استقلال و پرسپولیس 110 میلیارد تومان بدهی تسویه کردند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال گفت: برای باشگاه ها تنبیه و جرایم و محرومیت در نظر گرفته‌ایم. 

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، سهیل مهدی در نشست خبری اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در بحث استانداردسازی سطح ساختار باشگاه‌ها باید بالاتر برود. نهادهای بالا دستی چون AFC داریم و آنها نظرات و فشار خودشان را به ما وارد کردند تا استانداردسازی ایجاد شود.

 

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها درباره اینکه چرا برخی باشگاه‌ها بدون مجوز حرفه‌ای در مسابقات لیگ شرکت داده شده‌اند، تصریح کرد: برخی استانداردها به مرور در حال اجرا شدن است. اگر به خاطر داشته باشید چند سال پیش یکی از الزامات ما افزایش نور ورزشگاه‌ها بود. به تدریج در بخش جایگاه خبرنگاران، میکسذون و سایر بخش‌های رسانه‌ای این الزامات صورت گرفت و هنوز هم این استانداردها در حال تغییر است. به طور مثال اکنون میکسذون ورزشگاه نقش جهان تغییراتی داشته است و این تغییرات در ورزشگاه‌های دیگر رخ خواهد داد. ما نمی‌توانیم یک شبه و ناگهانی انتظار داشته باشیم که استانداردها بالا برود و لیگ امسال هم به دلیل استانداردهای امنیتی و ایمن‌سازی در ورزشگاه‌ها با تأخیر آغاز شد. موضوع بدهی باشگاه‌ها نیز در تمام پرونده‌ها مانند نقل و نبات است و باید بگویم ما انبوهی از استانداردها را داریم که برای دریافت مجوزهای حر‌فه‌ای لازم است.

 

وی در ادامه توضیح داد: ما در بحث استانداردسازی موضوعی داریم. در بحث ارتقای ساختار باشگاه‌ها و ارتقای سطح استانداردسازی آنها مباحثی وجود دارد. ما سازمان‌های بالادستی داریم که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هستند و طی 7 سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا نکات مدنظرش را به کشورهای عضو اعلام کرده است. هنوز هم تغییرات را شما می‌بینید. ما نمی‌توانیم ناگهانی و یک شبه ارتقا بدهیم و سعی کردیم این کار را در فصول مختلف انجام بدهیم. در بحث بدهی‌ها باشگاه‌ها باید به سمت تسویه حساب بروند. حجم انبوهی از استانداردها را داریم، تا سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا جنبه تنبیهی خودش را به سطحی نرسانده بود که بخواهیم فشار بیاوریم اما الان تنبیهات،‌جرایم و محرومیت‌ها بیشتر می‌شود و به تبع آن ما هم جدول تنبیهات طراحی کردیم که به تایید فدراسیون فوتبال هم رسیده است.

 

تغییرات جزئی و نهایی را از ما خواسته‌اند و اگر نهایی بشود، طی چند روز آینده به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. به استناد این، از کوچک‌ترین تخلف تنبیهات در نظر گرفته خواهد شد، از جمله کنار گذاشتن،‌ به طور مثال در ژاپن باشگاهی که سه دوره پشت هم مجوز حرفه‌ای نگیرد را کنار می‌گذارد.  ما سعی می‌کنیم این قضیه را به سمتی ببریم که در عین عادلانه بودن، باشگاه‌ها را با سرعت بیشتری در مسیر استانداردسازی قرار بدهیم و ان‌شاالله که موفق شویم.

 

مهدی در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیون فوتبال در بحث استانداردهای حرفه‌ای‌سازی در مجامع بین‌المللی چون AFC و FIFA نقشی دارد یا خیر، گفت: به طور کلی علی‌رغم اینکه همه فکر می‌کنند استانداردها از سمت فیفا تدوین شده است، اما این‌طور نیست. در بحث استانداردسازی ابتدا یوفا بود که وارد شد و در اصل کنفدراسیون فوتبال اروپا پایه‌گذار اصلی است. فیفا این هسته را از یوفا گرفته و به کنفدراسیون‌های عضو ابلاغ کرده است و آنها نیز به کشورهای عضو خود ارائه کرده‌اند. ما تا به حال تغییراتی زیادی در این استانداردها نداشته‌ایم و دفترچه استانداردسازی باشگاه‌ها نیز آنقدر دقیق است که به جرأت می‌توانم بگویم نزدیک به 15 سال تجربه پشت آن قرار دارد.

 

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها گفت: نمی‌توانیم این استانداردها را تغییر دهیم یا از آن کم کنیم، اما می‌توانیم این استانداردها را افزایش دهیم. به طور مثال اگر در قوانین استانداردسازی AFC آمده باشد که جایگاه خبرنگاران باید 50 نفر ظرفیت داشته باشد. ما می‌توانیم بگوییم به دلیل استقبال بالای رسانه‌ها این جایگاه باید 70 نفره باشد و این‌گونه استانداردها را بالاتر ببریم یا اگر استاندارد AFC برای ورزشگاه حرفه‌ای ظرفیت پنج هزار نفر باشد می‌توانیم این استانداردها را بالاتر ببریم و بگوییم ورزشگاه‌های ما باید 10 هزار نفری باشد. می‌توانیم کف استانداردها را بالاتر بیاوریم، اما نمی‌توانیم از آن کم کنیم.

 

وی درباره بحث مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بر ساختمان‌های این باشگاه‌ها تصریح کرد: ما در سیستم حرفه‌ای از باشگاه‌ها می‌خواهیم تا ساختمان‌ها، دفاتر، اماکن ورزشی و استادیوم‌های خانگی خود را به ما اعلام و اسنادی ارائه کنند که مالکیت یا اجاره‌نامه آنها را شامل باشد. ما در قالب این آیتم تمام مدارکی را که وجود داشت، دریافت کردیم. پرسپولیس و استقلال به طور مثال برای ورزشگاه آزادی اجاره‌نامه آورده‌اند. درباره دفاتر باشگاه هم یک توافق‌نامه دادند که طی آن اجازه بهره‌برداری به آنها داده شده است. درباره مالکیت هم اگر اختلافات حقوقی وجود دارد باید حل شود، اما همان‌طور که گفتم توافق‌نامه‌ای وجود دارد که از طریق آن اکنون باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این کمیته در احکام خود مدارا و مماشات نیز با باشگاه‌های بزرگ از جمله استقلال و پرسپولیس انجام می‌دهد، گفت: در سیستم مجوز حرفه‌ای چند آیتم داریم. نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوزهای ملی و حرفه‌ای در کشور هستیم، به همین خاطر همان اول به باشگاه‌ها اعلام کردیم مدارک خود را هر چه سریع‌تر برای ما ارسال کنند، اما باشگاهی داشتیم که در دقیقه پایانی مهلت اعلام شده مدارک را برای ما ارسال کرده است. به محض اینکه مدارک دست ما می‌رسد، شروع به ممیزی کردن آنها می‌کنیم. حقیقتاً تا جایی که بتوانیم مانع حضور باشگاه‌های‌مان در مسابقات بین‌المللی نمی‌شویم، اما هیچ مماشاتی در کار نیست. وقتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس 110 میلیارد تومان را تسویه می‌کنند، کار کوچکی نیست.

 

مهدی یادآور شد: یک روز آقای فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال به من گفت چه راهکاری برای تسویه بدهی‌های‌مان را پیشنهاد می‌کنید؟ من به او گفتم اگر میز را پر تراول پول کنید باز هم نمی‌توانید در این مهلت تمام بدهی‌ها را تسویه کنید، اما این اتفاق افتاد و باشگاه استقلال رضایت طلبکارانش را گرفت. باشگاه تراکتور با 170 نفر تسویه کرده است. این کار کمی نیست. یعنی این باشگاه با پنج تیم تسویه حساب کرده است. باشگاه گل‌گهر که به تازگی از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده، مجوز ملی دریافت کرده است. باشگاه پدیده هم برای اولین بار توانست مجوز بین‌المللی بگیرد. به طور کلی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. باشگاه سپاهان سال گذشته به خاطر نداشتن ورزشگاه مناسب نتوانست مجوز بین‌المللی دریافت کند. این اتفاق به خاطر مماشات نکردن ما بود. امسال هم به آنها گفتیم اگر می‌خواهند مجوز بین‌المللی دریافت کنند، باید ورزشگاه فولادشهر را به‌عنوان استادیوم خانگی معرفی کنند. الان هم مجوز بین‌المللی این باشگاه با ورزشگاه فولادشهر صادر شده است، اما خبر داریم که در حال تلاش هستند تا ورزشگاه نقش جهان را برای میزبانی آماده کنند.

 

وی درباره اینکه آیا AFC درباره ثبت شهر خودرو با نام پدیده مشکلی ندارد و آیا دو اسمه بودن این باشگاه‌ها مشکل قانونی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: بگذارید در این مورد مثالی بزنم. ما سال گذشته درباره بحث مجوزهای حرفه‌ای جزو کشورهای خوب آسیایی بودیم و در غرب آسیا نیز نمره خوبی گرفتیم. با این شرایط حدود 130 تا 140 تذکر داده شد که یکی از این تذکرها این بود که حضور بنده را در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای مردود اعلام کردند، به این دلیل که بنده در این کمیته حضور تمام وقت ندارم، اما به آنها اعلام کردم که از هشت صبح در این کمیته حاضر هستم و حتی روزهای تعطیل نیز به مشکلات باشگاه‌ها می‌پردازیم، اما دلیل آنها این بود که من عضو کمیته برنامه‌ریزی برای توسعه لیگ، بودجه و کمیته‌های دیگر نیز هستم و به همین دلیل حضور من در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را تمام وقت نمی‌دانستند.

 

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها افزود: مثال را از خودم زدم تا بگویم که برای AFC چه جزئیاتی مهم است و تا چنین موردی را به من تذکر داده‌اند. با این حال ما تلاش می‌کنیم که مشکلات را به حداقل برسانیم. AFC نیز برای اینکه موضوع استانداردسازی درست پیش برود مشکلات را وزن‌دهی می‌کند و به طور مثال از بدهی باشگاه‌ها به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید، اما شاید یکسری جزئیات کوچک را راحت‌تر قبول کند. اکنون آنها موضوع فیرپلی مالی را دو سال است به ما ابلاغ کرده‌اند، اما هنوز اجرایی نشده است و شاید امسال این ابلاغیه به اجرا برسد که متأسفانه ما ساختار اجرایی شدن آن را نداریم. نمی‌دانیم از چه راهی باید دریافت و پرداخت باشگاه‌ها و بازیکنان را پیگیری کنیم و در این خصوص بن‌بست‌هایی وجود دارد.

 

مهدی درباره اینکه آیا AFC در خصوص ثبت شهرخودرو با نام پدیده مشکلی ندارد و آیا دو اسمه بودن این باشگاه‌ها مشکل قانونی ایجاد نمی‌کند تصریح کرد: بگذارید در این خصوص مثالی بزنم. سال گذشته درخصوص بحث مجوزهای حرفه‌ای جزو کشورهای خوب آسیایی بودیم و در غرب آسیا نیز نمره خوبی گرفتیم با این شرایط حدود 130 تا 140 تذکر داده شد که یکی از این تذکرها این بود که حضور بنده را در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای مردود اعلام کردند به این دلیل که در این کمیته حضور تمام وقت ندارم. به آنها اعلام کردم که از 8 صبح در این کمیته حاضر هستم و حتی روزهای تعطیل نیز به مشکلات باشگاه‌ها می‌پردازیم اما دلیل آنها این بود که من عضو کمیته برنامه‌ریزی برای توسعه لیگ، بودجه و کمیته‌های دیگر نیز هستم و به همین دلیل حضورم در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را تمام وقت نمی‌دانستند.

 

وی اضافه کرد: مثال را از خودم زدم تا بگویم که برای AFC چه جزئیاتی مهم است و تا چنین موردی را به من تذکر داده‌اند! با این حال ما تلاش می‌کنیم که مشکلات را به حداقل برسانیم. AFC نیز برای اینکه موضوع استانداردسازی درست پیش برود مشکلات را وزن‌دهی می‌کند و به طور مثال از بدهی باشگاه‌ها به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید اما شاید یکسری جزئیات کوچک را راحت‌تر قبول کند. آنها موضوع فیرپلی مالی را دو سال است به ما ابلاغ کرده‌اند اما هنوز اجرایی نشده است و شاید امسال این ابلاغیه به اجرا برسد که متاسفانه ما ساختار اجرایی شدن آن را نداریم.

 

نمی‌دانیم از چه راهی باید دریافت و پرداخت باشگاه‌ها و بازیکنان را پیگیری کنیم و در این خصوص بن‌بست‌هایی وجود دارد که مربوط به همان مشکلات اقتصادی و مالکیت باشگاه‌ها می‌شود. تمام این مشکلات آتش زیر خاکستر هستند که ما در تمام این سال‌ها آتش‌نشان‌هایی بوده‌ایم که آتش را خاموش می‌کنیم اما دوباره آتش از جای دیگری بیرون می‌زند. خودمان هم هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و شاید یکسری مشکلات داخلی وجود داشته باشد که بتوانیم آنها را حل و فصل کنیم اما یکسری مشکلات بیرون است که کنترل آن از دست ما خارج است.

 

وی تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم که ورزش ما از لحاظ قانونی و از طرف قانونگذار حرفه‌ای نیست بلکه به عنوان ورزش قهرمانی تعریف شده است وقتی تعریف قانونگذار از ورزش، ورزش قهرمانی باشد، راهکاری نمی‌توان داشت که ورزش را به سمت حرفه‌ای بردن سوق داد.

 

در دنیا می‌بینیم که حتی رشته‌های دومیدانی و شطرنج نیز حرفه‌ای هستند و مطمئنا اگر ما هم قوانین حرفه‌ای داشته باشیم، دیگر شاهد این نخواهیم بود که تیمی چون ملوان در سراشیبی سقوط قرار بگیرد و باشگاه‌های دیگری هم هستند که در این زمینه دچار مشکل خواهند شد. متاسفانه باید بگویم باشگاه‌های رده پایین‌تر که می‌توانند جوان‌هایی را در آکادمی‌ها و باشگاه‌های خود پرورش بدهند تا به عنوان بنزین سبز فوتبال ما فعالیت کنند در حال حاضر این توانایی را ندارند چرا که یا آکادمی آنها مریض است یا اصلا آکادمی وجود ندارد.  من از وزارت ورزش و قانونگذار بار دیگر تقاضا دارم که در مورد ورزش حرفه‌ای فکر درستی داشته باشند چرا که ابزار موجود به درد ورزش حرفه‌ای ما نمی‌خورد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------