دربی ٨٣ در یک نگاه کلی (گزارش تحلیلی)



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,تکنولوژی

هشتاد و سومین نبرد سرخابی ها در دربی پایتخت در حالی برگزار خواهد شد که سرمربیان هر کدام اندیشه متفاوتی برای این بازی دارند.

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس و استقلال در شرایط متفاوتی اینبار در اولین دربی فصل شانزدهم روبروی یکدیگر قرار خواهند گرفت و مربیان دو تیم با توجه به پتانسیلی که در تیم خود برخوردارند به دنبال کسب نتیجه لازم از دربی هفته ششم هستند. البته هر کدام از آنها مصائب خاصی برای رسیدن به نتیجه لازم پیش روی خود می بینند.

تجربه برانکو یا انگیزه منصوریان؟
این اولین دربی علیرضا منصوریان روی نیمکت استقلال برای دربی محسوب می شود. جایی که او اکنون یکی از موفق ترین مربیان دربی را با کسب 2 پیروزی و یک تساوی پیش روی خود می بیند. برانکو ایوانکوویچ با تجربه حضور در جام جهانی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران از سال 91 حضور روی نیمکت را با تیم وارتکس کرواسی آغاز کرد. یعنی زمانی که هنوز دو سال به اولین بازی علیرضا منصوریان در تیم فوتبال پارس خودرو باقی مانده بود! سرمربی کنونی و 44 ساله استقلال درست 17 سال بعد از برانکو ایوانکوویچ دوران مربیگری خود را با دستیاری در استقلال و در سال 2008 آغاز کرد. با این حال علیرضا منصوریان با توجه به شرایط تیمش اکنون به دنبال برتری در دربی است تا هواداران را همچنان با خود همسو کند.

کلکسیون مربی گری دو مربی
افتخارات علیرضا منصوریان نیز در برابر برانکو ایوانکوویچ با توجه به سابقه مربیگری این دو نفر کفه ترازو را به سود سرمربی کروات پرسپولیس می کند. جایی که برانکو ایوانکوویچ در سمت دستیاری موفق به کسب عنوان سومی جام جهانی شده، عنوان سومی تیم ملی را در مسابقات غرب آسیا کسب کرده، قهرمانی با تیم ملی امید ایران، قهرمانی مسابقات چلنج کاپ آسیا-اقیانوسیه، صعود به مسابقات جام جهانی، دو عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر کرواسی، قهرمانی مسابقات جام حذفی کرواسی، قهرمانی مسابقات سوپرجام کرواسی، قهرمانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال چین به همراه شاندونگ لیونگ، نائب قهرمانی مسابقات جام حذفی عربستان به همراه الاتفاق و در نهایت نائب قهرمانی در لیگ برتر ایران با تیم پرسپولیس کارنامه پربار پروفسور پرسپولیس را تشکیل می دهد.

در سمت مقابل علیرضا منصوریان که دوران مربیگری خود را از سال 2008 با دستیاری در استقلال آغاز کرده، هنوز نتوانسته عنوان بزرگی را در کارنامه خود ثبت کند. او به همراه نفت تهران البته به فینال جام حذفی رسیده، با این تیم به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا گام نهاده، در تک مسابقه ای که هدایت تیم ملی را برعهده داشته موفق به شکست روسیه شده است. او در نفت تهران البته دو بار در رسیدن به عنوان قهرمانی در هفته پایانی ناکام مانده است. با این حال می توان با توجه به تجربه کمتر او نسبت به برانکو ایوانکوویچ می‌توان امیدوار بود علیرضا منصوریان در یک دهه آینده شرایط ایده آلی به وجود آورد.

تقابل رو در رو
علیرضا منصوریان اما در دو تقابلی که با سرمربی پرسپولیس در نفت تهران داشته نتایج خوبی کسب کرده و برانکو ایوانکوویچ را ناکام گذاشته است. او در فصل گذشته و در دیدار رفت دو تیم نفت و پرسپولیس به تساوی یک بر یک در تختی رضایت داد و در بازی برگشت نیز در حالی که سرخ‌ها برای پیروزی و رسیدن به قهرمانی بی‌تابی می کردند توانست تیمش را با دو گل پیروز میدان کند و همین نتیجه باعث از دست رفتن قهرمانی پرسپولیس و برانکو ایوانکوویچ در لیگ پانزدهم شد.

حاشیه در مدیریت باشگاه
رضا افتخاری اکنون در اولین تجربه مدیریت خود در استقلال به دنبال یک خاطره شیرین است، خاطره ای که البته برای علی اکبر طاهری در این مدت 3 بار رخ داده است. از زمانی که علی اکبر طاهری سرپرستی پرسپولیس را برعهده گرفته این تیم در دو بازی رفت و برگشت لیگ چهاردهم به پیروزی دست یافته و در لیگ پانزدهم نیز یک تساوی و یک برد برای سرخ‌ها رقم خورده تا سرپرست این تیم در پوست خود نگنجد. با این حال هر دو تیم در این مدت حاشیه های فراوانی را پشت سر گذاشته اند. افتخاری سومین مدیری است که بعد از افشارزاده و حسنی خو روی صندلی این تیم نشسته است. طاهری نیز چندی پیش در واکنش به مشکلات به وجود آمده در مسیر درآمدزایی تیمش استعفا داد که البته پذیرفته نشد. با این حال این مدیران دو تیم نیستند که نتیجه را رقم خواهند زد و باید در ذهن علیرضا منصوریان و برانکو ایوانکوویچ به دنبال تیم برنده بود.

گرانترین بازیکنان دو تیم
با توجه به تحت پوشش بودن این دو تیم توسط وزارت ورزش و جوانان، بودجه و هزینه آنها برای بازیکنان کاملا تحت نظر قرار گرفته است. با این حال گرانترین بازیکنان دو تیم را می‌توان در ترکیب پرسپولیس با بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، امید عالیشاه، وحید امیری و محسن مسلمان با دریافت 950 میلیون مشخص کرد. در استقلال اما بازیکنان بالای یک میلیارد مثل هرایر مگویان، خسرو حیدری، امید ابراهیمی و مهدی رحمتی با دریافت 1میلیارد و دویست حضور دارند.

هزینه میلیاردی در نقل و انتقالات
هر دو تیم علیرغم حفظ بازیکنان تاثیرگزار و اصلی خود، ستاره های خوبی را نیز به ترکیب خود اضافه کرده اند. سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند، وحید امیری، حسین ماهینی و محمد آرام طبع بازیکنان ستاره ای بودند که برای حضور در این تیم حدود 3میلیارد و هشتصد میلیون هزینه برای این تیم در پی داشته و در استقلال نیز کاوه رضایی، بختیار رحمانی، وریا غفوری، آرش افشین و رابسون ستاره های تازه وارد آبی‌پوش بودند که جمعا 5میلیارد و 250 میلیون برای این تیم هزینه در پی داشته است.

چه کسی منصوریان و برانکو را به خواسته‌اش می‌رساند
در شرایط فعلی کاوه رضایی، مهدی طارمی، مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند را می‌توان چهار چهره اصلی این دربی دانست که شانس بالایی برای گلزنی و نجات دروازه در این بازی برخوردارند.

مهدی طارمی با 3 گل، یک پاس گل و یک پنالتی در تقابل رودر روی دو تیم یکی از خطرناک ترین بازیکنان پرسپولیس محسوب می شود که انگیزه زیادی برای جبران اتفاقات رخ داده در ابتدای فصل دارد. طارمی که با جدایی از پرسپولیس راهی ترکیه شده بود تا با ریزه اسپور به فوتبال خود ادامه دهد در ادامه به این تیم بازگشت و البته هنوز هوادارانی هستند که با فراموش کردن گل های او در فصل گذشته و آتش بازی اش در دربی قبل از او دلخور هستند. این بازی می تواند طارمی را بار دیگر به مرد اول پرسپولیس تبدیل کند و مهاجم بوشهری به خوبی این مساله را می‌داند.

مهدی رحمتی نیز دیگر چهره خاص این بازی محسوب می شود که می تواند علیرضا منصوریان را به خواسته اش برساند. مهدی رحمتی تاکنون 10 دربی را تجربه کرده و در این میان 2 برد، 3 شکست و 5 تساوی در کارنامه اش ثبت شده و 6 کلین شیت و 10 گل نیز دریافت کرده است. اوج کار او را می‌توان در دو دربی فصل گذشته نامید که او در بازی رفت با مهارهای فوق العاده اش باعث شکل گیری تساوی تیمش شد و در بازی برگشت نیز در حالی که این تیم با 2 گل عقب بود با دفع پنالتی مهدی طارمی مانع از شکل گیری نتیجه ای عجیب در تقابل دو تیم شد.

علیرضا بیرانوند این روزها بهترین خاطرات خود را ثبت می‌کند؛ حضور در پرسپولیس، تیم ملی و ثبت آماری مناسب در هفته های ابتدایی باعث شده تا او موفقیت را در نزدیکی خود ببیند و این بازی می تواند او را به تمام خواسته هایش برساند. علیرضا بیرانوند اما با ثبت چهار کلین شیت در چهار تقابل خود با استقلال با پیراهن نفت رکورد جالب توجهی را به خود اختصاص داده است. او اکنون کار سختی مقابل حمله وران استقلال مثل کاوه رضایی، آرش افشین، جابر انصاری و ... خواهد داشت. برانکو ایوانکوویچ و هواداران پرسپولیس اما این روزها اعتماد کاملی به او دارند.

کاوه رضایی به عنوان گلزن ترین بازیکن استقلال در این فصل شرایط عجیبی را پشت سر می گذارد. او علیرغم دو گلی که برای این تیم به ثمر رسانده با توجه به فرصت سوزی‌هایش همچنان انتقاداتی را متوجه خود می بیند. کاوه رضایی با به ثمر رساندن یک گل مقابل پرسپولیس با پیراهن ذوب در این بازی به دنبال رسیدن به برترین گل تاریخ فوتبالی اش خواهد بود. که با حاشیه های فراوان در مسیر بین پیراهن قرمز و آبی در نهایت استقلالی شد با این گل می‌تواند مسیر علیرضا منصوریان و استقلال را در لیگ شانزدهم تغییر دهد.

چه کسی انتقام می گیرد؟
شاید بازیکن زیادی نباشد که به دنبال انتقام از تیم حریف باشد و شاید همان حس دربی کافی باشد که بازیکنان و کادرفنی دو تیم به دنبال ایجاد شرایط به سود تیم خود باشند. در صورتی که کنعانی زادگان در این بازی به میدان می‌رفت به نوعی می توانست سوژه اصلی دربی لقب گیرد. محسن مسلمان نیز با کری‌های خاص خود بعد از دربی برگشت فصل گذشته و البته ادعاهای رک و صادقانه اش مبنی بر انگیزه شان برای برتری مجدد مقابل این حریف، مهدی طارمی بعد از هدر رفتن پنالتی اش در دیدار فصل گذشته مقابل مهدی رحمتی و مهدی رحمتی برای جبران نتیجه شکست 4 گله در بازی قبلی، برانکو ایوانکوویچ برای جبران شکست فصل گذشته‌اش مقابل علیرضا منصوریان و از دست رفتن قهرمانی، کمال کامیابی نیا و امید ابراهیمی برای پیروزی در نبرد میانه میدان و اثبات شایستگی حضور در ترکیب تیم ملی از دوئل های جالب توجه این دربی خواهند بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------