دادكان توفان كرد



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , دادكان

 

هفته گذشته ورزش کشور تحت تاثير تصميم غرض‌ورزانه و سياسي کنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر لغو ميزباني تيم‌هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان آسيا و متعاقب آن اظهار نظرات و واکنش‌ها به اين مساله قرار داشت.

 

آنچه از ابتدا مورد نظر نمايندگان ايران و مسئولان ورزش کشور بود ايستادگي بر عزت و اقتدار ايران و عدم حضور در مسابقات يا بازگرداندن حق ميزباني بود، اما پس از نامه‌نگاري و بررسي‌هاي مجدد نمايندگان ايران در ديدار با دبيرکل AFC ضمن بازگشت به مسابقات و حضور در بازي پلي‌آف در کشور ثالث تضمين ميزباني در دور برگشت بازي‌ها را نيز از AFC دريافت کردند. با اين حال برخي مسئولان امر از اين مساله چنان ياد مي‌کنند که گويا فتح و ظفري رخ داده است. محمد دادکان رئيس پيشين فدراسيون فوتبال با انتقاد از اين رويه مي‌گويد: «جلسه مديران باشگاه‌ها با AFC هيچ دستاوردي براي ما نداشته است. کدام پيروزي وقتي AFC برايتان تره هم خرد نمي‌کند؟»

 

دستاورد پوشالي

هفته گذشته و در شرايطي که نمايندگان کشورمان خود را مهياي حضور در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا مي‌نمودند خبري از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا و کميته مسابقات اين نهاد به دست فدراسيون فوتبال و نمايندگان ايران رسيد که همگان را حيرت زده کرد. خبر اين بود که به دليل عدم تامين امنيت در ايران حق ميزباني از نمايندگان ايران گرفته و آنها در زمين ثالث برابر حريفان خود صف‌آرايي خواهند کرد. اين مساله واکنش‌هاي سخت و شديدي را از مسئولان ورزش کشور تا بعضا سياسيون و توده جامعه در برداشت و در نهايت تصميم بر اين شد که در اقدامي قاطع و هماهنگ 4 نماينده ايران با صدور بيانيه‌اي مشترک از حضور در اين مسابقات انصراف دهند تا عزت و اقتدار ملي خدشه‌دار نشود.

 

با اين حال برخي حقودانان و صاحبان فن تيم‌ها را از اتخاذ هرگونه موضع احساسي که داراي تبعاتي خاص براي کشورمان بود برحذر داشتند. تبعاتي که طبق قوانين AFC از جريمه نقدي تا محروميت‌هاي 2 و 3 ساله را نيز شامل مي‌شد. در اين راستا نامه‌نگاري‌هاي بسياري از سوي وزير ورزش و رئيس کميته ملي المپيک با رئيس کنفدراسيون فوتبال و رئيس شوراي المپيک آسيا صورت گرفت و در نهايت مقرر شد که مديران عامل 4 باشگاه به همراه علينژاد معاون قهرماني وزارت ورزش جهت ديدار با شيخ سلمان به مالزي سفر کنند، اما در همان ابتداي کار مشخص شد که اين ديدار باوي صورت نخواهد گرفت و نمايندگان ايران با داتو ويندسور جان دبيرکل AFC به مذاکره خواهند پرداخت.

 

جلسه‌اي که پس از اتمام نمايندگان ايران را بسيار راضي و خشنود نمود و حتي انصاري‌فرد مديرعامل پرسپوليس آن را «توافق بزرگ» و خليل‌زاده سرپرست مديرعاملي استقلال آن را توافق مهم خواندند. در حالي که اين همه ماجرا نبود. نگاهي به خواسته‌هاي AFC از ايران نشان مي‌دهد که آنها خواسته بودند بازي‌هاي پلي‌آف در زمين ثالث يعني ابتدا قطر و سپس دوبي برگزار گردد و ايراني‌ها به شرط تاييد شرايط در 3 بازي دوم خود ميزبان خواهند بود. اين در حالي است که پس از ديدار نمايندگان کشورمان با دبيرکل AFC نيز بر روي همين مسائل توافق شد و آنطور که مي‌گويند کتبا به باشگاه‌ها ارسال شد. حال پرسش اينجاست که مسئولان ورزش کشور که قاطعانه از عدم حضور در مسابقات يا ميزباني تمامي مسابقات در ايران سخن مي‌گفتند اکنون پس از تن دادن به خواسته‌هاي AFC از کدام دستاورد بزرگ سخن مي‌گويند؟ اين بي‌برنامگي صرفا به باشگاه‌هاي حاضر در پلي‌آف ضربه زد و هيچ دستاورد مثبتي نيز برايمان به ارمغان نياورد.

 

کدام پيروزي؟

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال با انتقاد از وزارت ورزش و مديران باشگاه‌هاي ايراني گفت: جلسه ما در کنفدراسيون آسيا هيچ دستاوردي نداشت؛ کدام پيروزي وقتي AFC برايتان تره هم خرد نمي‌کند؟ فرارو نوشت؛ محمد دادکان با انتقاد از مديران باشگاه‌هاي ايراني و معاون وزير ورزش به خاطر صحبت‌هايشان بعد از سفر به مالزي به «راديو تهران» گفت: هر قوم و مملکتي را دو چيز زمين مي‌زند؛ دروغ و افراد نالايق. شما ببينيد ما با دروغ سازگاريم يا راستي‌ها؟ اينکه بخواهيم ماله بکشيم در واقع جامعه را از بين مي‌بريم. وي ادامه داد: مديران ما تا دو روز پيش مي‌گفتند شرافت و حيثيت ملي، ولي امروز مي‌گويند پيروز شديم. در بحث ميزباني باشگاه‌هاي ايراني مردم را چه فرض کرده‌ايد؟ جلسه شما با دبيرکل AFC بوده است.

 

من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جريان اخبارش قرار مي‌گيرم. شما با دبيرکل کنفدراسيون آسيا جلسه داشتيد. دادکان افزود: مگر دبيرکل مي‌تواند کاري کند؟ مگر شما به عنوان مدير باشگاه‌هاي مطرح هنوز وظايف دبيرکل را نمي‌دانيد؟ دبيرکل که نمي‌تواند به شما بگويد ميزباني مي‌دهم يا نه. او بايد حرف‌هاي شما را يادداشت کند و به مسئولان بالادست خود و کميته مسابقات بگويد. پيروز چه شده‌ايد؟ بازي‌هاي شما خارج از ايران است. وزارت ورزش هم مصاحبه مي‌کند. پيروزِ چه؟ رئيس سابق فدراسيون فوتبال بيان کرد: جلسه مديران باشگاه‌ها با AFC هيچ دستاوردي براي ما نداشته است. بگذاريد يک نفر حرف بزند. جامعه‌اي رو به فساد مي‌رود که فکر مي‌کنند آدم‌هاي فاسدش زياد شده‌اند در حالي که آدم‌هاي خوبش حرف نمي‌زنند.

 

اجازه بدهيد کارشناسان حرف بزنند. شما فيلم‌ها و صحبت‌هايشان را مقايسه کنيد و ببينيد قبلا چه گفته‌اند و الان چه مي‌گويند. او در انتقادي خطاب به وزير ورزش اظهارکرد: شما گفتي نمي‌رويم به ليگ قهرمانان آسيا، ولي مي‌روي. کُرنش هم مي‌کني، ولي برايت تره خرد نمي‌کنند. مي‌گويند به مسابقات نمي‌رويم. خب؛ نرويد چرا مي‌گوييد عزت و شرافت ملي؟

 

 

آرمان ملي/سهيل ثابت  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------