چنگ مدیر استقلال به ‌صورت وزیر ورزش



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

قرارداد شفر از سوی مدیران سابق و فعلی باشگاه استقلال به‌عنوان قرارداد ترکمن‌چای مطرح شده است. سوال اینجاست در زمان انعقاد قرارداد وزارت ورزش چرا اعتراضی نداشته است؟!

 

‌‌قرارداد شفر

ظاهرا امیرحسین فتحی هم در بدو ورود به استقلال تصور می‌کرده اگر قرارداد شفر یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار بوده، پول دستیاران هم پای اوست ولی خیلی زود متوجه می‌شود، این فقط پول شفر است. به همین خاطر به نزدیکانش گلایه می‌کند که چرا چنین قرارداد سنگینی در مدیریت قبلی امضا شده است؟ این گلایه او هم طبیعی است. به‌هر حال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار رقم کلانی است و با دلار ۱۴‌هزار تومان حدود ۱۶‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان می‌شود! این رقم بودجه سالانه بعضی از باشگاه‌های لیگ‌برتر است.

 

حتی گاهی وقت‌ها خود خارجی‌ها هم از شنیدن رقم قرارداد‌ها در ایران تعجب می‌کنند. مثلا اخیرا فتحی بعد از جلسه با مدیرعامل الاهلی قطر به نزدیکانش گفته واقعا قرارداد شفر بالاست.ماجرا از این قرار است که در جلسه دوستانه آنها در خانه شیخ احمد بن‌حمد آل‌ثانی، او درباره رقم قرارداد شفر سوال می‌کند که فتحی می‌گوید که سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار به این مربی می‌دهند. شیخ احمد همانجا شوکه می‌شود و رو به فتحی می‌گوید: «واقعا؟ چرا این‌قدر زیاد؟ ما هرگز در باشگاه‌مان از این پول‌ها به مربی نمی‌دهیم.» نباید فراموش کرد که باشگاه الاهلی چند سالی است در لیگ حرفه‌ای قطر حضور دارد و طبیعتا بسیار ثروتمند‌تر از باشگاهی، چون استقلال است. یکی از مسئولان این باشگاه هم گفت: «آقای فتحی هم در جلسه به شیخ احمد گفتند این قرارداد در دوران مدیریت قبلی استقلال امضا شده است.»

 

‌‌نظر فتح‌ا... زاده

فتح‌ا...‌زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص قرارداد شفر گفت: قرارداد شفر یک قرارداد ترکمن‌چای و غیرحرفه‌ای بوده و آنهایی که این قرارداد را بستند باید پاسخگو باشند. من هنوز هم می‌گویم شفر مربی بدی نبود و هر تیمی را به او می‌دادند او آن را شخم می‌زد و تیم را احیا می‌کرد اما متاسفانه عده‌ای برای او سنگ‌اندازی کردند و نمی‌خواستند این مربی موفق شود قرارداد شفر یک‌میلیارد و دو‌میلیارد نیست بلکه نزدیک به 15‌میلیارد تومان است آقایانی که دروغ می‌گفتند من برای استقلال بدهی گذاشتم باید به این باور برسند که من جان‌واریو، فرهاد مجیدی، ساموئل و نکونام را می‌گرفتم و اگر بدهی هم می‌ماند برای اینها بود نه اینکه «گرو» و نیویمایر را بیاوریم و 10‌میلیارد به آنها بدهیم آخر هم هیچ‌‌خروجی نداشته باشند.جالب است آقایان روزه سکوت گرفته‌اند و در مورد این بازیکنان توضیح هم نمی‌دهند.

 

‌‌غیرحرفه‌ای

فتحی درباره مبلغ قرارداد شفر گفت: یکی از آیتم‌هایی که ما را به این روز انداخت و ما ناچار شدیم این تصمیم را بگیریم متاسفانه انعقاد قرارداد صد‌درصد غیرحرفه‌ای و یک‌طرفه بود. در دنیای فوتبال مرسوم نیست که با مربی قرارداد ببندید و حق فسخ با او باشد و باشگاه در هیچ ‌شرایطی نتواند قرارداد را فسخ کند. هرکس این قرارداد را می‌بیند می‌گوید این‌چه‌ نوع قراردادی است! یک رقم خیلی نجومی با توجه به سن و سال ایشان بود. رقم قرارداد ایشان بالای یک‌میلیون دلار بوده است. در همین جام‌جهانی گذشته در 32 تیم حاضر شاید هفت،هشت تیم چنین قراردادی را داشته‌اند.

 

‌‌نظر آشتیانی

امیررضا واعظ‌آشتیانی مدیرعامل سابق استقلال در خصوص جدایی شفر می‌گوید: آقایان می‌گویند (باید) شفر با استقلال تسویه کند، مگر در قرارداد بایدی وجود دارد؟ در اروپا و همین کشور حاشیه خلیج فارس که ما در مورد برکناری مربیان آنها را مورد تمسخر قرار می‌دهیم، حق و حقوق مربی بلافاصله پرداخت می‌شود و او از تیم می‌رود. مورد دیگر این است که آقایان هر روز بهانه می‌آورند که قرارداد شفر ترکمن‌چای و غیرحرفه‌ای بوده که این را هم قبول می‌کنیم، اما شما چه کاری انجام دادید؟ شما چرا به این راه ادامه می‌دهید؟ وقتی مربی را اخراج می‌کنید باید با او تسویه کنید و دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. شمای مدیر، کارفرما هستید و با یک کارگزار قرارداد امضا کردید، پس باید حق و حقوق یکدیگر را بدهید.

 

در زمان حضور من در استقلال، مولر چند هفته به پایان فصل به‌خاطر مشکلات خانوادگی می‌خواست جدا شود، ما با او تسویه کردیم بدون اینکه هیچ‌کس بفهمد. وی با انتقاد از عملکرد مدیران وزارت ورزش گفت: وزارت ورزشی که متولی این باشگاه است باید روی کارهای آن نظارت کند. نکته سوال‌برانگیز اینجاست که مدیران استقلال به‌صورت غیرمستقیم عملکرد وزارت را زیر سوال می‌برند و به ‌صورت وزیر چنگ می‌زنند.اگر آنها می‌گویند قرارداد شفر حرفه‌ای نبوده و این قرارداد به نوعی ترکمن‌چای امضا شده، معنی‌اش این است که وزارت و مجمع در زمان امضای قرارداد شفر با مدیریت قبلی خواب بوده‌اند.

 

آیا اگر گزارشی به مجمع داده می‌شد و حسابرسی در این زمینه صورت می‌گرفت، امروز مدیران قبل متهم می‌شدند یا افرادی که در مجمع حضور دارند؟ آشتیانی در پایان صحبت‌های خود به فارس گفت: به اعتقاد من تنها کسی که باید در این زمینه پاسخگو باشد وزیر ورزش است، چه درباره قرارداد شفر چه درباره برکناری‌اش. یک راه دیگر هم وجود دارد، اگر قرار است مثل سنوات گذشته این بدهی بر گردن مدیریت آینده بیفتد، آقای وزیر حسن‌نیت نشان بدهد و تکلیف کند، کسانی که ادعا کردند قرارداد شفر را پرداخت می‌کنند، اگر نتوانستند این کار را انجام بدهند، این پول را از جیب‌شان به حساب سرمربی بریزند.

 

اگر یکبار این اتفاق رخ دهد، مدیران کارنابلد تنبیه شده و به همین راحتی یک نفر را بیرون نمی‌کنند. شما فرض کنید استقلال بعد از این دو بازی سهمیه آسیایی نگرفت و در آن صورت شفر مصاحبه کند و بگوید اگر من سرمربی بودم سهمیه می‌گرفتم، در آن صورت جواب مدیران چیست؟ یا فرض کنید استقلال سهمیه هم گرفت و شفر باز هم گفت اگر من هم بودم سهمیه می‌گرفتید، آن وقت چه جوابی دارید؟ اینها سوالاتی است که باید پاسخ داشته باشد و به اعتقاد من، عدم توانایی افراد در جایگاه هیات‌مدیره استقلال همگی باعث به‌وجود آمدن چنین سوالاتی می‌شود.

 

 

 آرمان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------