آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

زلاتکو گران‌تر از قلعه‌نویی، دایی و دیگران!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,برانکو

 

در روزهایی که مدیران پرسپولیس در تکاپو هستند تا پولی جور کنند و دل برانکو را برای ماندن در ایران به دست بیاورند، خبری منتشر شده که پرسپولیسی‌ها مطابق ‌بندی که در قرارداد برانکو وجود دارد، علاوه بر او باید با دستیارانش هم تسویه حساب کنند. گفته می‌شود زلاتکو ایوانکوویچ ۱۰۳ هزار یورو، مربی دروازه‌بان‌ها، ایگور پانادیچ ۷۸ هزار یورو و مربی بدنساز، مارکو استیلینوویچ ۲۵ هزار یورو طلبکار هستند. این خبر کوتاه از چند منظر قابل بررسی است.

 

اول: برانکو در نخستین سالی که به پرسپولیس آمد، «آندری پانادیچ» را به‌عنوان دستیار اول به همراه خودش به ایران آورد. پانادیچ همبازی سابق مهدوی‌کیا در هامبورگ و بازیکن اسبق تیم ملی کرواسی بود که پیش از ورود به ایران سابقه سرمربیگری در لیگ اتریش و کرواسی را هم داشت و در ۴۶ سالگی یکی از اعضای کادرفنی پرسپولیس شد. بعد از اینکه پانادیچ سرخ‌ها را ترک کرد، «سرتن چوک» جانشین او شد؛ مربی ۵۰ ساله‌ای که در سه تیم دسته اولی کرواسی سابقه سرمربیگری داشت و حتی مدت کوتاهی مربی موقت مهم‌ترین باشگاه کرواسی یعنی دینامو زاگرب بود اما بعد از چوک، برانکو از استخدام دستیاران باسابقه و دارای کارنامه روشن صرفنظر کرد و وقتی متوجه شد ایرانی‌ها مردمانی منعطف هستند، ترجیح داد برادرش زلاتکو را به ایران بیاورد.

 

درباره زلاتکو، همین کافی است که بدانیم به جز دوره کوتاهی که در برق شیراز مشغول به کار بوده (و در آن مقطع هم دقیقاً مشخص نیست بر اساس کدام کارنامه به ایران آمده بوده)، مهم‌ترین تجربه مربیگری‌اش به دسته سوم کرواسی مربوط می‌شود و بقیه عمرش، در مدرسه فوتبال و تیم‌های رده پایه مشغول به کار بوده. مهم‌ترین افتخاری که در کارنامه مربیگری زلاتکو ایوانکوویچ دیده می‌شود به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد؛ صعود با تیم اسلوبودا از دسته چهارم کرواسی به دسته سوم! اینکه چطور می‌شود برانکو از پانادیچ و چوک به برادرش زلاتکو می‌رسد و ترجیح می‌دهد روابط خانوادگی را جایگزین تخصص کند، پرسشی است که زیر سایه موفقیت‌های برانکو در پرسپولیس مخفی مانده است.

 

دوم: در گزارشی که روز ششم دی ماه ۹۶، سایت اختصاصی باشگاه پرسپولیس به مناسبت ورود زلاتکو به پرسپولیس منتشر کرده، قید شده زلاتکو به زبان انگلیسی «اشراف نسبی» دارد اما حالا بعد از ۱۸ ماه با صراحت می‌توان گفت زلاتکو با زبان انگلیسی حتی «آشنایی مختصر» هم ندارد و برخلاف برانکو، ایگور و مارکو، به جز زبان مادری، با هیچ زبانی قادر به ارتباط برقرار کردن با دیگر اعضای باشگاه نیست. یعنی در جلسات تمرینی یا اردویی و هنگام مسابقه، هر جا اصغر نیک‌سیرت نباشد، زلاتکو به جز برادر کوچکترش، با هیچ بازیکن ایرانی نمی‌تواند جمله‌ای رد و بدل کند. خبرنگارانی که حوزه پرسپولیس را پوشش می‌دهند، می‌توانند تایید کنند که در طول جلسات تمرینی هم زلاتکو در قواره‌هایی کوچکتر از «دستیار اول» سرمربی است و وظایفی که به عهده او گذاشته می‌شود قابل قیاس با آندری پانادیچ و سرتن چوک نیست.

 

سوم: در فوتبالی که اطلاعات مالی و مبلغ قرارداد هیچ کس شفاف نیست، طبعاً کسی نمی‌داند مبلغ قرارداد زلاتکو با پرسپولیس چقدر است ولی اگر همین طلب ۱۰۳ هزار یورویی را معیار قرار دهیم و با در نظر گرفتن این فرض که زلاتکو همچون برادرش، تا پایان فصل حداقل ۵۰ درصد از قراردادش را دریافت کرده، به حدود رقم ۲۰۰ هزار یورو برای یک سال می‌رسیم، یعنی با این حساب، زلاتکو بابت دستیاری در پرسپولیس ۳ میلیارد تومان دریافت کرده و تا همین جا از گران‌ترین مربی‌های ایرانی مثل امیر قلعه‌نویی و علی دایی هم گرانقیمت‌تر است. حتی اگر فرض کنیم زلاتکو ملاحظه پرسپولیس را کرده و در این فصل هیچ پولی نگرفته، باز هم مبلغ قراردادش، او را از مربیانی مثل مجید جلالی، علیرضا منصوریان و جواد نکونام گرانقیمت‌تر می‌کند!‌

 

این را هم در نظر بگیرید که در فوتبال داخلی کرواسی، به جز دو سه تیم مثل دینامو زاگرب و هایدوک اشپیلت، حتی دستمزد سالیانه سرمربیان تیم‌های لیگ یک این کشور، سالی ۲۰۰ هزار یورو نیست و معمولاً اعدادی که رد و بدل می‌شود به مراتب کمتر است اما زلاتکو با تجربه سرمربیگری در دسته سه کرواسی، با قراردادی رویایی به ایران می‌آید و با دستمزدی شگفت‌انگیز، آینده مالی دو فرزندش را تامین می‌کند. با نوع رابطه‌ای که بین برانکو و باشگاه پرسپولیس وجود دارد و دست بالای برانکو در مذاکره به خاطر سه بار قهرمانی در لیگ، اگر پروفسور پرسپولیسی‌ها سال آینده هم در ایران باقی بماند، احتمالاً زلاتکو هم در کادرفنی قرمزها خواهد ماند و این خوشبختی، ادامه‌دار خواهد بود.

 

چهارم: در روزهایی که ما به انتظار نشسته بودیم که زلاتکو بالاخره روی نیمکت پرسپولیس واکنشی، لبخندی، اخمی، خوشحالی یا ناراحتی بروز دهد، او مشغول حساب و کتاب پاداشی بود که بابت فینالیست شدن در لیگ قهرمانان آسیا به کادرفنی تعلق می‌گیرد. او به همای سعادتی فکر می‌کرد که روی شانه‌هایش نشسته؛ به دستمزدی بسیار بیشتر از کار در مدرسه‌های فوتبال کرواسی و طلبی چند ده هزار یورویی از پرسپولیس که بالاخره روزی وصول می‌شود؛ چه مسالمت‌آمیز و چه از طریق شکایت به فیفا!

 

 ایران  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------