ملکی: خنده معروف من مصداق این روزهای استقلال است/ در دوران سلطانی‌فر به تیم ظلم شد



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
استقلال در هیچ‌کدام از رقابت‌ها نه در لیگ برتر در جام حذفی و نه حتی در رقابت‌های آسیایی موفق به کسب نتیجه لازم نشده و همه چیز مشخص است.

 عضو سابق هیات‌مدیره باشگاه استقلال که به‌عنوان یک عضو اقتصادی در زمان مدیریت رضا افتخاری به این باشگاه اضافه شد بیشتر از آنکه به خاطر فعالیت‌ها یا عملکردش شناخته شده باشد به دلیل یک خنده تاریخی در برنامه ۹۰ آن هم به اظهارات علی منصوریان در مجادله‌ای که او با مهدی رحمتی در این برنامه داشت، شناخته می‌شود؛ خنده‌ای که تا مدت‌ها در بورس اخبار بود و از آن صحبت می‌شد، حالا اما به نظر می‌رسد این خنده‌ها مصداق این روزهای باشگاه استقلال باشد؛ چراکه هیچ چیز در این باشگاه سرجایش نیست. مددی استعفا کرده و هنوز مدیریت جدید انتخاب نشده است و کادرفنی نیز بدون آنکه برنامه‌هایش را بداند مجبور است در بلاتکلیفی به کارش ادامه بدهد. درخصوص مباحث مدیریتی باشگاه استقلال و سایر مسائل مرتبط با عباس ملکی به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عضو پیشین هیات‌مدیره استقلال را در ادامه می‌خوانید.

 

حتما اخبار و حواشی باشگاه استقلال را می‌خوانید و آنها را رصد می‌کنید. به‌عنوان مسئول پیشین باشگاه فکر می‌کنید بالاخره وضعیت این باشگاه چه زمانی درست خواهد شد؟

 

البته بگویید هوادار استقلال چون من هنوز هم خودم را طرفدار این باشگاه می‌دانم اما درباره سوال شما باید عرض کنم ما منتظر تصمیمات آقای دکتر سجادی هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد. ایشان از اهالی ورزش هستند و دغدغه‌های این دو باشگاه و بزرگی و پرهوادار بودن آنها و همچنین تاثیرشان در جامعه را حتما می‌دانند‌. در هر صورت حدود ۸۰ درصد جمعیت فعال کشوری هوادار این دو باشگاه محسوب شده و تفریح و خوشحالی و همه چیز آنها این دو باشگاه به‌شمار می‌رود. البته در صدر آن نیز به‌عنوان یک هوادار استقلال معتقدم در مدیریت قبلی ورزش به این باشگاه ظلم شد.

 

فکر می‌کنید این وضعیت چه زمانی درست می‌شود؟

 

عرض کردم منتظریم ببینیم تا تصمیمات دکتر سجادی درخصوص مدیریت باشگاه استقلال چه خواهد بود و چطور پیش خواهد رفت. این درحالی است که چند تن از پیشکسوتان و بزرگان استقلال به محضر وی رفتند و نظرات خود را گفتند و ان‌شاءالله ایشان تصمیمات مقتضی را گرفته و استقلال را از بحران مدیریت نجات بدهد.

 

زمانی که به‌عنوان عضو هیات‌مدیره در این باشگاه حضور داشتید، در سال آخر حضور رضا افتخاری به‌عنوان مدیرعامل این باشگاه بازیکنان تاثیرگذاری مثل جباروف، تیام، حسینی و ابراهیمی از این تیم جدا شدند و شرایط تقریبا مثل امسال دنبال شد.

 

بحث مدیریتی با مباحث مربوط به بازیکنان تفاوت دارد. اصل قضیه این است که مدیریت باشگاه با بحران مواجه هست. وقتی مدیرعامل می‌آید از روز اول درگیر آن است که پول از کجا گیر بیاورد که بدهی‌ها را صاف کرده و طلب این و آن را بپردازد. من کاری به افرادی که آمده‌اند ندارند و حتما شایسته بودند که مدیرعامل شده‌اند اما آنها وقت ندارند بنشینند و به آینده و ساختار استقلال فکر کنند و باید ۲۴ ساعت فقط به دغدغه‌های مالی فکر کرده و برای مسائل دیگر اصلا وقت نمی‌کنند زمان بگذارند و قطعا این‌طور نمی‌توان مدیریت کرد. شما هر مدیری را آنجا بگذارید همین مسیر را می‌رود شاید یکی باشد که خودش ۱۰۰ میلیارد داشته باشد و بیاید مدیریت کند و خودش بدهی‌ها را صاف کرده و قضایا را مدیریت می‌کند اما باید واقعیات را دید. این‌طور مسائل مسائل اساسی هستند. اینکه فلان بازیکن جدا می‌شود و فلان بازیکن می‌آید هر ساله در همه تیم‌های دنیا اتفاق می‌افتد. همین امسال استقلال چند بازیکن خوب گرفت و مثلا بازیکن خوبی هم مثل مهدی قایدی به علت مشکلات مالی و بدهی‌های کلان از این تیم جدا شد. درواقع این بازیکن را فروختند تا با پولش بدهی‌ها را بدهند و کاری کنند تا دوباره پنجره بسته نشود ضمن اینکه مطالبات بازیکنان جدید و قرارداد بازیکنان سابق پرداخت شود. البته انتقال پول این بازیکن هم به همین سادگی‌ها به خاطر عدم مبادلات بانکی به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود یعنی اینکه بحث تیم و بازیکنان نیست بلکه بحث خود باشگاه و ساختار باشگاه است.

 

ارزیابی‌تان از مدیریت امثال احمد مددی و ناصر فریادشیران در استقلال چیست؟ آیا آنها دوران موفقی داشته‌اند یا اینکه شما هم با هواداران موافقید که باید هرچه سریع‌تر از این تیم رفتنی شوند؟

 

شما خودتان عملکرد آنها را دیده‌اید. من چه بگویم، بگویم موفق بودند، خودتان به‌عنوان یک خبرنگار و اهالی ورزش ارزیابی کنید. وقتی که هواداران آخرش برخی اتفاقات را رقم بزنند یعنی عملکرد آنها رضایت بخش نبوده است. استقلال در هیچ‌کدام از رقابت‌ها نه در لیگ برتر در جام حذفی و نه حتی در رقابت‌های آسیایی موفق به کسب نتیجه لازم نشده و همه چیز مشخص است.

 

هواداران استقلال اعتقاد دارند وزارت ورزش درخصوص مدیریت پرسپولیس هر اتفاقی که می‌افتد با عجله دست به کار شده اما در این سو در باشگاه استقلال خیلی با وسواس و با صبوری تصمیمات گرفته می‌شود که این موضوع یعنی عدم تعیین‌تکلیف به موقع برای باشگاه استقلال به این باشگاه لطمه می‌زند!

 

درخصوص مدیران جدید وزارت ورزش اعتقادی به این امر ندارم اما درباره مدیران قبلی بله، درست است و این اتفاق می‌افتاد و دقیقا درست می‌گویند. الان حمید سجادی به تازگی به وزارت ورزش آمده و باید به این دوستان زمان داد اما در زمان مدیریت قبلی وزارت ورزش حق با هواداران است چون در باشگاه رقیب اجازه نمی‌دادند بحران به وجود بیاید اما در استقلال کار را به جایی رساندند که بحران تبدیل به انفجار می‌شد و بحران را به انفجار می‌کشاند یعنی اصلا چیزی برایشان مهم نبود.

 

همین حالا در زمان سجادی هم حدود یک هفته‌ای از استعفای مددی سپری می‌شود اما هنوز درخصوص مدیریت باشگاه استقلال تعیین‌تکلیف نشده است.

 

این اتفاق خواهد افتاد و اجازه بدهید آقای وزیر به موقع تصمیم بگیرد. من خودم به‌عنوان یک هوادار می‌گویم انتظار ندارم که سجادی به این سرعت به اوضاع سروسامان بدهد اما از او می‌خواهم محبت کرده و در اسرع وقت، وقت بگذارد و با یک کار کارشناسی و با نظریات سایر اهالی فن و آنهایی که استقلالی هستند و با نظر بزرگان این باشگاه و پیشکسوتان آن و مدیران قبلی مشورت کرده و ان‌شاءالله سریعا مدیریتی را انتخاب کند که بتواند این بحران را حل کند تا شرایط به سمت آرامش برود.

 

شما به‌عنوان یک عضو اقتصادی روزهای اول به باشگاه استقلال اضافه شدید. درحال حاضر مثل همیشه مشکل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس مباحث اقتصادی است. زیرساخت‌ها به چه شکل است که همیشه این مشکلات وجود دارد؟

 

اصلا ساختی وجود ندارد که بخواهد زیرساختی وجود داشته باشد. اصلا باشگاه ساختار ندارد یعنی هیچ برنامه‌ریزی نشده که باید از کجا پول دربیاوریم و چقدر دربیاوریم و اصلا چنین مسائلی وجود ندارد و درآمدها اتفاقی است! اولین بار که من به باشگاه استقلال رفتم و قرارداد ایرانسل را برای استقلال، پرسپولیس و تراکتور بستم تازه اولین بار یک قرارداد مدون برای باشگاه استقلال بسته شد آن هم با یک سازمان معلوم یعنی می‌دانستیم با چه کسی طرف حساب هستیم. این درحالی است که تا قبل از آن هیچ مدونی وجود نداشت و طرف حساب مشخص نبود. تازه اگر هم مشخص بود تعهداتش عملی نمی‌شد و باشگاه نمی‌توانست حقش را بگیرد اما اولین بار با ایرانسل یک قرارداد مدون امضا کردیم و واقعا این شرکت در آن دو سال به تمام تعهداتش عمل کرد. یک موقع یک مدیریت را می‌فرستند که می‌نشیند و قرارداد‌ها را دو سه برابر می‌کند اما مگر می‌شود این کار را کرد؟ مدیری که می‌خواهد چنین قراردادی ببندد باید ببیند آیا توان درآمدزایی و تامین منابع مالی برای پرداخت قراردادها را دارد یا خیر یا اینکه با این اقدامات بحران به وجود آمده و این بحران به سمت انفجار خواهد رفت. ‌مگر می‌شود قرارداد دو میلیاردی را به یک‌باره ۶ میلیارد کرد؟

 

قبلا یک اظهارنظر کرده بودید مبنی‌بر اینکه رسانه‌ها برای دل خودشان می‌نویسند تا بفروشند. هنوز روی حرف خود هستید؟

 

من چنین حرفی را هیچ موقع نزدم و امکان هم ندارد بزنم چون اگر رسانه نباشد جامعه به سمت دیکتاتوری خواهد رفت. شاید یک نفر این حرف را از زبان من در آن زمان به‌عنوان شایعه نوشته باشد. اصلا اگر رسانه نباشد چطور این اخبار و حاشیه‌ها رسانه‌ای می‌شود. این درحالی است که مدیران به خاطر همین رسانه‌ها سعی می‌کنند کار خود را به درستی انجام بدهند چون در غیر این صورت رسانه اعمال آنها را افشا خواهد کرد. من به این موضوع اعتقاد صددرصدی دارم که اگر رسانه نباشد مدیران اصلاح نخواهند شد.

 

در آن زمان گفته بودید ما هر چه که به وزیر می‌گوییم می‌گوید چشم اما الان یک سری صحبت‌های دیگر را درباره دوران سلطانی‌فر مطرح می‌کنید. امکان داشت تحت فشار بودید تا آن مصاحبه را انجام بدهید.

 

خیر، این‌طور نیست. تا آن زمانی که من بودم به همین شکل بود اما بعد از دوران ما وقتی که کنار آمدیم دیگر هر چه که دلشان خواست انجام دادند و هر روز یک مدیر گذاشتند. ببینید بعد از افتخاری چند مدیر گذاشتند.

 

البته در زمان افتخاری بدترین و تندترین انتقادات به این مدیر شد.

 

اتفاقا آن روزی که می‌خواستند افتخاری را بردارند به وزارتخانه رفتم و گفتم چرا می‌خواهید او را بردارید. افتخاری هم استقلال را شناخته و هم آدم پاکی است و هم اهل ورزش به‌شمار می‌رود. خودم شخصا رفتم و به این موضوع اعتراض کردم.

 

شما یک خنده معروف در تاریخ فوتبال ایران در واکنش به اظهارات منصوریان درخصوص مهدی رحمتی به ثبت رساند‌ید. فکر نمی‌کنید مصداق این خنده‌ها حال و روز این روزهای استقلال باشد؟

 

دیگر بعضی مواقع یک چیزهایی ناخواسته درست در می‌آید و واقعا این روزهای استقلال هم خنده‌دار است و می‌تواند مصداق آن هم باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------