محرومیت ۶ ماهه در انتظار ستاره فراری پرسپولیس



باشگاه پرسپولیس ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
جدایی یورگن لوکادیا مهاجم هلندی ضربه بزرگی به پرسپولیس و یحیی گل محمدی زد و دست سرخ ها برای ادامه فصل خالی کرد. 

 به گزارش خبرآنلاین؛ «یورگن لوکادیا از ایران رفت». این خبر ِعجیبی بود که باشگاه پرسپولیس را پیش از دربی با بحران و شوک عجیبی روبه‌رو کرده. باشگاه پرسپولیس چنان با رفتن لوکادیا سردرگم شد که با انتشار اخباری عجیب و غریب و البته متناقض، حواشی این «رفتن» را افزایش داد.

 

هفته پیش خبری منتشر شد که لوکادیا با رفتن به فرودگاه امام خمینی (ره) قصد خروج فوری از ایران را دارد، اما به دلیل بدهی مالیاتی که حاصل از قرارداد ۹۰۰ هزار یورویی او است، نمی‌تواند از ایران خارج شود. در کمال شگفتی برای اولین بار، اما بدهی مالیاتی لوکادیا در عرض کمتر از ۲۴ ساعت حل شد تا او بتواند از کشور خارج شود. باشگاه پرسپولیس با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به رفتن لوکادیا اعلام کرد، بازیکن هلندی پرسپولیس به دلیل بیماری همسرش قصد رفتن از ایران را دارد؛ درحالی‌که با مراجعه به صفحه رسمی همسر لوکادیا و مشاهده استوری او، به‌راحتی می‌توان به این موضوع پی برد که همسرش اتفاقا بهترین روزهای زندگی خودش را سپری می‌کند. شایعه بدقولی مسئولان باشگاه پرسپولیس نسبت به پرداخت حق وحقوق مالی به لوکادیا نیز موضوعی بود که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، اما علیرضا اشرف، مدیر رسانه‌ای باشگاه پرسپولیس در گفتگو با «هم‌میهن» اظهار داشت، تمام حق و حقوق لوکادیا حتی زودتر از موعد مقرر به این بازیکن پرداخت شده و از این بابت اصلا مشکلی نبوده است. اشرف در ادامه درخصوص رفتن لوکادیا نیز می‌گوید: «دو شب پیش لوکادیا به یکباره اعلام کرد قصد رفتن از ایران را دارد و ما هم تا پیش از این اصلا خبر نداشتیم او نمی‌خواهد در ایران بماند. تا پیش از این همه‌چیز خوب بود».

 

هر گل لوکادیا ۳.۳ میلیارد تومان آب خورد

روزنامه ایران‌ورزشی جزئیات بیشتری از دریافتی لوکادیا از پرسپولیس منتشر کرد و از قول یکی از نزدیکان به باشگاه پرسپولیس نوشت: قرارداد لوکادیا با باشگاه پرسپولیس یک میلیون و هشتاد هزار دلار بود که چیزی بیش از چهل و سه میلیارد تومان می‌شود. حالا خبر آمده که او حدود ۲۰ میلیاردش را از پرسپولیس گرفته و ایران را ترک کرده است.

 

لوکادیا در طول زمانی که در ایران بود، تقریبا ۷۵۰ دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفت. اگر فرض کنیم دریافتی ۲۰ میلیاردی او از پرسپولیس درست بود، هر دقیقه بازی او در ترکیب تیم یحیی گل‌محمدی، حدود ۲۶.۶ میلیون تومان هزینه روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشته است. در واقع هر یک ثانیه بازی لوکادیا برای پرسپولیس، حدود ۴۴۴ هزار تومان آب خورده است!

 

این رقم را به یک شکل دیگر هم می‌توان محاسبه کرد. لوکادیا تا قبل از ترک ایران، ۶ گل برای پرسپولیس به ثمر رساند که این باشگاه، برای هر گل او، ۳.۳ میلیارد تومان، به این بازیکن پرداخت کرده است.

 

وکیل: پرسپولیس می تواند از لوکادیا غرامت بگیرد

به مناسبت جدایی لوکادیا از پرسپولیس و شکایت این باشگاه به فیفا، به سراغ امیرساعد وکیل حقوقدان ورزشی رفتیم و با او درباره پرونده این بازیکن هلندی صحبت کردیم:

 

لوکادیا بازیکن گرانی بوده است و حالا فسخ کرده و رفته است، باشگاه پرسپولیس می تواند امیدوار باشد که پولی از دست ندهد و حتی غرامتی بگیرد؟

طبق آن چیزی که من شناخت دارم از سبک و الگوی کلی قرارداد های در کشور خودمان و همین طور مورد خاص یعنی باشگاه پرسپولیس، اگر همان الگو و همان چهارچوب قراردادی در مورد این بازیکن هلندی هم تنظیم شده باشد بدون تردید جایگاهی برای این که لوکادیا برای این که از باشگاه پرسپولیس مدعی باشد و مطالبه بکند وجود نخواهد داشت، در وهله دوم به چند دلیل و مبنا که عرض می کنم باشگاه پرسپولیس حتی می تواند غرامت مطالبه بکند.

 

نکته اول این جاست که اولین اقدام که من در رسانه ندیدم به آن پرداخته شود و باشگاه پرسپولیس باید فوری برایش اقدام کند تشکیل کمیته انظباطی خود باشگاه است. با توجه به این که این بازیکن قرارداد داشته است و متعهد بوده است در تاریخ مشخص و مقرری برگردد اما حاضر نشده و غیبت کرده است بر اساس مفاد قراردادی که با باشگاه دارد باشگاه می تواند جرایمی را در جلسه انظباطی خودش مورد تصمیم قرار دهد و به لوکادیا ابلاغ کنند. این موضوع مهم است برای این که مستندسازی بشود، جلسه تشکیل شود و براساس مقررات انظباطی خود باشگاه و متن قرارداد بازیکن یک مبلغ جریمه در نظر گرفته شود و حکم را به لوکادیا ابلاغ بکنند، برای این که مستند شود برای این که در دعوای حقوقی بعدی که قرار است در فیفا مطرح شود این مبلغ را باشگاه دریافت بکند.

 

این حکم قابل بررسی در دادگاه بین المللی هم هست؟

قطعا به این لحاظ که براساس مفاد قرارداد همان طور که باشگاه متعهد است سرموقع حقوق بازیکن را پرداخت کند، غیبت غیرموجه یک بازیکن هم در اساس مقررات فیفا هم براساس متن قرارداد بازیکن با باشگاه می تواند مشمول جریمه مالی باشد. نکته دوم این که باید در دیوان فوتبال فیفا، چون دیگر ما اتاق حل و فصل یا کمیته تعین وضعیت فیفا نداریم و همه تجمیع شدند در دیوان فوتبال فیفا، بنابراین باید شکایت باشگاه پرسپولیس خیلی فوری در دیوان فوتبال فیفا ثبت شود، مبنی بر فسخ غیرمجاز بازیکن، که در آن جا هم اولا در صورت موفقیت پرسپولیس در این پرونده که شانس بالای هم دارد، باشگاه متعهد به پرداخت هیچ مبلغی نیست، ثانیا این رای که در کمیته انظباطی باشگاه مطرح شده را می توانند به عنوان جریمه مطالبه کنند، ثالثا در مورد محرومیت انظباطی این بازیکن که اقدام به فسخ غیرقانونی و غیرمجاز کرده، هم یک جریمه مالی در فیفا برای او در نظر گرفته می شود هم حداقل شش ماه محرومیت از حضور در میادین ورزشی خواهد داشت.

 

سومین نکته که جایی مطرح نشده است، یک دعوای دیگر باید علیه لوکادیا مطرح شود وآن دعوایی است که باید در کمیته اخلاق فیفا ثبت شود. گفته ها و اخباری حکایت از این دارد که احظاراتی از طرف این بازیکن مطرح شده به خاطر توجیه و بهانه ترک کشور، اگر این گفت ها درست و قابل اثبات باشد ایشان احظاراتی را مطرح کرده که هرگز جنبه و ماهیت فوتبالی و ورزشی ندارد، ماهیت سیاسی و غیرفوتبالی دارد و دخالت بازیکن در این امور هم می تواند مصداق تخلف انظباطی و مخالفت با مفاد مقررات اخلاقی فیفا باشد، این هم می تواند دعوای دیگری توسط پرسپولیس در کمیته اخلاق فیفا باشد و باز محرومیت دیگری علاوه بر محرومیت ترک غیرمجاز برای این بازیکن باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------