پیامدهای مالی دوپینگ در ورزش ایران/ ابلاغیه جدید به فدراسیون‌ها



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , دوپینگ در ورزش ایران
ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در ابلاغیه اخیر خود به فدراسیون‌ها بر پیامدهای مالی ارتکاب به دوپینگ برای ورزشکاران و نهادها تاکید و مدیران مربوطه را ملزم به رعایت جدی‌تر این موارد کرده است.

  ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به عنوان نهادی وابسته به فدراسیون پزشکی ورزشی و مطیعِ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مسئولیت مستقیم کنترل دوپینگ ورزشکاران کشور برای حضور پاک و به دور از آلودگی آنها در میادین بین‌المللی را برعهده دارد.

 

این مسئولیت که در سه مرحله نمونه‌گیری، آنالیز و مدیریت نتایج به سرانجام می‌رسد، بار مالی هنگفتی روی دوش نادو و مجموعه ورزش ایران می‌گذارد. اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بابت کنترل دوپینگ هر ورزشکار متحمل پرداخت هزینه‌های دلاری و یورویی بالایی به آزمایشگاه‌های قطر و آلمان است و همین مسئله در بسیاری موارد بدهی این ستاد را هم موجب می‌شود، موضوعی است که پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «رقم سرسام‌آور دوپینگ در ورزش ایران / هر نمونه چقدر آب می‌خورد؟» به آن پرداخته بود.

 

موضوع اصلی اما اینجاست که با وجود تلاش‌های نادو در امر آموزش و اقدام برای نمونه‌گیری سالیانه در جریان مسابقات و اردوها و خارج از آنها، همچنان هستند ورزشکارانی که مرتکب این عمل خلاف می‌شوند و اینگونه تلاش‌ها و هزینه‌ها برای کاهش آمار دوپینگ را بی نتیجه می‌گذارند.

 

به همین منظور ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از «پیامدهای مالی» ارتکاب به دوپینگ به عنوان یکی از راه‌کارهای کاهش گرایش ورزشکاران به استفاده از مواد نیروزا یا هر اقدامی که به منزله دوپینگ باشد، بهره گرفته است. نادو این پیامدها را در قالب «مجموعه قوانین مبارزه با دوپینگ» و «بخشنامه» به فدراسیون‌ها و مدیران‌شان گوشزد کرده است.

 

تاکید دوباره بر اخذ «چک» و «سفته» از ورزشکاران

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اواسط تیرماه گذشته بخشنامه‌ای را به فدراسیون‌ها ابلاغ کرد که حکایت از تاکید بر گرفتن «چک» و «سفته» از ورزشکاران به عنوان ضمانت نامه دارد.

 

البته اصل این بخشنامه مربوط به چهار - پنج سال پیش می‌شود. زمانیکه مدیریت نادو بر عهده نصرالله سجادی بود برای اولین بار موضوع گرفتن چک و سفته از ورزشکاران مطرح شد. این اقدام در برخی از فدراسیون‌ها اجرا هم شد اما در خیلی از فدراسیون‌ها اصلاً جدی گرفته نشد.

 

ادامه روند ارتکاب به دوپینگ ورزشکاران و بار مالی کنترل دوپینگ آنها اما نادو را وادار کرد تا دوباره این بخشنامه و مفاد آن را در فدراسیون‌ها به گردش درآورد اگرچه این یادآوری با اعتراض برخی فدراسیون‌ها مانند دوچرخه سواری همراه بوده است. مسئولان این فدراسیون تاکید دارند دریافت چک و سفته راهکار درستی برای مبارزه با دوپینگ نیست چراکه سفته‌هایی که سال‌های پیش از رکابزنان گرفته شده بعضاً در گاوصندوق مانده و هنوز نقد نشده‌اند.

 

نتیجه استعلام از «وادا»: منع قانونی ندارد

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در تمام امور از قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) تبعیت می‌کند. طبق قوانین این آژانس و در مواردی که حداکثر دوره محرومیت برای یک ورزشکار لحاظ شده و از این حیث او به اشد مجازات رسیده است اما بازهم مرتکب خلاف ورزشی می‌شود مبلغ ۱۰ هزار دلار آمریکا جریمه خواهد شد.

 

در قوانین «وادا» اما گرفتن چک، سفته و هر گونه ضمانت نامه دیگر جایی ندارد. به همین دلیل نادو ایران در این زمینه و درستی یا نادرستی به کارگیری آن اقدام به استعلام کرده است. وادا نیز در پاسخ به مکاتبه ایران تاکید کرده که «دریافت ضمانت نامه از ورزشکاران جزو قوانین بین‌المللی مبارزه با دوپینگ نیست اما ایران می‌تواند به عنوان یک قانون داخلی از آن تبعیت کند»

 

بدین ترتیب با وجود اعتراض فدراسیون‌ها و با تاکید وادا، گرفتن ضمانت نامه از ورزشکاران پیش از اعزام آنها به میادین بین‌المللی اجرا خواهد شد.

 

بازپس‌گیری هزینه‌ها از ورزشکار خاطی

یکی دیگر از مواردی که نادو در بخشنامه اخیر به فدراسیون‌ها مورد تاکید قرار داده، دریافت «غرامت» از ورزشکار دوپینگی است. به هر حال تهیه کیت نمونه‌گیری، اعزام افسر برای گرفتن تست دوپینگ، نگهداری و ارسال نمونه به آزمایشگاه کلن یا قطر، آنالیز توسط متخصصان این آزمایشگاه‌ها، بررسی دوباره در صورت مشکوک بودن نتیجه اولیه، برگزاری نشست و بررسی پرونده خاطیان و … هر یک هزینه‌هایی به نادو تحمیل می‌کند.

 

بر همین اساس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در بخشنامه اخیر به بازپس‌گیری هزینه هر یک از این مراحل و اقدامات از ورزشکارانی که تست دوپینگ‌شان مثبت شود، تاکید کرده است.

 

۱۰ هزار دلار آمریکا جریمه خاطیان بزرگ

بازپس‌گیری هزینه‌ها از ورزشکاران دوپینگی که در قالب بخشنامه جدید به فدراسیون‌ها مورد تاکید قرار گرفته در آنچه توسط نادو و تحت عنوان «مجموعه قوانین مبارزه با دوپینگ» تدوین شده نیز قید شده است.

 

البته برخورد نادو با استفاده کنندگان از مواد نیروزا در قالب «محرومیت» و «توبیخ کتبی» اعمال می‌شود اما در بنده ۱۰ از ماده دهم - محرومیت‌های فردی - این مجموعه موردنظر به لحاظ کردن مسائل مالی در برخورد با خاطیان تاکید شده است.

 

در این ماده آمده است: نادو طبق قوانین خود می‌تواند برای بازستانی مناسب هزینه‌ها به دلیل تخلف از قوانین مبارزه با دوپینگ بر اساس صلاحیت خود یا تحت اصول مناسب انتخاب کند که: الف: صرف نظر از دوره محرومیت اعمال شده هزینه‌های تخلف از قوانین مبارزه با دوپینگ را از ورزشکار یا شخص دیگر باز پس بگیرد یا به تنهایی در مواقعی که حداکثر دوره محرومیت قابل اجرا اعمال شده است، تا حداکثر ۱۰ هزار دلار آمریکا از ورزشکار یا شخص دیگر غرامت دریافت کند.

 

البته در عین حال در همین بند تاکید شده که اعمال مجازات‌های مالی و بازپس‌گیری هزینه‌ها توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نباید به عنوان یک اصل جهت کاهش دوران محرومیت یا به جای مجازات‌های دیگری که طبق این مجموعه قوانین یا کد وادا لازم‌الاجرا هستند، در نظر گرفته شوند.

 

جریمه فدراسیون‌ها به درخواست نادو و از طریق کمیته ملی المپیک

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در مجموعه قوانین تدوین شده برای مبارزه با دوپینگ، علاوه بر ورزشکاران برای فدراسیون‌ها - به شرط سرپیچی از قوانین مبارزه با دوپینگ - نیز بایدهایی را قید کرده است. در ماده دوازده این مجموعه با عنوان «محرومیت‌ها و جریمه‌های مالی علیه نهادهای ورزشی» تاکید شده است که:

 

* ایران نادو حق دارد که از مقامات صلاحیت‌دار دولتی در خواست نماید تمامی یا بخشی از وجوه پرداختی یا حمایتهای غیر مالی خود را به آن دسته از فدراسیون‌های ملی که مفاد این قوانین مبارزه با دوپینگ را نمی‌پذیرند، متوقف نمایند.

 

* فدراسیون‌های ملی ملزم‌اند تمامی هزینه‌های (مشتمل بر اما نه محدود به هزینه‌های آزمایشگاهی، هزینه‌های دادرسی و مسافرت) مربوط به تخلف از این قوانین مبارزه با دوپینگ را که توسط ورزشکار یا شخص دیگر عضو آن فدراسیون انجام می‌شود، به ایران نادو پرداخت نمایند.

 

* ایران نادو می‌تواند ضمن احترام و به رسمیت شناختن شایستگی افراد رسمی و ورزشکاران عضو فدراسیون‌های ملی که در رویدادهای بین‌المللی شرکت می‌کنند، به انتخاب خود از کمیته ملی المپیک ایران درخواست نماید تا در موارد ذیل علیه فدراسیون‌های ملی، جرائمی را اعمال نماید:

 

- ارتکاب به ۴ مورد تخلف از این قوانین مبارزه با دوپینگ یا بیشتر (به غیر از تخلف‌های مشمول بند ۴-۲) توسط ورزشکار یا شخص دیگر عضو یک فدراسیون ملی در یک دوره ۱۲ ماهه.

 

- بیش از یک ورزشکار یا شخص دیگر عضو فدراسیون ملی، در جریان یک رویداد بین‌المللی مرتکب تخلف از قوانین مبارزه با دوپینگ شوند.

 

- فدراسیون ملی پس از دریافت درخواست ایران نادو مبنی بر اعلام اطلاعات مربوط به محل‌های حضور ورزشکار، از پیگیری و انجام مصرانه آن و اطلاع‌رسانی به ایران نادو، کوتاهی نماید.

 

کاهش تخلفات ورزشی در آستانه المپیک

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در حالی در ابلاغیه جدید خود به فدراسیون‌ها بر پیامدهای مالی ارتکاب به دوپینگ برای ورزشکاران و فدراسیون‌های‌شان تاکید داشته که فقط یک سال تا المپیک باقی مانده است. طبیعی است که برای ورزش ایران و مدیرانش اعزام کاروانی پاک به این رویداد جزو اولویت‌های المپیکی است. قطعاً به همین دلیل بخشنامه‌ای که سال‌ها از تهیه آن می‌گذرد اما طی این مدت در برخی فدراسیون‌ها خاک گرفته شده بود، دوباره مورد تاکید قرار گرفته است.

 

 مهر  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------