استفاده شود.

به گزارش ورزش سه، جانی اینفانتینو اعلام کرد فیفا نسبت به فناوری جدید هوش مصنوعی که در اختیارش قرار گرفته بسیار خوش‌بین است و این احتمال وجود دارد که در جام جهانی قطر از این فناوری برای اعلام آفساید به شیوه نیمه‌اتوماتیک استفاده شود. اینفانتینو گفت تصمیم نهایی فیفا در این‌باره پیش از شروع تورنمنت اعلام خواهد شد.

 

از صحبت‌های اینفانتینو چنین برمی‌آید که فیفا اعتقاد دارد فناوری نیمه‌اتوماتیک می‌تواند به کمک‌‌داور ویدیویی VAR کمک کند سریع‌تر درباره آفساید بودن یا نبودن موقعیت‌ها اعلام نظر کند. آزمایش‌ها درباره این فناوری در ماه‌‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد ولی اینفانتینو اعلام کرد تا این لحظه پیشرفت‌های بزرگی به‌دست آمده.

 

رئیس فیفا بعد از جلسه بورد بین‌المللی فیفا (IFAB) که در دوحه برگزار شد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:" ما این فناوری را در جام باشگاه‌های جهان تست کردیم که خیلی خوب بود. ما واقعا راضی هستیم و پیش از جام جهانی تصمیم نهایی را خواهیم گرفت".

 

پیر‌لوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا‌، هم با تایید صحبت‌های اینفانتینو گفت:" اطمینان دارم که می‌توان از این فناوری استفاده کرد".

 

سیستم VAR نیمه‌اتوماتیک که می‌تواند آفسایدها را ظرف چند ثانیه به دقت بسیار بالا اعلام کند از فناوری تشخیص توپ خودکار استفاده کرده و بلافاصله مدلی سه‌بعدی از موقعیت بازیکن می‌سازد.

 

استفاده از 5 تعویض، قانون رسمی فوتبال شد

در جلسه بورد بین‌المللی همان‌طور که انتظار می‌رفت مجاز بودن 5 تعویض در هر بازی به کتاب قوانین فوتبال اضافه شد. افزایش تعویض‌ها از سه نفر به پنج نفر بعد از اپیدمی کرونا در دستور کار قرار گرفت اما با تصمیم بورد بین‌المللی حالا به قانونی دائمی تبدیل شد. با این‌حال، استفاده از این قانون در تورنمنت‌های مختلف به تشخیص فدراسیون یا کنفدراسیون برگزارکننده واگذار شده است.

 

در جلسه بورد بین‌المللی همچنین تصویب شد که تعداد بازیکنان ذخیره هر تیم که می‌توانند روی نیمکت بنشینند از 12 نفر به 15 نفر افزایش پیدا کند. در این مورد هم استفاده از قانون جدید در تورنمنت‌ها به صلاح‌دید برگزارکننده موکول شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------