استقلال، اسیر قراردادهای ناشیانه



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

بحث بر سر 15میلیارد تومانی است که اگر وینفرد شفر از دریافت آن کوتاه نیاید، باشگاه استقلال باید تمام و کمال همه این مبلغ را که مدیران سابق (افتخاری و توفیقی) با مرد آلمانی توافق کرده‌اند،  پرداخت کند. عدد به حدی بزرگ و هنگفت است که چنانچه باشگاه استقلال ناچار به پرداخت آن شود، سهم بزرگی از بودجه جاری‌اش صرف جلب رضایت سرمربی معزول خواهد شد.

 

حتی اگر این مبلغ با ترانسفر برخی بازیکنان جبران شود، استقلال ضرر بزرگی را متحمل شده و باید مسببان این زیان عظیم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای افکارعمومی داشته باشند و دلایل عقد چنین قراردادی را بیان کنند. افتخاری و توفیقی درست در زمانی زیر بار چنین قراردادی رفتند که بارها از سوی آنها عملکرد مدیران قبلی به دلیل برجا گذاشتن بدهی‌های کلان زیر سوال رفته بود.

 

آنها (افتخاری و توفیقی) خود را در افکارعمومی چنان جا انداخته بودند که انگار آمده‌اند مدیریت نوینی از خود برجا بگذارند و جریان اداره امور باشگاه را به سمت و سوی مطلوب‌تری سوق دهند اما حالا که استقلال با شفر به بن‌بست رسیده و این مربی جدا شده، همان مدیران همواره معترض به قراردادهای دوران ماضی و به ظاهر قانونمدار و صرفه‌جو، عاملان اصلی عقد قراردادهایی لقب گرفته‌اند که کمر استقلال را خواهد شکست و این باشگاه را با دیون عظیمی مواجه خواهد ساخت.

 

این بی‌تدبیری در ماجرای قرارداد استقلال با تیام و جباروف نیز به وضوح در باشگاه استقلال رویت شد و چنانچه تصمیم‌گیران در عقد قرارداد با این دو بازیکن همه جوانب را در نظر می‌گرفتند، بی‌شک بعد از پایان فصل هفدهم شاهد جدایی آنها از استقلال نبودیم و حالا شاید سرنوشت یکی از محبوب‌ترین تیم‌های پایتخت دستخوش تغییرات شیرینی بود و چه بسا این استقلال بود که خود را آماده قهرمانی در لیگ هجدهم می‌کرد، نه رقیب سنتی‌اش.

 

در استقلال چند صباحی است که مدیریت کلامی، جایش را به مدیریت عملی داده است و تصمیم‌گیرانش به جای عقد قراردادهای حرفه‌ای تنها در اظهارات خود به سختگیری‌های باشگاه اشاره می‌کنند؛ در حالی که در خفا تصمیم‌های دیگری را اتخاذ کرده‌اند. این سبک از مدیریت جز آنکه بدبینی عمومی را نسبت به تصمیم‌گیران باشگاه رو به فزونی گذارد، محصول و نتیجه دیگری نخواهد داشت و مدیران این باشگاه باید فاصله حرف تا عمل خود را به حداقل برسانند و فارغ از احساسات و تبلیغات رسانه‌ای، قراردادهای فیمابین را منعقد کنند تا اعتماد عمومی بازگردد.

 

مساله امروز استقلال با شفر از همان نقطه‌ای کلید خورد که افتخاری و توفیقی در هتل پارس آبادان آن نمایش را به پا کردند و قبل از بازی فینال جام حذفی مقابل خونه به خونه قرارداد سرمربی را تمدید کردند. قراردادی که وینفرد شفر قبل از تغییراتی که در مبلغ آن ایجاد شده بود، خود امضا کرده بود برای فصل آتی 550هزار دلار دریافت کند اما مدیران استقلال بی‌جهت زیر بار خواسته شفر رفتند و دستمزد او را به یک میلیون دلار افزایش دادند تا این مربی استقلال را ترک نکند، در حالی که اگر همان قرارداد اولیه نیز لحاظ می‌شد، شفر هرگز نمی‌توانست استقلال را ترک کند و ملزم به تداوم همکاری با آبی‌ها با همان 550هزار دلار بود.

اشتباه‌های راهبردی در شیوه عقد قرارداد با بازیکنان البته به زمان مدیران قبل باز نمی‌گردد و در این فصل هم نحوه قراردادی که با پاتوسی نوشته شده هر احتمالی را ایجاد می‌کند و هیچ بعید نیست که به واسطه ‌بندی که در قرارداد این بازیکن وجود دارد، پاتوسی یا رقم قراردادش را چشمگیر‌تر کند و یا اینکه از استقلال برود.

 

بدون شک اگر مدیران استقلال به هنگام عقد قراردادها هواداری به ماجرا نگاه نکنند و بی‌جهت برای خود نگرانی ایجاد نکنند و زیر بار هر شرطی نروند، چنین مشکلاتی در انتهای فصل به وجود نمی‌آید اما انگار باید عادت کنیم به این قصه تکراری که آخر هر فصل در استقلال شاهد ماجرایی تازه پیرامون قراردادها باشیم.

 

 

حمیدرضا عرب

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------