صلاح دیگر نمی‌درخشد/ افول یک ستاره یا خاموشی یه جرقه؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,محمد صلاح

 

محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول در این فصل درخشش سال گذشته را نداشته و زدن یک گل در شش بازی اخیر لیگ برتر، نشانگر افت او است. هرچند اگر به موقعیت های از دست رفته توسط صلاح و تاثیرگذاری او در هفته های اخیر نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که مشکل این بازیکن چپ پا فراتر از افت در گلزنی بوده است.

 

بعد از نمایشی ضعیف در دیدار حساس مقابل منچستریونایتد که حتی باعث شد کلوپ دست به تعویض صلاح بزند، این بازیکن مصری در دیدار با اورتون نیز فروغ نداشت و با از دست دادن دو موقعیت گل خوب، مانع پیروزی تیمش در این دیدار حساس شد. بازی ای که به قیمت از دست دادن صدر برای لیورپول تمام شد. صلاح که فصل قبل با زدن 32 گل در 36 بازی لیگ برتری، رکورددار تاریخ لیگ برتر در گلزنی در یک فصل شد. برای اولین بار در دوران حضورش در لیورپول، اکنون در سه بازی پیاپی لیگ برتری نتوانسته گلی به ثمر برساند.

 

البته آمار صلاح در مقایسه با دیگران خیلی هم بد نبوده است. او تا همینجای لیگ برتر در 28 بازی، 17 گل به ثمر رسانده است و در جدول گلزنان بعد از آگوئرو در رده دوم است. اما استانداردهای بالایی که او در فصل گذشته به نام خود ثبت کرد، باعث شده تا انتظارات از وی خیلی بالا برود. فصل قبل او در چنین مقطعی بعد از گذشت 29 بازی از لیگ برتر، موفق به زدن 24 گل شده بود. یعنی اکنون 7 گل کمتر زده است.

 

افت لیورپول با صلاح

جالب اینجاست که افت صلاح به خصوص در هفته های اخیر همراه شده با افت لیورپول. در شش مسابقه اخیر که صلاح در لیگ برتر فقط یک گل زده است، لیورپول تنها 10 امتیاز کسب کرده است. مسابقاتی که صلاح می توانسته با گلزنی در آن، تیمش را به پیروزی برساند ولی در این امر ناموفق بوده است. همچون دربی مرسی ساید. او در نیمه اول آن مسابقه در صحنه تک به تک مقابل پیکفورد ناکام ماند و سپس در نیمه دوم در موقعیتی مشابه فرصت گلزنی داشت که تعلل او باعث شد کین از راه برسد و او را ناکام بگذارد. عملکرد نه چندان خوب صلاح در بازی های اخیر باعث شد تا کرگر هم از او انتقاد کند؛ ستاره سابق لیورپول عنوان کرده است که؛ کیفیت بازی صلاح در خارج از محوطه، کنترل توپ و زدن ضربات آخر در محوطه جریمه در هفته های اخیر با افت مواجه شده است.

 

در عین حال که نمی توان صلاح را به خاطر نتایج ضعیف اخیر لیورپول کاملاً تقصیر کار دانست، اما جای شکی نیست که عدم فروغ او در بازی های بزرگ لیورپول در این فصل از لیگ برتر، فاکتوری تعیین کننده در سرنوشت مسابقه بوده است. در هشت مسابقه این فصل لیورپول در مقابل شش تیم بالای جدول ملقب به Top6، به اضافه دو بازی در دربی مرسی‌ساید،  صلاح فقط یک گل زده است. ده مسابقه و یک گل. که آن هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید و در جریان پیروزی 5-1 مقابل آرسنال رقم خورد که گل حیاتی ای به حساب نمی آید. در مقام مقایسه جالب است بدانید او در این مسابقات در فصل گذشته، هشت بار گلزنی کرده بود.

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,محمد صلاح

 مقایسه عملکرد صلاح در دو فصل اخیر

 

نکته جالب توجه دیگر در آمار صلاح نسبت به فصل گذشته این است که تعداد شوت های او کاهش یافته است. صلاح که در این فصل در پستی متفاوت توسط کلوپ به بازی گرفته شده است، به طور متوسط هر 145 دقیقه یک بار موفق به گلزنی شده است، این آمار در فصل قبل هر 90 دقیقه یک گل بود. تعداد شوت های او در 90 دقیقه، در فصل قبل به طور متوسط هر بازی 4.4 بود، که این آمار در فصل جاری به 3.4 رسیده است. آمار گل شدن و شوت های موفق این بازیکن نیز از 22 درصد به 18 درصد تنزل داشته است.

 

پیشرفت در دفاع

اما اگر نگاهی کلی تر به لیورپول بیندازیم، متوجه خواهیم داشت، امتیازات بیشتری که این تیم در فصل جاری کسب کرده است، به سبب پیشرفت در بخش عقب زمین بوده است. درخشش فن دایک در خط دفاع و اضافه شدن آلیسون موجب تقویت لیورپول در فاز دفاعی شده و آنها در 29 بازی این فصل فقط 15 گل خورده اند و 16 کلین شیت را ثبت کرده اند. در آن سمت، در بخش هجومی به نسبت فصل گذشته موقعیت های کمتری را خلق کرده اند. کوتینیو و چمبرلین فصل قبل به طور متوسط به ترتیب در هر بازی 3.2 و 2.1 موقعیت خلق می کردند، در نبود این دو بازیکن در فصل جاری لیورپول نتوانسته جای خالی شان را پر کند و با خلأ خلاقیت در بخش میانی مواجه شده است.

 

در این فصل بهترین بازیکن خلاق لیورپول، میلنر کهنه کار بوده است که به طور متوسط در هر بازی 2.1 موقعیت خلق کرده است. در رتبه بعدی خود صلاح قرار دارد که در هر بازی به طور میانگین 1.9 فرصت گلزنی خلق کرده است. این تنزل موجب شده شوت های لیورپول به سمت دروازه حریفان از میانگین 16.8 در هر بازی در فصل قبل به 14.8 در این فصل برسد.

 

به این ترتیب در مورد صلاح می توان نتیجه گرفت که افت او شامل شاخص های فردی و تیمی بوده است. در عین حال که لیورپول در بخش هجومی خلاقیت و طراوت فصل قبل را نداشته است، صلاح نیز با تغییر پست و شاید هم شناخت بیشتر مدافعان لیگ برتر از بازی وی، نتوانسته آمار خارق العاده اش را تکرار کند.

 

 

ایران ورزشی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------