رویای جام‌ جهانی در کیش را فراموش کنید



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,جام‌ جهانی

 

آخرین خبرها از بررسی‌های فیفا درباره کمک کشورهای حوزه خلیج‌فارس در میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 به قطر، نشان از قوت گرفتن شانس کویت و عمان و حذف احتمال حضور ایران دارد.

 

این در حالی است که پیش‌تر مطرح شدن نام ایران برای مشارکت در میزبانی جام‌جهانی، امیدهای فراوانی را برای توسعه فوتبال و ورزش کشور زنده کرده بود. برگزاری برخی بازی‌ها در جزیره کیش می‌توانست سودهای مالی و اعتباری زیادی برای ایران به‌همراه داشته باشد اما اینطور که به نظر می‌رسد معادلات سیاسی در نهایت نام ایران را از این گردونه حذف کرده است

 

میزبانی قطر در جام جهانی 2022 و احتمال 48 تیمی شدن رقابت‌ها، چاره‌ای جز مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر را در میزبانی این رقابت‌ها به جا نمی‌گذاشت. البته که برخلاف اظهارات مطرح شده هنوز افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما با توجه به وسعت خاک قطر، فیفا از همین حالا با بررسی همه احتمال‌ها، کشورهایی که می‌توانند در میزبانی به قطر کمک کنند را مورد بررسی قرار داده است.

 

با اینکه تا پیش از این، نام ایران در میان این کشورها دیده می‌شد اما در جدیدترین تحولات رخ داده در پروسه میزبانی جام جهانی 2022، دیگر حتی احتمال کمک ایران به قطر هم وجود ندارد و نام ایران به طور کامل از این فهرست حذف شده است. این در حالی است که مشارکت ایران در این میزبانی به شدت می‌توانست به سود ایران باشد اما حالا به جای ایران، شانس کویت و عمان افزایش یافته است. جیانی اینفانتینو اخیرا در کنگره فیفا اعلام کرده بود در صورت میزبانی توسط قطر و همسایه‌های این کشور، فوتبال می‌تواند بحران ایجاد شده در این منطقه را حل کند و روابط کشورها را به حالت قبل برگرداند اما اینطور که به نظر می‌رسد به جای اینکه فوتبال بر بحران‌های سیاسی تأثیرگذار شود، این بحران‌های منطقه و درگیری‌های سیاسی بود که در نهایت در انتخاب‌های فیفا تأثیرگذار بود.

 

در واقع فیفا نام عمان و کویت را برای کمک به میزبانی قطر به این دلیل انتخاب کرده است که این دو کشور تنها اعراب حاشیه خلیج‌ فارس بوده‌اند که هیچ دخالتی در جریان بحران منطقه و درگیری سیاسی عربستان و قطر نداشته‌اند.

 

در این بین گویا امارات نمی‌تواند در کنار قطر، میزبانی جام جهانی را عهده‌دار باشد چون 2 کشور، تعارض‌های سیاسی فراوانی دارند و در جریان بازی رودررو در نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2019 آسیا هم تماشاگران اماراتی، عصبانی از شکست تیم‌شان، برخورد بسیار بدی با قطری‌ها داشتند.

 

قطر در سال ۲۰۱۷ از سوی کشورهای همسایه از جمله عربستان، امارات و بحرین متهم به حمایت از گروه‌های افراطی شد و این کشورها روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با کشور قطر میزبان جام جهانی قطع کردند.

 

پیش‌تر «حسن التاوادی»، رییس کمیته سازماندهی جام جهانی 2022 قطر در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در خصوص مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی 2022، گفته بود: «این موضوع بخشی از برنامه اجرایی است اما لزوم هماهنگی با فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) امری بدیهی است. قطر پیشنهادهای فراوانی از بسیاری کشورها برای میزبانی از تیم‌ها در زمان برگزاری جام جهانی که از 21 نوامبر 2022 آغاز می‌شود، دریافت کرده است اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و همچنان در دست بررسی است.»

 

همان زمان اما برخی رسانه‌ها این موضوع را خلاف تصمیم آمریکا در جهت انزوای ایران دانسته بودند. همچنین ادعاهایی هم درباره احتمال شدت گرفتن بحران میان عربستان و امارات با قطر در صورت اعطای بخشی از میزبانی به ایران مطرح شده بود. همین واکنش‌ها احتمالاً در حذف نام ایران بی‌تأثیر نبود و در نهایت به از بین رفتن کوچکترین احتمال‌های مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی 2022 منجر شد.

 

 ایران   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------