غرامت ۱۴ میلیاردی پرسپولیس به خارجی ‌ها در ۲ سال



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,پرسپولیس

 

آنقدر این روزها از پرونده‌های باشگاه پرسپولیس در فیفا و بدهی‌های سنگینی که بر دوش این باشگاه و هوادارانش مانده، نوشتیم که به نظر می‌آید این مباحث از حوصله ورزشی‌خوان‌ها و ورزش دوستان فوتبالی خارج شده است.

 

موضوعی که فراتر از هر چیز دیگری توی ذوق می‌زند و ناامیدی را در فضای ورزش و به‌خصوص فوتبال ما جاری کرده، ورشکستگی تیم‌های بزرگ کشور و حتی فدراسیون فوتبال است که با تصمیمات اشتباه مدیران راس کار، هر روز این موضوع بغرنج‌تر از روز قبل می‌شود و ممکن است به‌زودی احکامی کم‌نظیر مثل تعلیق و سقوط به دسته پایین‌تر را از سوی فیفا برای تیم‌های کشورمان شاهد باشیم. 

 

در زمانی که سرخ‌ها به‌شدت درگیر بدهی‌های گوناگون خود بودند و هر روز خطر صدور احکام فیفا درخصوص شکایت خارجی‌ها احساس می‌شد، خیلی‌ها به مدیران پرسپولیس خرده گرفتند که چرا با این حجم از بدهی ارزی، باز هم به دنبال بازیکن خارجی می‌روند و این موضوع را حتی گابریل کالدرون آرژانتینی متوجه شد و از مدیران تیمش خواست به جای جذب بازیکنان خارجی درجه 2 و 3، پول بازیکنان فعلی تیم و بدهی‌ها را بپردازند اما گوش شنوایی وجود نداشت و مدیران فعلی هم اقدام به جذب 2 بازیکن خارجی جدید کردند تا آینده‌ای مبهم انتظار باشگاه را بکشد.  یکی از مواردی که کمتر به چشم می‌آید موضوع غرامت‌ها و سود سالیانه‌ای است که در احکام فیفا درخصوص شکایت خارجی‌های پرسپولیس به چشم می‌خورد که در این گزارش قصد داریم به آن بپردازیم.

 

طلب برانکو یا وام ازدواج؟!

با اینکه برانکو ایوانکوویچ پذیرفته بود که تخفیف خوبی به باشگاه بدهد و در مجموع مبلغی حدود 900 هزار یورو بابت طلب خود و همکارانش از پرسپولیس بگیرد، اما پیشنهاد تقسیط 48 ماهه، مذاکرات را به بن‌بست کشاند و هیچ‌گاه مشخص نشد این پول قرار بود به‌عنوان بدهی به برانکو پرداخت شود یا وام ازدواج است!

 

بعد از شکایت برانکو علاوه‌بر مبلغ یک میلیون و 55 هزار یورو، پرسپولیسی‌ها باید مبلغ 78 هزار یورو هم بابت هزینه دیرکرد و دادرسی پرداخت کنند. هزینه‌های سفر نمایندگان باشگاه به کرواسی و برگزاری جلسه با مرد کروات هم بماند!

 

زلاتکو؛ غرامتی بیشتر از طلب

زلاتکو ایوانکوویچ که تنها صدهزار یورو از پرسپولیس طلب داشت آنقدر با مقاومت مدیران پرسپولیسی برای پرداخت این مبلغ مواجه شد تا مجبور به شکایت شود و حالا در حکم فیفا پرسپولیسی‌ها علاوه‌بر مبلغ فوق باید 105 هزار یورو دیگر هم به‌عنوان غرامت به برادر برانکو (که نقش نظاره‌گر در پرسپولیس را داشت) بپردازند که در نوع خود فاجعه به شمار می‌رود و مطمئنا در فیفا هم به این نامدیریتی‌های فوتبال ما با صدای بلند می‌خندند.

 

پانادیچ هم مثل برادر برانکو

ایگور که مربی دروازه‌بانان پرسپولیس در زمان برانکو بود هم تنها 77 هزار یورو از پرسپولیسی‌ها می‌خواست که البته صبر او و شکایتش به فیفا جواب داد و او می‌تواند این مبلغ را با بیش از 2 برابر سود دریافت کند. پانادیچ توانسته فیفا را متقاعد کند که در حکم خود 86 هزار یورو بابت غرامت و همچنین 4 هزار یورو بابت هزینه‌های دادرسی علیه پرسپولیس لحاظ کند.

 

مارکو؛ حکمی که در راه است

مارکو مربی بدنساز و خوش‌اخلاق اسبق سرخ‌ها هم از بابت زمان حضورش در پرسپولیس و بندهای پاداش 36 هزار و 190 یورو طلبکار است که شنیده می‌شود حدود 50 هزار یورو هم بابت غرامت و جریمه دیرکرد به این مبلغ اضافه می‌شود. البته حکم این پرونده هم به‌زودی به باشگاه می‌رسد تا در این بلبشوی باشگاه یک خبر بد دیگر هم به خبرهای بد موجود اضافه شود.

 

بودیمیری که برای سلامتی‌اش بازی می‌کند!

ماریو بودیمیر هم خیلی تلاش کرد تا پیش از ترک ایران با مدیران پرسپولیسی به توافق برسد، اما بی‌تفاوتی ایرج عرب و حتی محمدحسن انصاری‌فرد باعث شد او به فیفا شکایت کند تا علاوه‌بر دریافت حقوق معوقه‌اش بابت یک نیم‌فصل بازی در پرسپولیس، پول قرارداد سال بعدش را هم طلب کند. هرچند او که در این فصل برای لوکوموتیو کرواسی آن هم با مبلغ اندکی بازی می‌کند، توانست فیفا را متقاعد کند که ما‌به‌التفاوت قراردادش با این تیم کروات را پرسپولیس بپردازد، یعنی او برای دریافت حقوق از تیم فصل جاری‌اش هیچ حساسیتی به خرج نداده و می‌دانسته که این پول را از سرخ‌های ایرانی می‌گیرد! بودیمیر بابت نیم‌فصل 148 هزار یورو از پرسپولیس طلبکار بود و بابت این فصل هم 327 هزار یورو از سرخ‌ها دریافت می‌کند که در مجموع رقمی حدود 470 هزار یورو می‌شود.

 

کالدرون و 200 هزار دلار غرامت

گابریل کالدرون مطابق انتظار از پرسپولیس شاکی شده و علاوه‌بر قسط دوم قراردادش که 300 هزار یورو است، مبلغ 200 هزار یورو هم به‌عنوان غرامت درخواست کرده است. هرچند پرسپولیسی‌ها بر این باورند که این مبلغ به او تعلق نمی‌گیرد، اما تجربه نشان داده که خارجی‌ها حرفه‌ای‌تر از ما هستند و معمولا چیز‌هایی را که طلب می‌کنند، می‌گیرند.

 

پرونده‌های دیگر هم در راه است

علاوه‌بر پرونده‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، نفراتی مثل خواکین و والنسیا هم حدود 100 هزار یورو از سرخ‌ها طلب دارند که هنوز شکایت آنها به باشگاه نرسیده و ممکن است درصورت ادامه روند کنونی، آنها هم بتوانند این مبلغ را بیش از دو برابر مبلغ فعلی دریافت کنند.

 

از کیسه خلیفه بخشیدن‌ها چقدر آب می‌خورد؟

آن زمان که همه خودشان را بر در و دیوار می‌کوبیدند که این پرونده‌ها را قبل از رسیدن به فیفا جمع‌وجورشان کنید، مدیران پرسپولیس نگاهی عاقل اندر سفیه به منتقدان می‌انداختند و ادعا می‌کردند که کار این طلبکاران به فیفا نمی‌کشد، چراکه حق با باشگاه است، اما آن روز کسی از مدیران بالاسری‌شان نبود که یقه این عزیزان را بگیرد و بپرسد که آیا اگر این پرونده‌ها با محکومیت ما همراه شد، خودشان حاضرند پول غرامت و دیرکرد‌ها را بپردازند؟ مدیران ما خوب می‌دانند که عمر مدیریت‌شان طولانی نخواهد بود و به همین دلیل با کش دادن پرونده‌های اینچنینی آن را از دوران مدیریت خودشان به دوره بعدی منتقل می‌کنند و هیچ‌کس هم در آینده بابت این اتفاق حتی سوال و جواب‌شان هم نخواهد کرد. 

 

همین حالا هم کشاندن پرونده‌هایی که به حکم نهایی رسیده به کمیته انضباطی فیفا و CAS می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست باشگاه بگذارد و جریمه دیرکردها را هم افزایش دهد، اما باز هم گوش شنوایی وجود ندارد.  نکته جالب اینجاست که بدانید اگر قیمت یورو در آینده بالاتر نرود و ثابت بماند، پرسپولیسی‌ها بابت مبالغ غرامت و دیرکردی که در بالا به آن اشاره کردیم باید حدود 14 میلیارد  تومان بابت همین چند شکایت بپردازند.

 

 فرهیختگان / آرش محمدی 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------